Az amerikai képviselőház igazságügyi bizottságának öt tagja vasárnap levélben fordult az Amazon.com Inc. vezérigazgatójához, és azzal vádolta a cég felsővezetőit, köztük az alapító Jeff Bezost, hogy vagy félrevezetik a kongresszust, vagy egyenesen hazudnak az Amazon üzleti gyakorlatáról.
A levélben az is szerepel, hogy a bizottság mérlegeli, "hogy indokolt-e az ügyet az igazságügyi minisztériumhoz utalni büntetőjogi vizsgálat céljából".
Az Amazon vezérigazgatójának, Andy Jassy-nek címzett levél a Reuters múlt heti oknyomozó riportját követte, amely szerint a vállalat szisztematikusan másolatot készít az oldalán megtalálható, külső gyártók által értékesített termékekről, majd a keresési eredmények manipulálásával növeli saját márkáinak eladásait. Az Amazon tagadta, hogy részt vett volna ebben a gyakorlatban.
A levélben az áll, hogy a Reuters leleplező anyagában és több más hírügynökség közelmúltbeli cikkeiben szereplő "hiteles beszámolók" "közvetlenül ellentmondanak az Amazon felső vezetőinek - köztük Jeffrey Bezos korábbi vezérigazgatónak - eskü alatt tett vallomásainak és nyilatkozatainak".
"Legjobb esetben is ez a tudósítás megerősíti, hogy az Amazon képviselői félrevezették a bizottságot. Legrosszabb esetben azt bizonyítja, hogy esetleg hazudtak a Kongresszusnak a szövetségi büntetőjog lehetséges megsértésével" - áll a levélben.
Válaszul az Amazon szóvivője közleményt adott ki, amelyben a következőket írta: "Az Amazon és vezetői nem vezették félre a bizottságot, és a szóban forgó pontatlan médiacikkek állításait visszautasítottuk és helyreigazítást kértünk".
Hozzátették: "Mint korábban már elmondtuk, olyan belső szabályzatunk van, amely túlmutat minden más kiskereskedő általunk ismert szabályzatán: tiltja az egyéni eladói adatok felhasználását az Amazon sajátmárkás termékeinek fejlesztéséhez. Minden olyan állítást kivizsgálunk, amely szerint ezt a politikát megsértettük, és megtesszük a megfelelő lépéseket".
A képviselőház igazságügyi bizottsága 2019 óta vizsgálja a digitális piacokon folyó versenyt, többek között azt, hogy az Amazon hogyan használja fel a saját platformjáról származó saját eladói adatokat, és hogy a vállalat tisztességtelenül előnyben részesíti-e saját termékeit.
Az igazságügyi bizottság trösztellenes albizottsága előtt tavaly, eskü alatt tett vallomásában Bezos elmondta, hogy a vállalat megtiltja alkalmazottainak, hogy az egyes eladókra vonatkozó adatokat saját saját márkás termékcsaládjainak előnyére használják fel. Egy másik, 2019-es meghallgatáson Nate Sutton, az Amazon főtanácsadójának munkatársa azt vallotta, hogy a vállalat nem használ ilyen adatokat saját márkás termékek létrehozására vagy a keresési eredmények megváltoztatására, hogy azok előnyére váljanak.
A 2019-es kongresszusi meghallgatáson arra a kérdésre, hogy az Amazon módosítja-e az algoritmusokat, hogy a fogyasztókat saját termékeihez irányítsa, Sutton így válaszolt: "Az algoritmusokat arra optimalizálják, hogy megjósolják, mit akarnak vásárolni a vásárlók, függetlenül az eladótól".
A törvényhozók levele "egy utolsó lehetőséget" ad Jassy számára, hogy bizonyítékokkal támassza alá a vállalat korábbi vallomásait és kijelentéseit. Azt is megjegyzi, hogy "büntetőjogilag illegális, ha valaki tudatosan és szándékosan olyan kijelentéseket tesz, amelyek lényegesen hamisak, amivel lényeges tényt elhallgat, vagy más módon hamis dokumentációt nyújt be egy kongresszusi vizsgálatra válaszul".
November 1-jéig ad határidőt a vezérigazgatónak, hogy eskü alatt adott válaszában tisztázza, "hogyan használja az Amazon a nem nyilvános egyéni eladói adatokat saját termékcsaládjának fejlesztéséhez és forgalmazásához", és hogyan kedvez az Amazon keresési rangsorában ezeknek a termékeknek.
Emellett a Reuters október 13-i cikkében említett összes dokumentum másolatát is kéri.
"Nyomatékosan arra biztatjuk Önt, hogy éljen ezzel a lehetőséggel, hogy helyesbítse a vádakat, és adjon eskü alatt adott, igaz és pontos válaszokat a bizottságnak erre a kérésre, miközben mérlegeljük, hogy helyénvaló-e az ügyet az Igazságügyi Minisztériumhoz utalni büntetőjogi vizsgálat céljából" - áll a levélben.
A Reuters vizsgálata több ezer oldalnyi belső Amazon-dokumentumon - köztük e-maileken, stratégiai dokumentumokon és üzleti terveken - alapult. Ezekből kiderült, hogy legalábbis Indiában az Amazon hivatalos, titkos szabályt alkalmazott a keresési eredmények manipulálására, hogy a vállalat saját termékeit részesítse előnyben, valamint más eladók áruit másolja - és hogy legalább két magas rangú vállalati vezető ezt felülvizsgálta.
A Reuters jelentésére az Amazon így reagált: "Úgy véljük, hogy ezek az állítások tényszerűen tévesek és megalapozatlanok". A vállalat szerint a keresési eredmények megjelenítésének módja nem kedvez a saját márkás termékeknek.
A törvényhozók levele más, a közelmúltban a Markup, a Wall Street Journal és a Capitol Forum hasábjain megjelent cikkeket is idéz az Amazon privát márkás termékeiről és az eladói adatok felhasználásáról.
A levél éles megfogalmazása felerősíti a Washington és a Big Tech közötti retorikát. Az Amazon, a Facebook Inc., az Apple Inc. és az Alphabet Inc. által működtetett Google vállalatokat Washingtonban, Európában és a világ más részein is egyre nagyobb figyelem kíséri, amit a szabályozó hatóságok, a törvényhozók és a fogyasztói csoportok azon aggodalmai táplálnak, hogy a cégek túl nagy hatalommal rendelkeznek, és tisztességtelen gyakorlatokat folytatnak, amelyek más vállalkozásoknak ártanak.