A Koreai Nemzeti Rendőrségi Ügynökség (KNPA) azt szorgalmazza, hogy 2025-re vezessék be a feltételes jogosítványokat az idős sofőrök számára - írja a Yonhap News. Egy most indított hároméves kutatási projekttel azt szeretnék elérni, hogy a VR-technológiát alkalmazhassák a 65 éves és idősebb sofőrök képességeinek felmérésére. Ezzel határoznák meg, hogy az idősebb korosztály tagjai maradhatnak-e a volán mögött.
A világ más országaival ellentétben Dél-Koreában nincsenek szigorú előírások az idősek jogosítványára vonatkozóan, kivéve, ha a demencia tesztjük pozitív. Jelenleg két intézkedés van érvényben: a 75 éves és idősebb korosztály számára a hároméves jogosítvány-megújítási időszak, valamint a 65 év felettiek számára a jogosítvány önkéntes visszaadása. A KNPA azonban továbbra is aggodalmát fejezi ki az idősebb sofőröknek tulajdonított balesetek száma, valamint az ország lakosságának folyamatos öregedése miatt.
A rendőrségi statisztikák szerint a 65 év feletti sofőrök által okozott közlekedési balesetek száma 1,86-szorosa a 30-as éveikben járókhoz képest. Az idősebb korosztály által okozott halálesetek száma a legmagasabb az összes korcsoport között.
Mivel a népesség gyorsan öregszik, a vezetői engedéllyel rendelkező idősek száma 300 százalékkal (1 millióról 3 millióra) nőtt 2008 és 2018 között. A programban részt vevő kutatók a kapcsolódó biztonsági kérdéseket hangsúlyozzák, kiemelve, hogy a látás az életkor előrehaladtával romlik, különösen olyan környezetben, ahol nincs elég fény, például az éjszakai vezetés során.
A VR-teszt a vezetési, kognitív és memóriaképességeket fogja felmérni egy VR-headset segítségével, közel ahhoz, ahogyan a virtuális valóság technológiát a demencia klinikákon használják az idős emberek agyi funkcióinak ellenőrzésére. Bár a konkrétumokat még nem hozták nyilvánosságra, egy független tudósok által végzett hasonló akadémiai kutatásban már lefuttattak egy kísérletet, amelyben a vezetési teljesítmény virtuális valóságtechnológián alapuló értékelését tesztelték.
A kutatók vezetésszimulátoros kísérleteket végeztek, hogy számos különböző vezetési helyzetben mérjék a különböző vezetési viselkedéseket, illetve, hogy megvizsgálják a résztvevők látásélességét. A virtuális szimulációk két forgatókönyvet tartalmaztak: nappali és éjszakai autópályás vezetést. Mindkét esetben három váratlan eseményt hoztak létre, hogy teszteljék a sofőrök teljesítményét.