Biztató adatokkal szolgált az Ipsos MORI felmérése, amely szerint a hazai kis- és középvállalkozások 54 százalékánál már használnak felhős megoldásokat. Mint a kutatás rávilágított, e vállalkozások vezetői derűlátóbbak saját kilátásaikkal szemben. A digitális átálláson átment kisvállalkozások 43 százaléka új termék vagy szolgáltatás bevezetésére készül, míg a zömmel hagyományos eszközöket használó kkv-knál ugyanez az arány mindössze 22 százalék - hangzott el azon a sajtóbeszélgetésen, amelyet a Microsoft Magyarország hívott össze egy budapesti dizájncég, a Mobilsofa irodájába.
- A felhőtechnológia - fogalmazott Vass Gábor, a Microsoft vállalati és partnerkapcsolati üzletágának igazgatója - ma ugyanazt a mobilitást, ugyanazt a számítástechnikai kapacitást, ezzel gyakorlatilag ugyanazt a hatékonyságot biztosítja a kicsik számára, mint amivel akár csupán néhány évvel ezelőtt is csak a nagyvállalatok rendelkeztek. Ez kiegyenlíti a piaci versenyt, és rendkívüli növekedési lehetőséget kínál a kkv-k számára - tette hozzá.
Mindenkinek van asztala
- Húsz évvel ezelőtt még egyetlen asztal mellett elfért az öt tervező, ma már az Emirátusokban is jelen van a több mint harmincfős Mobilsofa - szemléltette a cég növekedését Mohari Máté stúdióvezető. Legutóbbi munkáik egyike a riói olimpia legnépszerűbb nemzeti pavilonjának választott Magyar Ház, de számos fesztivál (Sziget, Balaton Sound stb.) rendezvényterének kialakítása is az ő nevükhöz fűződik. Az alapító-ügyvezető Füleki Bálint ideje nagy részét már az Arab-félszigeten tölti, a budapesti csapattal pedig telekonferenciákon tartja a kapcsolatot - többek között ezért váltott a Mobilsofa a Skype üzleti változatára.
Minthogy a tervezés csapatmunka, a munkatársak zömmel az iroda hófehér falai között dolgoznak: hetente tíz-tizenkét projektet futtatnak egyszerre. Az évek során terabájtnyi üzleti adat halmozódott fel, ezek tárolására hibrid megoldást választottak: az irodában működő HPE rack szerver mellett a Micrsosoft Azure felhő szolgáltatja a háttértárat. Saját informatikus helyett külső cégre bízták a technikai kérdések megoldását, mert mint a Windows 10-re való átállás után kiderült, elég, ha a profi IT-sek két-háromhetente látogatnak el az irodába. Az így felszabaduló forrásokat inkább fejlesztésre fordítják.
Mint a Mobilsofa példája mutatja, a digitális átalakulás során a kkv-k nem csupán üzleti folyamataikat korszerűsítik és teszik hatékonyabbá, hanem az üzleti modelljük is átalakul. A kezdetben csak rendezvénybútorok kölcsönzésével foglalkozó vállalkozás a 2010-es évek elejére alakította ki ma ismert profilját: az alapszolgáltatáson túl a rendezvényterek megtervezése és kialakítása, továbbá az egyedi megrendelések teljesítéséhez szükséges dizájnbútorok, térelemek legyártása is része a portfóliójuknak.
- Kiderült, hogy a digitális megoldások nemcsak arra vannak hatással, hogyan szolgáltatunk, de arra is, hogy mit… Most épp önkiszolgáló package-ajánlatok összeállításán dolgozunk - magyarázta Mohari Máté.
Az IT alkalmazkodik
A projektek között korábban egy hatalmas, írható táblával tartottak rendet. A napokat és heteket jelölő, cetlikkel összeragasztgatott tábla ugyan még ott áll a közös tér közepén, de operatív szerepe már nincsen.
- A létezésünkhöz nélkülözhetetlen információkat ma már különféle kütyüinken keresztül, a felhőből szerezzük meg - mesélte a stúdióvezető.
A Mobilsofa munkatársai a Microsoft Planner és Flow nevű munkafolyamat-követő alkalmazásaival ismerkednek. Korábban nem használtak vállalatirányítási rendszert, de rövidesen szükség lesz rá. A dizájncég életében gyakran előfordul, hogy egy-egy projekt erejéig pluszmunkaerőt kell alkalmazniuk. Természetesen nem érné meg teljes licenceket vásárolni az átmeneti munkaerő számára, az Office 365-tel azonban kényelmesen méretezhető az aktuális felhasználószám.
Egy-egy terv háromdimenziós animációjának véglegesítése, renderelése akár félnapokra is leköthet bizonyos gépes kapacitásokat, miközben a tervezőnek már dolgoznia kellene a következő projekten. Ilyenkor - kihasználva az egypontos bejelentkezés (SSO) előnyeit - a tervező átül a tartalékgéphez, előhívja a saját profilját, és éppúgy eléri a számára szükséges erőforrásokat és szolgáltatásokat, mintha a saját gépe előtt ülne.
- Végre nem nekünk kell alkalmazkodnunk az IT-szolgáltatásokhoz, hanem az IT-szolgáltatások alkalmazkodnak hozzánk - fogalmazott a stúdió vezetője.