Hirdetés
. Hirdetés

Vezérlőrendszer segíti több drón együttműködését a nehéz csomagok szállításához

|

A rendszert a hadsereg is használhatná a terepen lévő katonák kisebb csoportjainak ellátására.

Hirdetés

A jövő számos csomagkézbesítő drónja várhatóan legfeljebb öt kilós csomagokat fog kezelni, ami lehetővé tenné, hogy a kis, szabványosított UAV-k a jelenleg földi járművekkel végzett kézbesítések nagy százalékát átvegyék. De vajon a nehezebb csomagokat a lassabb hagyományos teherautós, furgonos kiszállítására fogják-e hagyni?

A Georgia Institute of Technology kutatócsoportja moduláris megoldást dolgozott ki a nagyobb csomagok kezelésére anélkül, hogy különböző méretű drónokból álló komplex flottára lenne szükség. Azáltal, hogy a kis drónok csapatai egy adaptív vezérlő algoritmus segítségével együttműködve emelhetik fel a tárgyakat, lehetővé válhat a csomagok széles skálájának kiszállítását több szabványos méretű jármű kombinációjával.

A drónflotta egyszerűsítésén túl a munka robusztusabb drónüzemeltetést tehet lehetővé, és csökkentheti a nagyméretű autonóm UAV-k lakott területeken repülésével járó zajt és biztonsági aggályokat. A kereskedelmi csomagkézbesítés mellett a rendszert a hadsereg is használhatná a terepen lévő katonák kisebb csoportjainak ellátására.

"Egy kézbesítő teherautó hátulján akár egy tucat drónt is szállíthatna, és attól függően, hogy egy adott küldemény milyen nehéz, akár hat drónt is használhatna a csomag szállítására. Ez rugalmasságot adna a kézbesíthető csomagok súlyát illetően, és kiküszöbölné, hogy több különböző méretű kézbesítő drónt kelljen építeni és fenntartani." - mondta Jonathan Rogers, a Lockheed Martin avionikai integrációért felelős kutatója.

Az elképzelés azon alapul, hogy a felhasználó szempontjából egyszerűvé tegyék a multi-UAV-ok együttes repülését. A nehéz kérdéseket a fedélzeti intelligencia oldja meg, ahelyett, hogy egy embertől várná a csomag súlyának, súlypontjának és a drónok egymáshoz viszonyított helyzetének pontos mérését. Ezt olyan egyszerűvé kívánják tenni, hogy egy csomagkiszállító sofőr is gond nélkül tudja működtetni a rendszert.

A legnagyobb kihívást a fejlesztések során az jelenti, hogy a legtöbb drónraj önállóan manőverező járműveket foglal magában, amelyek nincsenek összekapcsolva, hanem alakzatban repülnek. Ilyenkor egy adott jármű egyedi dinamikáját nem korlátozza, hogy a többi drón mit csinál. A csomaghoz csatlakozó drónok azonban ki vannak téve a szállított teher súlya mellett a többi jármű által keltett erőhatásoknak.

Hirdetés

A drónokból álló csapat autonóm módon csatlakozna a csomaghoz rögzített dokkolószerkezethez, egy infravörös irányítórendszer segítségével, amely kiküszöböli, hogy a járművek rögzítéséhez emberekre legyen szükség. Ez jól jöhet a vásárló által visszaküldött csomagokért elrepülő drónok esetében. Azzal, hogy a dróncsapatok tudnák, mekkora tolóerőt termelnek és milyen magasságban tartózkodnak, még a felvenni kívánt csomag súlyát is meg tudnák becsülni.

Az egyetemen összeállított demonstrációban négy kis kvadrotoros drón dolgozik együtt, hogy felemeljenek egy 60x60x60 centiméteres 6 kilós dobozt. A vezérlő algoritmus nem korlátozódik négy járműre, annyit tud kezelni, amennyi csak a csomag köré fér.

Az Georgia Tech kutatói úgy gondolják, hogy a fő technológiák már készen vannak, és megfelelő beruházás esetén öt éven belül bevezethető lenne egy olyan rendszer, amely több drónnal szállítana csomagokat. Ez nem annyira technikai kihívás, mint inkább szabályozás és társadalmi elfogadottság kérdése.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.