Hirdetés
. Hirdetés

A FEOSZ nyerte a sárgacsekk-pert

|

Nem jogerős ítéletében a Fővárosi Törvényszék a FEOSZ-nak adott igazat az úgynevezett “sárgacsekk-perben”.

Hirdetés

A Törvényszék döntése szerint a Magyar Telekom 2012. május 1. és 2012. november 17-e között tisztességtelenül számlázta ki a fogyasztók részére a 142 forintos tranzakciós díjat postai- és személyes befizetések esetén. A Magyar Telekom fellebbez az ítélet ellen.

 

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége korábban sajtóközleményben hívta fel a figyelmet a Magyar Telekom fogyasztóellenes gyakorlatára. A vállalat fél éven keresztül számította fel a tranzakciós költséget ügyfeleinek, ha azok személyesen vagy postán fizették számlájukat. A FEOSZ szerint: „ez a gyakorlat teljes mértékben szembement a fogyasztók érdekeivel és rendkívül sok ügyfelet érintett, hiszen Magyarországon még mindig a postai csekkes befizetési mód a legelterjedtebb”.

Különösen érthetetlen volt a díj felszámítása a személyes befizetés esetén, hiszen ilyenkor az ügyfelek a vállalat üzletében egyenlítették ki számláikat, ami a Telekom részéről semmiféle adminisztrációs vagy postaköltséggel nem járt, így nem indokolta semmi a tranzakciós díjat.

Hirdetés

A Szövetség számtalan, a szolgáltató magatartását sérelmező fogyasztói bejelentést kapott és a fogyasztók érdekeinek érvényesítéséért hatósági eljárást indított és bírósághoz fordult többek közt az alábbi indokok miatt. Tény: a szolgáltatásnak valóban ára van, azt be kell fizetni. Azonban a befizetés módját nem lehet külön „megsarcolni”, pénzzel büntetni. Ráadásul a 142 Ft-os tranzakciós díjfizetési kötelezettséggel szemben a szolgáltató semmilyen valós szolgáltatást nem nyújtott. A nyugta, csekk kiállítása pedig a vállalkozás által nyújtott szolgáltatás elválaszthatatlan része, azért külön költséget nem lehet felszámítani.

A Fővárosi Törvényszék elsőfokú ítéletében a FEOSZ-nak adott igazat, rámutatva egyrészt arra, hogy a Magyar Telekom Nyrt. indokolatlanul korlátozta a fogyasztók számlakiegyenlítési lehetőségét, ugyanígy semmi sem magyarázta azt, hogy a számla befizetésének módjai között különbséget tegyen, hiszen a szolgáltató az online alapon működő fizetési rendszer keretében illetve csoportos átutalási megbízás vagy eseti banki átutalás során nem számított fel külön díjat.

A bíróság abban is egyetértett a Szövetséggel, hogy a vállalat úgy számította fel a 142 Ft-os tranzakciós költséget, hogy azt semmivel sem ellentételezte: indokolatlan megkülönböztetést alkalmazott tehát a személyes-, valamint a postai csekkes fizetési módot választó fogyasztók és a befizetés egyéb formájában számláit kiegyenlítő ügyfelei között.

A Fővárosi Törvényszék ennek értelmében a Magyar Telekom Nyrt. által 2012. május 1. és 2012. november 17-e között alkalmazott vonatkozó általános szerződési feltételek tisztességtelenek, épp ezért azokat a szolgáltatóval szerződő valamennyi fogyasztóra nézve érvénytelennek nyilvánította.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége most arra kéri a Magyar Telekom Nyrt-t, hogy az elsőfokú ítélet jogerőssé válása esetén önként teljesítse a fogyasztók igényét és részükre fizesse vissza a 2012. május 1. és 2012. november 17. közötti, érvénytelen szerződési feltételek alapján kiszámlázásra került díjakat.

Hétfő délelőtt a Magyar Telekom közölte az MTI-vel: továbbra is fenntartja, hogy a 2012. május 1-jével bevezetett, majd jogszabályváltozások folytán 2012. november 17-vel megszüntetett tranzakciós díjjal kapcsolatban a társaság eljárása minden tekintetben mindvégig megfelelt a hatályos jogszabályi előírásoknak. A cég álláspontja szerint gyakorlatának helyességét támasztja alá a média és hírközlési biztossal létrejött megállapodás is, amelynek eredményeképpen a leginkább rászorulóként azonosított, a Telekomtól kizárólag vezetékes szolgáltatást igénybevevő nyugdíjas előfizetők igény esetén 2012. szeptember elsejétől mentesülhettek a tranzakciós díjfizetés alól.

A Telekom a készpénz átutalási megbízás (sárga csekk) használatával kapcsolatos változásokkal is ösztönözni kívánta ügyfeleit a korszerű, hatékony fizetési módok, így az online és távszámlás befizetés használatára - írta a Telekom. A közleményben hozzáteszik: a szolgáltató jelentős előrelépést ért el a készpénzkímélő fizetési módok elterjesztésében: az ügyfelek felismerték ennek előnyeit, és a távszámlára áttérő előfizetők száma a dinamikus növekedésnek köszönhetően több mint duplájára emelkedett.


Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.