A Facebook közösségi oldal kissebbségi érdekeltségéért folytatott versenyben a Microsoft 240 millió dolláros ajánlattal futott be, amiért cserébe a cég 1,6 százalékos tulajdonosává válik. A híradások általában azt emelik ki, hogy ennek alapján a Facebook 15 milliárd dollárt ér (nyilvánvaló túlzás), tehát a Microsoft indokolatlanul sokat áldozott a bevásárlásra. Azonban arról se feledkezzünk meg, hogy a részesedés megszerzésével együtt a redmondiak a Facebook kizárólagos külső hirdetési szolgáltatójává váltak, meghosszabbítva tavaly megkötött, 2011-ig élő szerződésüket.
Az online hirdetési piacot nézve úgy tűnik, hogy a Microsoftnak nem sok választása van, ha még ebben az évezredben meg akarja ingatni a Google pozícióját. A kártyákat nagyrészt már leosztották, így - átütő erejű technológiák hiányában - vállalni kell a kockázatot. Miután a News Corp. még 2005-ben beszippantotta a MySpace-t, a Google pedig tavaly megkaparintotta a YouTube-ot, sokak szerint olyan befektetésről volt szó, amelyet a Microsoft vagy tető alá hoz, vagy véglegesen lemond az üzletágban kitűzött céljairól. Mark Zuckerberg Facebook-alapító (aki napjainkban az internet egyik legjelentősebb, bár van, aki szerint egyik legellenszenvesebb szereplője) mindenesetre az ő ajánlatukat fogadta el.
A Microsoft nyilvánvalóvá tette: komolyan gondolja, hogy a vezető online hirdetési platformszolgáltatók közé akar lépni. Greg Sterling a Sterling Market Intelligence elemzésében úgy fogalmaz, hogy feltették a pénzüket a Facebook jövőbeni sikerére, és később akár fel is vásárolhatják a céget, de a Google-t mindenképpen távol tartják tőle. Arról egyébként nem szól a fáma, hogy a Google egyáltalán tett-e konkrét ajánlatot a Facebooknak. A közösségi oldal illetékesei a Microsoft iránti elkötelezettségüket hangoztatják, a redmondiaknál pedig Kevin Johnson üzletági elnöknek esett nagyon jól a hirdetési startégiájukkal szemben kinyilvánított bizalom.
A Facebook a következő évre 150 milliós bevétellel és 30 milliós nyereséggel kalkulált, így viszont egy kalap pénzhez jutott, amit rögtön el is költhet. A tervek szerint 12 hónap múlva a jelenlegi 300 helyett már 700 alkalmazottja lesz. A felhasználók száma is szépen növekszik: tavaly decemberben még 12 millióan voltak világszerte, jelenleg pedig majdnem 50 millióan vannak, amihez napi 250 ezer új regisztráció érkezik.
A Microsoft persze nem lehet biztos benne, hogy jó lóra tett, ugyanis a közösségi (social engineering) oldalakat még sokan tartják fekete lónak, ami az általuk nyújtott hirdetési lehetőségeket illeti. Fejlődésben lévő műfajról beszélünk, a site-ok valószínűleg teljesen másképpen fognak kinézni 4-5 év múlva; egyelőre annyi biztos, hogy hatalmas potenciálról van szó, amely a közösségépítő funkciók mellett egyre inkább a (multi)médiás tartalmak elosztóhelyévé válik.
A Facebook-agytröszt november 6-án, New Yorkban osztja meg legfontosabb hirdetőivel a jövőre vonatkozó elképzeléseit.