Lehet, hogy a hangalapú asszisztensek elterjedése népszerű technológiai vívmány, de nem hozza azt a profitot, amit a használatától vártak. Ennek eredményeképpen a szakértők úgy érzik, hogy a technológiának néhány létfontosságú változtatáson kell átesnie ahhoz, hogy újrateremtse önmagát. Ez a fajta stratégia várhatóan nem lesz egyszerű vagy olcsó.
"Úgy gondolom, hogy a hangalapú asszisztencia következő generációs csatája nagyon-nagyon mély zsebeket kíván majd a túléléshez" - idézte a CBC a Harvard Business School stratégiai részlegének üzleti adminisztrációval foglalkozó adjunktusát, Andy Wu-t.
Az ilyen típusú szoftvereket a mesterséges intelligencia (AI) vezérli, amely a készülék felhasználójának szóbeli parancsaira reagál. Ez tipikusan az általános információk - például a helyi időjárás - felkutatásától kezdve a zene lejátszásán, az időzítők beállításán át egészen a helyi boltoknek vagy éttermeknek küldött megrendeléséig terjed.
Az Egyesült Államokban a legjobb hangalapú asszisztens technológiák közé tartozik a Siri, az Alexa és a Google Assistant. A teljes amerikai lakosság mintegy 24,2 százaléka használja a Google Assistantet 2022-ben. További 23 százalék az Apple Sirit, 21 százalék pedig az Amazon Alexáját - az eMarketer adatai szerint.
Ez azt jelenti, hogy míg a Siri és a Google Assistant az okos hangszóróktól az okostelefonokig számos eszköztípuson működik, addig az Alexa főként a dedikált okos hangszórókra korlátozódik. Szakértők rámutattak, hogy a mai társadalomban az okostelefonok lényegében szükségszerűek, de valójában senkinek sincs szüksége dedikált okoshangszóróra ahhoz, hogy átvészelje a napját. Ez rávilágít, hogy az Amazon miért találja magát nehéz helyzetben egy olyan piacon, amely valójában még mindig növekszik. A jelentések szerint a hangalapú asszisztensek piaca közel sem hozza azt a profitot, amit vártak tőle. Ez egyesek szerint ez azért van, mert az Alexa számai lehúzzák az átlagot.
Ehhez rögtön hozzátehetjük, hogy a technológia elsősorban angolul, másodsorban a világnyelveken érhető el, és ott sem terjed a megfelelő mértékben. Például azért sem, mert geolokációs alapon egy sor szolgáltatást tiltanak. Az olyan helyeken pedig, mint Magyarország semmiféle üzletileg értelmezhető penetrációt nem ért el. Mondhatnánk, hogy ezek a kisebb piaci nyelvi szegmensek alkotják a növekedés tartalékait, de annak semmi jele, hogy bármelyik nagy tech cég ezt ki szeretné használni.