Több mint tíz éve irányítja Markus Hilken az SAP Magyarországon működő támogatóközpontját, és bő két éve átvette az ugyancsak itt kialakított fejlesztőközpont vezetését is. Mindkét szervezeti egység munkája szorosan kapcsolódik a felhőalapú megoldásokhoz, amelyek a német gyökerű anyavállalat portfólióján belül is a legdinamikusabban növekvő területet képviselik.
Computerworld: Eseményekben és eredményekben bővelkedő 2015-öt zár mind az SAP Labs Hungary, mind a Global Support Center Hungary, utóbbi például létszámát tekintve is látványos növekedésen ment keresztül az idei évben. Miért döntöttek a beruházás mellett?
Markus Hilken: Magyarországi támogatóközpontunk 2001-ben nyolcfős csapattal indult, és nem sokkal később magam is Budapestre jöttem, hogy segítsem a kollégákat kompetenciáik továbbfejlesztésében. Kezdetben technológiai támogatást adtunk az SAP-ügyfeleknek, de hamar felismertük, hogy Magyarországon kiváló szakembereket alkalmazhatunk, és nyitottunk az átfogó, legmagasabb szintű terméktámogatás irányába, szolgáltatásaink ma már szinte a teljes portfóliót lefedik.
Tavaly, amikor már 150 fős szakembergárdával dolgoztunk, anyavállalatunk az európai ügyfelek még erősebb támogatásáról döntött, és a beruházás szóba jöhető helyszínei közül nagyon hamar Budapestet választotta. Sokat nyomnak ugyanis a latban eddigi eredményeink, a nagyfokú elégedettség, amelyet itteni központunk szolgáltatásai az SAP-felhasználók körében kiváltanak.
Elsősorban az európai, valamint a közel-keleti és afrikai SAP-ügyfelekre összpontosítunk, de cégünk többi támogatóközpontjához hasonlóan - ha például a problémamegoldáshoz szükséges szakértelem nálunk érhető el - a világ bármely pontján segítjük felhasználóinkat a nap 24 órájában, a hét minden napján, és ez több mint 200 ezer szervezetet jelent.
Az idei év végére ennek köszönhetően csaknem a kétszeresére, közel 280 főre bővítettük csapatunk létszámát. Eközben szolgáltatásunkat is továbbfejlesztjük a proaktív támogatás irányába, amely elébe megy a problémáknak, és távolról kiküszöböli a hibákat, mielőtt azok bekövetkezhetnének a rendszerekben. Büszkék vagyunk arra is, hogy anyavállalatunk újabb termékek támogatását is ránk bízta.
CW: Újraindította idén felhős fejlesztéseit is az SAP Labs Hungary. Milyen körülmények hatására nyílt meg ez a lehetőség a magyarországi fejlesztőközpont előtt?
MH: Az SAP Labs Hungary a mobilalkalmazások és a logisztika területén kimagaslóan nagy és felkészült, tapasztalt fejlesztőgárdát alakított ki az évek során, és mindkettő szorosan kapcsolódik a felhőalapú megoldásokhoz. A mobilappok esetében ez kézenfekvő, de például a HANA platformon elérhető számos alkalmazásunkat is a felhőbe visszük, és a szolgáltatások fejlesztése számunkra is feladatokat ad.
Tapasztaljuk, hogy a szervezetek működését támogató informatikai környezet egyre összetettebbé válik, hatékony, megbízható és biztonságos működtetése túl sok erőforrást von el házon belül az üzleti innovációtól. Felhőalapú megoldásainkkal a komplexitással járó terhet vesszük le ügyfeleink válláról, hogy az informatika helyett tevékenységükre összpontosíthassanak. Meggyőződésünk, hogy négy-öt év távlatában a szervezetek az alkalmazások többségét már a felhőben, szolgáltatásként fogják használni. Magyarországi fejlesztőközpontunk is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az SAP felhőalapú megoldásai ezt az ígéretet valóra váltsák.
A szabványos felhőkörnyezet ugyanakkor nem erőltethet merev sablonokat a vállalatokra, ezért magyarországi fejlesztőnk is úgynevezett Design Thinking módszertanunk alapján dolgozik, szoros kapcsolatban ügyfeleinkkel, hogy megértsék, a szervezetek miként használják alkalmazásainkat, így a valós környezetbe illeszkedő, innovatív megoldásokat készítenek. A kreatív gondolkodást ösztönözzük fejlesztőink körében azzal is, hogy kezükbe adjuk mindazokat az eszközöket - például drónokat, kiterjesztettvalóság-szemüvegeket -, amelyeket ügyfeleink a jövőben várhatóan széles körben használni fognak alkalmazásaikban.
CW: Az SAP nemrégiben jelentette be Cloud for Analytics felhőmegoldását, valamint azt is, hogy az SAP Business One Cloud felhőszolgáltatást saját adatközpontjaiból is kínálni fogja. Fejlesztés szempontjából mely területek adják majd központjuknak a legizgalmasabb feladatokat a közeljövőben?
MH: Felhőalapú megoldásaink továbbfejlesztésével még könnyebbé tesszük ügyfeleinknek a működés támogatásához szükséges informatikai erőforrások gyors, egyszerű elérését, valamint az üzleti igények változásával azok visszaadását. A bigdata-jellegű analitikai megoldásaink különösen jól példázzák ezt, mivel a vállalatok már ma is egyre több forrásból, mind nagyobb mennyiségű, valós idejű és történeti adat együttes elemzésével igyekeznek megalapozni üzleti döntéseiket, és ez a jövőben még inkább így lesz. Az említett logisztika mellett az utóbbi két évben már kiemelten foglalkozunk az Ipar 4.0-s alkalmazások fejlesztésével és a dolgok internetével is.