Azt állítom, hogy a mobilalkalmazások új növekedési pályája az üzleti világban épül. Azt állítom, hogy – kissé eltúlozva – a játéknak vége, a játékos, szórakoztató appok készítéséről tömegesen állnak majd át az üzleti működést támogató alkalmazások fejlesztésére a szakavatott appműhelyek.
(Hacsak – de erről később ejtsünk szót.)
A folytonosan mozgásban, úton lévő munkatársakkal való kapcsolattartás és kommunikáció területét a világhálón a „mobile workforce management” témakörbe sorolják, amelynek felhasználóoldali eleme a mobileszköz adottságai szerint kimunkált kommunikációs felület, az app.
Dugig vannak a különböző mobilplatformok online áruházai az ingyenes és fizetős alkalmazásokkal, ezeknek egy nem csekély hányada olyan felhasználói igényeknek kíván megfelelni, amelyek általában az üzletben tevékenykedők sajátjai. Olyan funkciókkal szolgálnak e megoldások, amelyek az asztali és a hordozható gépek világában megszokottak, kiegészítve esetleg sajátos szolgáltatásokkal, amelyek a mobileszköz lehetőségeiből adódnak. Levelezés, naptár, szövegszerkesztő, táblázatkezelő, prezentációs szoftver, professzionális közösségi oldalak – hogy csak a legkedveltebbeket említsem.
Amikor afelé mutatok, amerre szerény véleményem szerint az új növekedés pályája épül, akkor nem ilyen alkalmazásokra gondolok. Úgy vélem, hogy a folytonosan külső helyszíneken lévő munkatársakat segítő alkalmazások több csoportban lépnek majd piacra. Megjelennek az ágazatspecifikus appok, amelyek egyes iparágak (biztosítás, építés, mezőgazdaság stb.) általánosabbnak mondható igényeit fedik le. A következő csoportba az egyes cégek működéséhez illesztett appokat sorolom, amelyek a mobil munkatárs mindennapi munkavégzésében válhatnak nélkülözhetetlenné. Szerintem lesz egy harmadik csoport is, ahova olyan appok tömegei tartoznak majd, amelyek egy adott speciális tevékenység vagy konkrét egyedi projekt sajátosságainak megfelelően lesznek a mozgásban lévő munkatársak segítségére.
Azt állítom tehát, hogy az üzleti appok – ha szabad ezzel a szörnyű szóval kifejeznem magam – vertikalizálódása megy végbe az általam belátható jövőben.
E ponton térjünk vissza a „hacsak”-ra. Úgy gondolom, hogy üzlete, cége válogatja, hogy miként dönt majd abban a kérdésben, hogy appszükségletét külső avagy belső fejlesztési erőforrásokat alkalmazva elégíti-e ki. A mobilalkalmazások elkészítése egyre könnyebbé válik a mind többet tudó fejlesztőeszközöknek köszönhetően, és azért is, mert e szegmensben szintén megjelenik és megerősödik a forráskód nyíltságának elvére épülő közösség. (Az androidos platformon már kivirágzott e világ, beleértve a nyílt forráskódú fejlesztőeszközöket is.) Mindebből számomra az következik, hogy a gyorsan változó üzleti környezetben működő cégek az appjaikat folyamatosan a maguk munkatársaival készíttetik el és frissítik majd, mert így lesz ez igazán gazdaságos.
Végül, de cseppet sem utolsósorban említem meg, hogy informatikai szempontból, a vezető informatikus szemszögéből nézve az appokkal egyáltalán nincs vége a történetnek. Mondhatni a neheze, a tennivalók komolyabb része itt kezdődik. Ha még nem azok, a belső vagy központi rendszereknek, például az ERP-rendszernek, a CRM-rendszernek alkalmassá kell válniuk arra, hogy szolgálják a mobil módon tevékenykedőkkel való kapcsolattartást. Mint ahogy mindig, a beérkező adatokat, információkat fogadni, tárolni kell, és fel kell ezeket dolgozni, továbbá gondolni kell egyebek mellett az újfajta kapcsolati architektúrából fakadó újfajta fenyegetettségek kivédésére – hogy csak a legkézenfekvőbb feladatokat említsem.
Köszönet Nyírő Andrásnak, az Appsters ügyvezetőjének és az FSF.hu Alapítvány munkatársainak, hogy e cikk megírásában tanácsokkal és információkkal voltak a segítségemre.