Az IBM amerikai technológiai vállalat és a Maersk dán logisztikai cég úgy döntött, hogy leállítja a közösen fejlesztett blokklánc-alapú ellátási lánc platformját, a TradeLens-t. A döntés egyik fő okaként a "globális iparági együttműködés" hiányát jelölték meg.
A Maersk bejelentette, hogy azonnali intézkedéseket kezdett a platform működésének megszüntetésére, amelynek 2023 első negyedévére kell teljes mértékben hatályba lépnie. "A TradeLens csapata lépéseket tesz az ajánlatok visszavonására és a platform megszüntetésére [...] E folyamat során minden érintett fél biztosítja, hogy az ügyfeleket üzletmenetük megszakítása nélkül kiszolgálják" - közölte a dán cég.
Bár a blokklánc-alapú szállítási megoldást a két társaság 2018 augusztusában mutatta be, hogy segítse az iparági résztvevőket a hatékonyabb nemzetközi ellátási lánc gyakorlatok bevezetésében, a Maersk szerint a platform nem érte el a "kereskedelmi életképesség" olyan szintjét, hogy fenn tudja tartani a működést.
"Bár sikeresen kifejlesztettünk egy életképes platformot, a teljes globális iparági együttműködéshez szükséges szintet nem sikerült elérni. Ennek eredményeképpen a TradeLens nem érte el a kereskedelmi életképességnek azt a szintjét, amely ahhoz szükséges, hogy önálló vállalkozásként folytathassa a munkát és megfeleljen a pénzügyi elvárásoknak" - mondta Rotem Hershko, a Maersk üzleti platformokért felelős vezetője.
A Maersk azonban folytatja az ellátási lánc digitalizálására és az iparági innováció növelésére irányuló erőfeszítéseit alternatív megoldások révén, hogy elérje a TradeLens révén elérni kívánt célokat. A TradeLens úgy működött, hogy valós időben követte és feldolgozta az egyes szállítmányok kritikus ellátási láncadatait, majd az eseményekről a láncban elosztott és megváltoztathatatlan nyilvántartást rögzített, amelyhez minden érintett résztvevő hozzáférhet.
Annak ellenére, hogy a TradeLens nem érte el azokat a magasságokat, amelyeket az IBM és Marersk először elképzelt, a két vállalatnak sikerült több mint 150 vállalatot felvenni az ellátási láncra összpontosító blokkláncra, amelyek között számos kikötőüzemeltető, hajózási vállalat és logisztikai szolgáltató volt. E vállalatok között volt a világ két legnagyobb konténerszállítója, a CMA CGM és a Mediterranean Shipping Company, amelyek 2020 októberében integrálták a rendszert.
A TradeLens megszüntetésére annak ellenére került sor, hogy az IBM adatai szerint a platform a becslések szerint 20 csökkentette a felhasználók dokumentációs költségeit, és 40 százalékkal csökkentette az áruk szállításának idejét.