A múlt év egyik meghatározó újdonságának bizonyult a hazai és nemzetközi távközlési piacon egyaránt az internetes telefonálás. Bár a szolgáltatás első, és a szoftveres megoldásban máig legsikeresebb fecskéje, a Skype már 2003-ban kínálta a lehetőséget, igazán komoly felfutást tavaly lehetett tapasztalni ezen a területen.
A világ legnagyobb internetes keresőit üzemeltető vállalatok (Google, Yahoo!), szoftvercégek (Microsoft), vezetékes távközlési és internetszolgáltatók sora indította el VoIP (voice over internet protocol) szolgáltatását. Magyarországon 2004 őszére nyúlnak vissza az internetes telefonálás kereskedelmi kezdetei, a nagyobb cégek közül elsőként a UPC ekkor indította el szolgáltatását. Példáját tavaly több kábel- és telefoncég illetve számos internetszolgáltató követte, és beállt a sorba a legnagyobb hazai távközlési konglomerátum, a Magyar Telekom is.
Nem meglepő a hazai és nemzetközi cégek tülekedése a VoIP piacon, hiszen a piackutató cégek adatai szerint látványosan nőtt az internetes telefonálást választók száma az elmúlt évben, és az előrejelzések szerint a felhasználói tábor bővülése mellett komoly növekedésre lehet számítani a szolgáltatásból származó bevételek esetében is.
Az internetes telefonszolgáltatásból származó bevétel világszerte 18 százalékkal, 614 millió dollárra nőtt a második negyedévben az év első három hónapjához képest az Infonetics Research piackutató cég tanulmánya szerint. Éves szinten még látványosabb, 55 százalékos bevételnövekedést értek el a VoIP-szolgáltatók világszerte.
Még dinamikusabb bővülést jelzett az IDC piackutató társaság régiónkra vonatkozóan. A cég becslése szerint ötszörösére nőtt 2005-ben az előző évhez képest Kelet-Európában az internetes beszélgetési percek száma, az ilyen célú költések pedig megduplázódtak. A 11 országot érintő felmérés szerint az idén a beszélt percek számát tekintve háromszoros, míg a költéseket illetően nyolcvanszázalékos bővülés várható. Rendkívül gyors terjedése ellenére a főként a nemzetközi hívásoknál nagy megtakarítást kínáló VoIP még mindig csak viszonylag kismértékben részesedik a teljes telefonpiacból.
A szélessávú internetkapcsolatok számának gyors növekedése a régióban 2004-ben és tavaly a VoIP-szolgáltatók számára is komoly tömegbázist teremtett. Emellett a gyors világhálós elérés terjedése új lehetőségeket nyitott meg az alternatív szolgáltatók előtt is, növelve ezzel a telefonpiaci versenyt.
Az elérhető megtakarítás miatt főként a kisebb irodákban, illetve a kis- és közepes vállalatoknál várható az internetes telefonálás látványos terjedése, körükben várhatóan gyorsabb lesz a VoIP növekedési üteme, mint az egyéni felhasználóknál. Jelenleg a VoIP-hívások többsége nemzetközi irányban történik, és az IDC szakértői szerint ez a közeljövőben is így marad. Komolyabb változás akkortól várható, amikor még összetettebb konstrukciók válnak elérhetővé, ekkor a belföldi hívások aránya meg is haladhatja a nemzetköziekét.
Tavaly és 2004-ben is Lengyelország volt a legnagyobb VoIP-piac a térségben Magyar- és Csehország előtt. Ezek az országok a térség internetes telefon piacának 47 százalékát adták, és mindháromban több mint ötszörös növekedést vártak az IDC kutatói a beszélt percek számát tekintve 2005-ben.
Hosszabb távon is dinamikus bővülés várható a VoIP előfizetőinek számában világszerte, az Infonetics Research piackutató cég előrejelzése szerint Európában és Észak-Amerikában a tavalyi 3,3-ről 2008-ra 52,1 millióra nő az internetes telefonszolgáltatást használók tábora.
A hazai távközlési szolgáltatók közül eddig a kábelcégek járnak az élen a VoIP-ban, a UPC-nek például több mint 30 ezer internettelefonos előfizetője van, de a T-Kábel is megkezdte a szolgáltatást, és a FiberNetnél is tesztelték a megoldást. A legnagyobb hazai internetszolgáltató, a T-Online és a T-Com együttműködésének köszönhetően már az ADSL-előfizetők számára is elérhetővé vált a VoIP.
Míg az egyéni felhasználók körében főként a különböző szoftveres megoldások - mint például az eBay által 2,6 milliárd dollárért megszerzett Skype - népszerűek, addig a vállalati ügyfelek inkább a hardvert és alkalmazást egyben kínáló konstrukciókat részesítik előnyben. Ennek oka, hogy több szolgáltatást, illetve jobb minőséget lehet elérni az ilyen megoldásokkal.
A Skype 2003-ban mutatta be az internetről ingyen letölthető programját, amelynek segítségével a számítógépek közötti kommunikáció mellett a vezetékes és mobilhálózatokból érkező, illetve azok felé irányuló hívások is kezelhetők. Használatához ugyan szélessávú internetes kapcsolatra van szükség, de már napjainkban is 200 millió körül van az ilyen típusú elérések száma, és a következő években gyors bővülésre lehet számítani e területen. Hálózaton belül ingyenesek a hívások, de az azon kívüli beszélgetések percdíjai is jóval kedvezőbbek a vezetékes- és mobiltelefon-szolgáltatók ajánlatainál.
VoIP-ra váltó telefonálók
A múlt év egyik meghatározó újdonságának bizonyult a hazai és nemzetközi távközlési piacon egyaránt az internetes telefonálás...
Hirdetés
Hirdetés