A cégek számára már most is rendelkezésre álló hatalmas adathalmazok olyan információkat rejtenek, amelyek kiaknázásával lépéselőnybe kerülhetnek a vállalatok – mutat rá az EY legfrissebb iparági jelentése.
„Az EY legfrissebb elemzéséből is kitűnik, hogy a nagy adathoz kapcsolódó megoldások növelhetik a cégek versenyelőnyét és profitabilitását. A válságból kivezető úton ez egy olyan eszköz lehet a vállalatok számára, amely egyrészt gyorsabb növekedési pályára állíthatja az adott szervezetet, másrészt növeli is a hatékonyságot. A nagy adat kezelése valódi szakértelmet és globális tapasztalatot igényel, a hozzá kapcsolódó kihívások és esetleges problémák megoldásához pedig lokális ismeretekre van szükség” – mondta Pintér László, az EY Üzleti Tanácsadási Szolgáltatások üzletágának menedzsere.
A megkérdezett cégvezetők 79 százaléka szerint vállalatuk profitálhat majd az egyre nagyobb mértékben rendelkezésre álló úgynevezett nagy adatból. Azonban a cégek négyötöde még csak a kezdeti stádiumban van ezeknek a komplex és hagyományos módszerekkel nem feldolgozható adatoknak a szisztematikus elemzésében és felhasználásában – derül ki a jelentésből.
Az elemzés szerint pénzügyileg is jelentős lehetőségek rejlenek nagy adat elemzésében: csak a kereskedelmet és a gépgyártást tekintve 325 milliárd dolláros bevétel-növekedés lenne elérhető világszinten a megfelelő stratégiák kidolgozásával és bevezetésével.
Az EY tanulmánya szerint a nagy adattal kapcsolatos stratégia kidolgozásakor hét fontos lépést kell figyelembe venniük a cégeknek. Megfelelő mélységű információval kell rendelkezniük a rendelkezésre álló adatokról; meg kell határozniuk, hogy pontosan milyen célokat szeretnének elérni az adatelemzéssel; fókuszálniuk kell a releváns tartalomra; megtérülési mérési módszereket kell kidolgozniuk; fel kell készülniük az egész szervezetet érintő átalakításra; valamint kockázatmenedzsmenti stratégiát kell kidolgozniuk.
Miközben a nagy adat elemzési folyamatok jelentős lehetőségeket tartogatnak a cégek számára, számos kihívásra is fel kell készülniük a vállalatoknak. Ezek közé tartoznak a jogi és szabályozói kockázatok, valamint a fogyasztói, felhasználói reakciók a személyes adatok használatakor.