Egyre több vállalatvezetőtől hallom azt, hogy ebben az országban teljesen felesleges felelősnek lenni, jó vállalati állampolgárként működni, mert sem a döntéshozók, sem a lakosság nem díjazza a törekvéseket, nincsen párbeszéd és társadalmi egyeztetés. Mélységesen elszomorít, amikor a cinikus szavak mögött a csalódást érzem, s nehéz ilyenkor a korábbi érveket hangoztatni, hogy „a fogyasztók hajlandók majd többet fizetni a felelősen előállított termékekért”, „a környezetvédelmi törekvéseket és a munkahelyi egyenlőséget díjazza a kormány” és „a média értékeli a felelős működést”. Mert – nézzünk végre szembe vele – a valóság egyre inkább mást mutat.
Akkor mégis miért tegyen erőfeszítéseket bármely cég, hogy korrekt legyen, hogy a CSR-t beépítse a napi működésbe?
Először is azért, mert ez így helyes. Ebből persze még nem veszünk kenyeret, úgyhogy nézzük a további érveket!
Másodszor, mert a fogyasztók igenis értékelik a felelős működést, versenyelőnyt jelent az, ha a vállalatunkat, szolgáltatásunkat, termékünket ezúton is meg tudjuk különböztetni a versenytársakétól. A felelős működés bizalmat épít, a bizalom megszerzése pedig a jó marketing alapja.
Harmadszor azért, mert a munkavállalóinknak és a potenciális munkavállalóknak fontos, hogy büszkék lehessenek a cégre, ahol dolgoznak, ez csökkenti a fluktuációt és erősíti a munkáltatói hírnevet. Azok a lépések pedig, amelyeket a munkatársak egészsége érdekében teszünk, konkrét eredményekben, a táppénzen töltött napok számának csökkenésében mérhetők.
Negyedszer azért, mert a környezetvédelem nem egy unalmas lózung, itt ugyanis a bőrünkre megy a játék. A szennyezett levegőt mi is szívjuk, a vizet mi is isszuk, a saját gyermekeink és unokáink életesélyeit rontjuk, ha nem vigyázunk a Földre.
Ötödször, a felelős működés minden esetben hatékony működést is jelent. Némi átszervezéssel, józan paraszti ésszel komoly összegeket spórolhatunk meg.
Hatodszor azért, mert előbb-utóbb a döntéshozók is értékelni fogják a felelős vállalatokat. A kormány már dolgozik egy fenntarthatósági cselekvési programon, s ennek végrehajtásában többek között a vállalatok lesznek a partnerek. Hosszú távon el fogjuk érni, hogy akár a közbeszerzésekben is előnyt jelentsen az igazolt felelős működés.
Hetedszer azért, mert a felelős vállalatok köréhez tartozni kiváltság, ez egy olyan „klub”, amelybe nehéz bekerülni, de tagjai ismerik és megbecsülik egymást. A kapcsolatépítés pedig minden vállalat számára fontos, hiszen az üzleti siker egyik pillére a jó kapcsolati tőke.
Tudnám még folytatni, de talán ennyi is elég, hogy nyilvánvaló legyen: a CSR nem lejárt lemez, nem hiábavaló pénzszórás és nem felesleges marketingeszköz. Felelős vállalatnak lenni megéri, plusz még jól is érezzük magunkat, ha jót teszünk. Még akkor is, ha manapság – az újságot olvasva – nem pontosan így érezzük.