Hirdetés
. Hirdetés

Verseny a mobilpénztárcáért

|

Vannak működő technológiák, ilyen például az NFC, ám kevés az NFC-képes telefon. Kiforratlanok az üzleti modellek és tisztázatlanok a szolgáltatói szerepek.

Hirdetés

mobilpénztárca nfc
mobilpénztárca nfc

Egyes vélemények szerint az NFC- (near field communication, közeltéri kommunikáció) technológia lehet a jövő mobilpiacának egyik nagy küzdőtere. Miután a mobiltelefonba épített NFC-lapka segítségével a készülék digitális tárcaként is használható (a gyártók már megjelentek néhány ilyen készülékkel), bizonyos esetekben fölöslegessé válhat a plasztikkártya, sőt akár a készpénz is.

Kezdeti lépések
Európában az Egyesült Királyság jár az élen az NFC-technológia bevezetésében. A szigetországban mintegy 70 ezer NFC-terminál működik. Idén májusban az Orange elindította első kereskedelmi szolgáltatását, amelynek nyomán a felhasználók az NFC-képes mobilkészülék, illetve az érintés nélküli technológia segítségével fizethetnek.

Noha az utóbbi időben több ismert cég (például a McDonald's) lehetővé tette vásárlóinak az NFC-alapú fizetést, az elemzők többsége szerint nem várható, hogy a technológia 2012-ben mindennapossá válik. Lökést adhat a terjedésnek, ha a Visa az NFC-t is segítségül hívja a londoni olimpián, illetve ha az Apple - mint ahogy az nagyon is várható - megjelenik az NFC piacán. Mindezek dacára a legtöbb elemző csak néhány év múlva várja az igazi boomot.

Úgy tűnik, hogy a mobilszolgáltatók körében némi aggodalmat vált ki az NFC, hiszen nem szeretnének hasonlóképpen hátrányba szorulni, mint ahogy az a mobilalkalmazások terén - döntően az Apple és a Google tevékenységének köszönhetően - már megtörtént. A jobb pozíciók elérése érdekében már vannak jelei az összefogásnak. Az Egyesült Királyságban például a Vodafone, az Everything Everywhere (Orange és T-Mobile) és az O2, félretéve heves vetélkedésüket, vegyesvállalatot hozott létre az NFC-alapú fizetés kifejlesztésére és propagálására. De nem kell ilyen messzire menni, itthon is történtek hasonló lépések. Idén júliusban a Telenor, a T-Mobile és a Vodafone a SuperShoppal, a MasterCarddal és az OTP Bankkal karöltve megalakította a Magyar Mobil Tárca Egyesületet. Céljuk az NFC-alapú fizetéshez szükséges technológiai szabványok kialakítása, illetve a szolgáltatás bevezetése. Terveik szerint jövőre elindulhat a kereskedelmi szolgáltatás.

Életképes üzeti modell kell
- Több szempont befolyásolja az NFC jövőjét, ezek között első helyen említendő a technológia állása, elterjedtsége - fogalmazott Béndek Péter, a Stratis Vezetői és Informatikai Tanácsadó Kft. vezető partnere. Noha maga a technológia már rendelkezésre áll, egyelőre csak a készülékek töredéke NFC-képes. A tömeges elterjedés feltétele, hogy a gyártók úgy építsék be a mobilkészülékekbe az NFC-lapkát, mint mondjuk a kamerát. Ha ez megvan, akkor következhetnek a háttéralkalmazások, amelyek azonban viszonylag gyorsan megvalósíthatók (jó példa erre a Sziget, ahol a Vodafone lehetővé tette az NFC-alapú fizetést). Ha sokaknak van már NFC-képes telefonjuk, akkor sem borítékolt a siker. Ott van ugyanis a másik nagy kérdés: az életképes üzleti modell. De általában mire is lehet az NFC-t használni? Például azonosításra (beléptetésre, egy szűk csoporton belüli azonosításra stb.), vagy bizonyos jogok (belépőjegyek, hűségpontok stb.) tárolására, ám kétségtelenül a legnagyobb érdeklődésre és legszélesebb felhasználói körre számot tartó alkalmazás, amikor kis értékű vásárláskor készpénz helyett NFC-képes eszközzel lehet fizetni.

- A fizetési tranzakcióknál automatikusan megnő a bankok szerepe, legyen szó bármilyen üzleti modellről. A nagy kérdés, miként osztozzanak a szolgáltatást kínálók, tehát a mobilszolgáltatók és a pénzintézetek a tranzakciókból befolyó jutalékból. A lassan terjedő mobilbankolás tapasztalataiból kiindulva egyszerűnek tűnik a válasz: a bankok nem repesnek az örömtől, hogy piacukra más szolgáltatót is beengedjenek. Így azután igencsak kérdéses, hogy az NFC terén meg tudnak-e állapodni egymással a bankok és a mobiltársaságok, vagy inkább kivárnak a pénzintézetek, mondván: az NFC hamarosan mindenhol elérhető árucikk lesz, nincsenek tehát a mobiltársaságokra szorulva - vélekedett Béndek Péter.

Alátámasztani látszik az elemző álláspontját például az, hogy az OTP Bank már megjelent egy alternatív érintés nélküli fizetési eszközzel, a PayPass-szal. Ugyanakkor elgondolkoztató, hogy az OTP Bank is tagja a mobiltársaságok részvételével megalakult Magyar Mobil Tárca Egyesületnek. Béndek Péter szerint a bankokat - a kisebbeket mindenképpen - az NFC-szövetségek felé mozdíthatja, hogy minden extra szolgáltatás növeli az ügyfelek lojalitását.

Autentikáció nélkül
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a készpénz nélküli fizetésben kétféle modell, az offline és az online modell versenyez egymással - hívta fel a figyelmet Béndek Péter. Az NFC egy lehetőség az offline fizetésre; ha valaki NFC-képes telefonnal fizet, a tranzakció lebonyolításához nem kell felépíteni a kommunikációs kapcsolatot a terminál és a pénzintézet központi autentikációs szervere között. Ugyanez a modell érvényesül a kis összegű fizetésekre alkalmas, érintés nélküli chipkártyánál is. Az offline megoldások előnye, hogy egyrészt gyorsabb fizetést tesznek lehetővé, másrészt elmarad a tranzakciónkénti kommunikációs költség. Az online modellek körébe tartozik például a PayPal vagy a Google fizetési technológiája; ezek a tranzakció pillanatában igénylik a kommunikációt. A Stratis vezető partnere szerint a kizárólag online modellre építők számára nehezebb az NFC-technológia előnyeinek kiaknázása, ezért a kis értékű fizetéseknél nem tekinthetők közvetlen konkurenseinek az offline, ezen belül is az NFC-alapú fizetési megoldásoknak.

- Végül, de nem utolsósorban az NFC terjedésének latolgatásakor a helyi szokásokat sem szabad figyelmen kívül hagyni - mutatott rá Béndek Péter. - Magyarországon az emberek még mindig alapvetően készpénzzel fizetnek, és ez nem segíti az NFC-alapú fizetés terjedését.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.