Ennek egyszerű oka, hogy az EV-knek nincs sebességváltójuk. Ránézésre úgy működnek, mint az automata sebeségváltós belsőégésű motoros kocsik. Tehát a botváltó helyett egy kar, kapcsoló vagy gomb segítségével állítható be a D (előre), P (parkolás) és R (hátramenet) állás - kezdi az EV-k erőátviteléről szóló gyorstalpalóját a The Next Web.
A benzines vagy dízelautókkal ellentétben az elektromos járműveknek nincs szükségük áttételi fokozatokra. A hagyományos járművek belsőégésű motorja különböző fordulatszámon fejti ki teljesítményét és nyomatékát, ezért különböző áttételeket kapcsoló sebességváltóra van szükség ahhoz, hogy a motorból származó teljesítményt hatékonyan továbbítsuk a kerekekhez. Ez azt jelenti, hogy az ilyen járművek optimális teljesítményüket egy viszonylag szűk fordulatszám-tartományban nyújtják.
Az elektromos járműveknél nincs ilyen korlátozással. Ezek a motorok azonnal leadják a teljesítményt, ami azt jelenti, hogy a nyomaték fordulatszámon keresztüli felépítése - mint a belsőégésű motorok esetében - szükségtelen. Ráadásul az EV-motorok fordulatszám-tartománya sokkal nagyobb, mint a belső égésű motoroké. A legtöbb hagyományos autó 6000-es fordulatszám-korlátjával szemben akár 20 000 fordulat/percig is eljuthatnak.
Az EV mérnököknek alapvetően csak egy egyfokozatú, egysebességes sebességváltót kell tervezniük, amely hatékonyan szabályozza az elektromos motort, és a legjobb egyensúlyt nyújtja a gyorsulás és a végsebesség között. Az egysebességes határozottan a norma, de van két kivétel: a Porsche Taycan és az Audi e-tron GT. Mindkettőt kétfokozatú automata sebességváltóval szertelik, hogy maximalizálják a gyorsulást és optimalizálják a hatékonyságot nagyobb sebességnél.
Ez azonban nem jelenti, hogy az EV-k esetében két sebességessé válna a jövő. Gyártási szempontból az egyfokozatú rendszer csökkenti a költségeket és a bonyolultságot. Ez segít az autógyártóknak némi többletpénzt megtakarítani, és ezzel az EV-ket megfizethető áron tartani. Bár vannak bizonyos teljesítménybeli előnyei az olyan típusoknak, mint a Taycan és az e-tron, de ezek túlságosan drágák az átlagfogyasztók számára.