A Gartner új előrejelzése szerint 2022-ben 6 millió elektromos autót (akkumulátoros elektromos és plug-in hibrid) szállítanak majd, szemben a 2021-es 4 millióval.
A 2021. novemberi COP26-on a "zéró emissziós járművekre való átmenet tanácsa" megállapodott abban, hogy a gyártók vállalják, 2040-re kizárólag zéró emissziós járműveket értékesítenek, a vezető piacokon pedig még korábban átállnak, ami nyomást gyakorol az autóiparra, hogy felkészüljön a közlekedés dekarbonizációjára. "Az EV-k fontos hajtáslánc-technológiát jelentenek a közlekedési ágazat CO2-kibocsátásának csökkentésében. A folyamatos chiphiány hatással lesz az EV-k gyártására 2022-ben, és bár a furgonok és teherautók szállítása jelenleg még kicsi, szállításuk gyorsan növekedni fog, ahogy a kereskedelmi tulajdonosok belátják a flottájuk villamosításának pénzügyi és környezetvédelmi előnyeit" - mondta Jonathan Davenport, a Gartner kutatási igazgatója.
A Gartner előrejelzése szerint 2022-ben az elektromos személygépkocsik teszik majd ki a teljes EV-szállítások 95 százalékát, a fennmaradó rész pedig a buszok, furgonok és nehéz teherautók között oszlik meg (lásd a táblázatot).
Mivel Kína az autógyártók számára előírja, hogy 2030-ra az elektromos autóknak az összes eladás 40 százalékát kell kitenniük, és az autógyártók új gyárakat hoznak létre az elektromos autók gyártására, a Gartner becslése szerint 2022-ben a globális elektromos autószállítások 46 százaléka Kínára összpontosul majd. A globális szállítások tekintetében a kínai nagyrégió foglalja el az első helyet, 2022-ben 2,9 millió elektromos járművet szállítanak majd ki. Nyugat-Európa 2022-ben 1,9 millió darabot fog szállítani, és ezzel a második helyen áll az elektromos autók szállítása terén. Észak-Amerika várhatóan a harmadik legnagyobb kiszállítású régió lesz2022-ben, 855,3 ezer EV-vel.
"Az EU tervei, hogy 2030-ig 55 százalékkal csökkenti a személygépkocsik és 50 százalékkal a kisteherautók CO2-kibocsátását, katalizátorként hatnak az elektromos járművek európai elterjedésére" - mondta Davenport.
Miközben a kormányok világszerte új szabályozásokat és ösztönzőket vezetnek be az elektromos autók értékesítésének elősegítésére, az autóipar is növeli a befektetéseket a töltőinfrastruktúrát és a járműakkumulátor-technológiát nyújtó vállalatokba, hogy támogassák és erősítsék a fogyasztók és a vállalkozások elektromos autókba vetett átállását. A Gartner előrejelzése szerint a 2021-es 1,6 millió darabról 2022-re 2,1 millió darabra emelkedik a nyilvános EV-töltők száma világszerte.
Az elektromos járművekre való átállás elősegítése érdekében az autógyártóknak több tényezővel is foglalkozniuk kell, például az elektromos járművek és akkumulátorok árának csökkentésével, az EV-akkumulátorok újrahasznosításával, a nagyobb hatótávolságú járműmodellek szélesebb választékának kínálatával és a töltőinfrastruktúra minőségi bővítésével.
"Ezen túl az egyik fő probléma, amellyel foglalkozni kell, az otthoni és nyilvános töltéshez szükséges gyorstöltés hiánya. A közműszolgáltatóknak növelniük kell az intelligens hálózati infrastruktúrába való beruházásaikat, hogy megbirkózzanak a növekvő villamosenergia-fogyasztással. Emellett az éghajlatváltozással kapcsolatos törekvések teljesítése érdekében a fosszilis tüzelőanyagokat villamosenergia-termelésre felhasználó országoknak át kell tervezniük energiatermelésüket, hogy megfeleljenek az átállásnak" - szögezte le Davenport.