Egy mesterséges intelligencia alkalmazás nyolc világbajnokot győzött le bridzsben, egy olyan játékban, amelyben az emberi felsőbbrendűség eddig ellenállt a gépek előretörésének. A győzelem azért mérföldkő az MI számára, mert a bridzs több különleges emberi képességet kíván, mint más stratégiai játékok
Először is a bridzsben a játékosok hiányos információkkal dolgoznak, és több másik játékos viselkedésére kell reagálniuk, s ez a forgatókönyv sokkal közelebb áll az emberi döntéshozatalhoz. Ezzel szemben a sakkban és a góban - mindkettőben legyőzték már MI applikációk a humán bajnokokat - egy játékosnak egyszerre csak egyetlen ellenfele van, és mindketten az összes információ birtokában vannak. "Amit láttunk, az alapvetően fontos előrelépést jelent a mesterséges intelligencia rendszerek állapotában" - mondta Stephen Muggleton, a londoni Imperial College gépi tanulással foglalkozó professzora a The Guradiannek.
A francia startup, a NukkAI pénteken, egy kétnapos párizsi verseny végén jelentette be a mesterséges intelligencia győzelmének hírét. A NukkAI kihívása során az humán bajnokoknak 800 egymást követő osztást kellett lejátszaniuk 80 10-es szettre osztva. A verseny nem tartalmazta a játék kezdeti licitálási komponensét, amelynek során a játékosok egy megállapodáshoz jutnak, amelyet aztán a kártyáik kijátszásával kell teljesíteniük.
Minden játékos a saját és partnerének lapjait játsza ki egy ellenfélpár ellen. Ezek az ellenfelek a világ eddigi legjobb robotbajnokai voltak, olyan robotok, amelyek számos robotversenyt nyertek, de amelyekről általánosan elismert, hogy közel sem olyan jók, mint a szakértő emberi játékosok.
A NooK nevű mesterséges intelligencia ugyanazt a szerepet játszotta, mint a humán bajnok, ugyanazokkal a kártyákkal és ugyanazokkal az ellenfelekkel. A pontszám az ember és a mesterséges intelligencia eredményeinek különbsége volt, az egyes játszmák átlagában. A NooK a 80 játszmából 67-et, azaz 83 százalékot nyert meg.
Jean-Baptiste Fantun, a NukkAI társalapítója elmondta, hogy biztos volt benne, hogy a gép - amelyet a cég öt éve fejleszt - több ezer osztás esetén diadalmaskodni, de mindössze 800 osztás volt, hogy felülkerekedjen. Véronique Ventos mesterséges intelligencia kutató, a NukkAI másik társalapítója "új generációs mesterséges intelligenciának" nevezte a NooK-ot, mivel az menet közben magyarázza meg döntéseit. "A bridzsben nem tudsz játszani, ha nem magyarázol" - mondta.
A magyarázhatóság forró téma a mesterséges intelligenciában. "A legtöbb, amit a nagyközönség az elmúlt években a gépi tanulásról hallott, olyan fekete dobozos rendszereken alapul, mint az AlphaGo, amely képtelen megmagyarázni az embereknek, hogyan hozza meg a döntéseit" - mondta Muggleton.
Kifejtette, hogy a NooK egy "fehér doboz" vagy "neuroszimbolikus" megközelítést képvisel. Ahelyett, hogy egy játék több milliárd fordulójának lejátszásával tanulna, először megtanulja a játék szabályait, majd gyakorlással javítja a játékát. Ez a szabályalapú és a mélytanuló rendszerek hibridje. "A NooK megközelítés olyan módon tanul, amely sokkal közelebb áll az emberhez" - mondta.
"Az inga az ilyen típusú módszerek felé lendül. Az, hogy nem tudjuk megmondani az embereknek, hogy mi történik, egyszerűen nem működik a társadalmunkban" - tette hozzá Michael Littman, a Rhode Island-i Brown Egyetem informatika professzora. Szerinte még ha egy ember vagy egy mesterséges intelligencia nem is tudja szavakkal elmagyarázni, hogy mit csinál, a viselkedésének "olvashatónak" kell lennie mások számára, azaz olyan szabályokat kell követnie, amelyeket megértenek.
Ez kritikus fontosságú lesz az olyan területeken, mint az egészségügy és a mérnöki tudományok. A kereszteződésekben közlekedő önvezető autóknak például képesnek kell lenniük egymás viselkedésének értelmezésére. Littman csalódott, hogy a kihívás nem tartalmazta a licitálást, ahol a bridzsben a legérdekesebb kommunikáció - és a megtévesztés - zajlik.
Nevena Senior, Anglia többszörös bridzsvilágbajnoka és a NooK egyik kihívója azonban azt mondta, hogy az emberek és a NooK által játszandó szerződések kellően változatosak voltak ahhoz, hogy a kártyajáték legalább olyan fontos legyen, mint a licitálás. Szerinte a NooK alkotói nagyszerű munkát végeztek. Úgy találta, hogy az applikáció jobban olvasott az ellenfeleiben, mint az emberek, és jobban ki tudta használni a hibáikat. "Ez olyasmi, amit az emberek elég tapasztalat után csinálnak, és kellemesen meglepett, hogy egy robot utánozza a tipikus emberi képességeket" - mondta.