Három százalékos bevételnövekedés elé néznek a szórakoztatóelektronikai iparág szereplői. A piac mérete ezzel minden eddiginél nagyobbra, 223,2 milliárd dollárra nőhet a Consumer Electronics Association (CEA) legfrissebb előrejelzése szerint, amely a gyári eladásokat méri az Egyesült Államokban, nem a fogyasztók, hanem a nagykereskedők költését tükrözi. A több mint 2 ezer szállítót tömörítő szervezet félévente frissülő jelentését (The U.S. Consumer Electronics Sales and Forecasts) Gary Shapiro ismertette a január 6–9. között Las Vegasban megrendezett International CES konferencia nyitóelőadásában.
Az inkább szerény, mint szolid iparági átlaggal szemben a feljövő termékkategóriák értékesítéséből származó, szállítói bevételek azonban robbanásszerűen, a tavalyi szinthez képest 108 százalékkal nőnek majd 2015-ben. A CEA ebbe a csoportba sorolja többek között a 3D nyomtatókat, a 4K UHD ultra-nagyfelbontású tévéket, az emberi felügyelet, irányítás nélkül működő rendszereket (drónokat, gépkocsikat és háztartási robotokat), az okos órákat, szemüvegeket és más, viselhető eszközöket (pl. egészségügyi vagy fitnesz-alkalmazásokhoz készült karkötőket, fejpántokat és ruházati cikkeket).
A viselhető digitális termékek gyári eladásai 2015-ben elérik a 30,9 millió darabot és 5,1 milliárd dollár bevételt hoznak, ami a tavalyi évhez képest 61, illetve 133 százalékos növekedésnek felel meg. Továbbra is döntően befolyásolja az iparág teljesítményét a piac harmadik legnagyobb szegmensét alkotó tévékészülékek iránti kereslet alakulása, ezért nem túl jó hír, hogy idén a szállítók bevételei itt 2 százalékkal 18,3 milliárd dollárra csökkennek. Élesen eltér azonban a kép, ha a 4K UHD tévék alszegmensét nézzük, ahol az eladott darabszám 208 százalékkal 4 millió közelébe, a gyártók bevétele 106 százalékkal 5 milliárd dollár fölé nőhet. Növekedés várható a zenelejátszók, a játékkonzolok és a laptopok szegmensében is 2015-ben. A gépkocsik iránt folyamatosan nő a kereslet, így a beépített szórakoztatóelektronikai termékekből származó bevételek idén 3,3 százalékkal múlhatják felül a tavalyi szintet, elérhetik a 14 milliárd dollárt.
Jóllehet a feljövő termékkategóriák jelenleg a szórakoztatóelektronikai piac kevesebb mint 5 százalékát adják, a CEA előrejelzése szerint gyártóik idén már közel 11 milliárd dollár bevételt fognak elérni. Nem meglepő módon a szakmai közönség számára rendezett CES-en 2015-ben is az ide sorolható termékek keltették a legnagyobb feltűnést. Ehhez pedig erősen domborítani kellett, mert a kiállítás is egyre nő, idén 200 ezer négyzetméter alapterületen 3600 kiállító – közöttük a legnagyobb márkák mellett 375 startup-cég – nem kevesebb, mint 20 ezer terméket mutatott be.
Emberek internete
Hagyomány szerint a CES programja már azt megelőzően teljes lendületet vesz Las Vegasban, hogy maga a kiállítás megnyitná kapuit. Idén a Samsung és a Daimler tartott hangulatalapozó előadást a rendezvény előestéjén.
Boo-Keun Yoon, a Samsung szórakoztatóelektronikai üzletágának elnök-vezérigazgatója több lehetséges forgatókönyvön keresztül villantotta fel, hogy milyen lehet majd az életünk a hálózatba kapcsolt világ, a dolgok internetének (IoT) korában. Előadásában ugyan a jövőt idézte, de hangsúlyozta, hogy amiről beszél, tudományos fantasztikumnak, fikciónak tűnhet, de valójában tényeken, ma is elérhető vagy fejlesztésben levő technológiákon alapul.
Az elnök-vezérigazgató által felhozott példák között olyan tévékészülékeket említett, amelyek automatikusan szüneteltetik a műsor lejátszását arra az időre, amíg kimegyünk a szobából, zenerendszereket, amelyek követik mozgásunkat, és a lejátszott zenét a hangszórókról zökkenőmentesen átviszik a fejhallgatónkba, amikor elhagyjuk a lakást. Yoon olyan, viselhető digitális termékekről is beszélt a pódiumon, amelyek az élettani funkciókat figyelik, akár az agyhullámokat is, így felhasználójukat és az egészségügyi szolgálatot is azonnal figyelmeztetik, ha elváltozást észlelnek például növekvő stressz vagy baleset következtében. Mint mondta, a dolgok internete az emberekről szól, nem az eszközökről. A vezérigazgató szerint a Samsung szórakoztatóelektronikai termékeinek 90 százaléka 2017-ben már IoT- képes lesz, 2020-ban pedig a gyártó minden terméke a dolgok internetére fog csatlakozni.
Az F 015-ös prototípus bemutatásával dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG elnöke és a Mercedes-Benz vezérigazgatója a jövő autóját demonstrálta Las Vegasban. Mint fogalmazott, a Mercedes emberfölötti képességekkel bíró – az embernél jobban vezető – autonóm gépjárművek kifejlesztésén dolgozik. Az F 015 amellett, hogy robotpilóta üzemmódban önmagát vezeti, olyan érzékelőket és fedélzeti számítógépet kapott, amellyel a gyalogosforgalmat is figyelni tudja a balesetek elkerülésére, műszerfalának funkciói okosórán vagy tableten is megjeleníthetők, de vezetője szükség esetén kézmozdulatokkal vagy a tekintetével is irányíthatja a gépkocsit. Az jövő autójának üléseit a Mercedes elforgathatóra tervezte, így amíg a kormány a robotpilóta kezében van, a vezető tartalmasabban töltheti az időt útitársaival. Zetsche szerint ez fontos, mert a jövőben a személyes környezetben, minőségesen eltölthető idő rendkívüli módon felértékelődik, igazi luxus lesz. Gyakran úgy tűnik, hogy ez már ma is így van, a robotokra meg még várni kell, hogy tehermentesítsenek bennünket. A vezérigazgató is elismerte, hogy a jövő autójának még jogi akadályokat is le kell küzdenie, mielőtt kifuthatna a közutakra. Egyelőre nem tisztázott ugyanis, hogy kit milyen felelősség terhel majd a vezető nélküli üzemmódban közlekedő gépjárművek okozta balesetekért.
Másnap Mark Fields, a Ford Motor elnök vezérigazgatója az autógyár Smart Mobility programját jelentette be. A kezdeményezés célja, hogy a hálózati, a mobil- és a bigdata-technológiákra, valamint a Ford nyílt forrású hardver- és szoftverplatformjára, az OpenXC-re építve világszerte 25 projektet hívjon életre, amelyekben a fejlesztők az autógyár szakembereivel közösen dolgoznának a felhasználói élményt, a testre szabás lehetőségeit és a közösségi együttműködést javító megoldásokon. Fields a Ford vezető nélküli modelljének fejlesztéséről is beszélt a CES nyitónapján.
Az autógyár jelenleg teszteli a Fusion Hybridet, amely a jelenlegi, félautomata modellek technológiáit a tárgyak észlelésére szolgáló LiDAR szenzorokkal és fejlett algoritmusokkal ötvözi, hogy előre következtessen a forgalom többi résztvevőjének várható mozgására. Hogy a Fusion Hybrid mikor kerülhet forgalomba, arra a vezérigazgató nem tért ki. Mint fogalmazott, a Ford nem az első, vezető nélküli gépkocsit kívánja elkészíteni, hanem az elsőt, amely a tömegek számára is hozzáférhető lesz, ahogyan azt a cég alapítójának irányításával, 111 évvel ezelőtt is tette.
Térbe lép a szilícium
Brian Krzanich, az Intel első embere zárta a CES nyitónapján pódiumra lépő vezérigazgatók sorát, aki szerint 2015-ben a technológia eddigi, kétdimenziós világából a háromdimenziós térbe lép, és ez azt jelenti, hogy mostantól egészen újszerűen fogjuk megélni mindazt, amit a számítógépek adhatnak nekünk. A vezérigazgató a nagyteljesítményű feldolgozást, a mindenütt elérhető analitikai képességeket és a viselhető digitális termékeket említette a trend mozgatóerői között.
Elsőként a Curie modult emelte ki Krzanich az Intel legújabb fejlesztései közül. A parányi méretű – akár egy gombba is beépíthető –, alacsony energiafogyasztású, integrált hardverplatformot, amelyet az év második felében tervez kibocsátani, kimondottan a viselhető digitális termékekhez készítette a gyártó. Az Intel Quark SE SoC technológiájára épülő Curie a mozgás hat tengelyét és a gyorsulást, elfordulást is érzékelő szenzort, Bluetooth antennát és akkutöltőt is tartalmaz, ezért folyamatosan bekapcsolt állapotot feltételező fitnesz, sport, egészségügyi, közösségi és más alkalmazások alapja lehet.
Az Intel és az Oakley például egy okos szemüvegen dolgozik, amelyre a sportolók teljesítményét elemző alkalmazás készül, de a szemüveg vállalati környezetben például a szerelést, karbantartást végző szakemberek munkáját, illetve oktatásukat is segítheti AR (kiegészített valóság) alkalmazások részeként. Krzanich az Intel Real Sense technológiájára épülő kabátot is demózott, amely fizikai visszahatásokkal segíti a gyengénlátók térbeli tájékozódását. Pódiumra léptek, vagy inkább repültek azok a drónok is, amelyek ugyanezt a technológiát használják az akadályok kikerülésére, és elhangzott még, hogy a HP széles körben várhatóan jövőre elérhetővé váló Multi Jet Fusion 3D nyomtatóiba is az Intel Core i7-es processzorai kerülnek.
Edith Ramirez, az Egyesült Államok szövetségi kereskedelmi bizottságának elnöke azonban arra hívta fel a figyelmet előadásában, hogy a viselhető digitális eszközök által gyűjtött adatok rendkívül részletes és személyes képet adhatnak a felhasználó életmódjáról, amelyből a különböző indíttatásból profilozó szervezetek – ha hozzájutnak az adatokhoz – téves következtetéseket is levonhatnak. Ramirez ezért mértéktartásra biztatta a szállítókat, hogy olyan alkalmazásokat fejlesszenek, amelyek az adott funkció ellátásához minimálisan szükséges mennyiségnél nem gyűjtenek több személyes adatot felhasználójukról.