Az elmúlt évek felmérései azt mutatják, hogy egyre többen költik el forintjaikat az online boltokban. A növekedés persze törvényszerű, hiszen bőven az európai átlag alatt van még mindig azoknak az aránya, akik akár egyszer is vásároltak valamilyen terméket a neten. A skandináv országokat leszámítva, - ahol a lakosság 90 százaléka legalább egyszer vásárolt már így – tulajdonképpen az európai felhasználóknak is csak kicsit több mint egyharmada szerzett be tavaly termékeket interneten keresztül.
A legnagyobb fejlődési lehetőség azokban az országokban mutatkozik, ahol ez az értékesítési forma még kevéssé terjedt el. Míg a bolgár, román a teljes lakosságra vetített vásárlási aránya néhány százalék, a magyar felhasználók online vásárlási kedve valahol a középmezőnyben mozog.
2008-ban értük el teljes kereskedelmi forgalom 1 százalékát 63 milliárd forinttal, ehhez képest 2009-ben a hazai vásárlás összértéke már majdnem elérte a 100 milliárdos álomhatárt. (95 milliárd)
A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért, a hazai webforgalmazás érdekvédelmét is felvállaló szervezet elnöke szerint az e-gazdaság nincs válságban! Minden mutató folyamatos növekedést jelez: nő az internet-előfizetők száma, ezen belül egyre nagyobb szerepet kap a mobilinternet; nő a háztartások számítógép- és internet-ellátottsága, emellett dinamikusan - évről-évre mintegy 50 százalékos mértékben - növekszik az internetes kereskedelem forgalma. A forgalomnövekedés mellett azonban folyamatosan jelennek meg azok a kérdések, amelyekre azonban nem árt válaszokat találni azoknak, akik azt szeretnék, ha ez a fejlődés folyamatosan tartható lenne.
Felfutó üzlet
Egy újonnan induló, piacos terméket forgalmazó webáruház általában a működésének harmadik évében jut el arra a pontra, amikor már nem bővül automatikusan a látogatói tábora. Az ekkor már megismert márkanév és szolgáltatás minősége alapján alakul ki a vásárlói körünk. Vannak azonban eszközök amelyekkel újabb vásárlókat szerezhetünk az általunk forgalmazott termékek piacán még több vásárlót elérve. A legújabb „buzzword” mindenképpen a közösségépítés, illetve nem szabad megfeledkezni a kereső optimalizálásról sem. Nem könnyű azonban kiigazodni a lehetőségek széles tárházát kínáló internetes szolgáltatások útvesztőjében, ahol a hasznos tanácsokat kínáló vállalkozások mellett számos kókler is megjelent az utóbbi időben.
Folyamatos fejlesztés és megfelelő vevőcsalogatás nélkül pedig a vásárlóink nem válnak törzsvásárlókká, s ha erősebb konkurenciával találjuk szemben magunkat, könnyen elveszíthetjük őket.
Teljesen egyértelmű, hogy meg kell ismernünk a vevőink igényeit, vásárlási szokásait, szolgáltatásunkkal szembeni elvárásaikat. Ezek egy része megvalósítható olyan internetes látogatás elemző eszközökkel, mint a Google Analytics, de bizonyos információk csak egy már felépített törzsvásárlói közösség visszajelzései alapján szerezhetők meg.
A szakértők többsége szerint, csak a ráfordított idő és a kreativitásunk korlátai szabnak határt a vevők megszerzésére és megtartására bevethető taktikáknak. Az interneten ma mindenki megnyithatja álmai üzletét, s megfelelő stratégiával szép fokozatosan virágzó üzletté növelheti azt. Hazai viszonylatban gondolkodva mindenképpen van hova fejlődni, hiszen a teljes kereskedelmi forgalom töredékét termeli meg ma a hazai e-kereskedelem, s bőven akad még fehér folt, kihasználatlan lehetőség a gyorsan fejlődő online termékkínálatban is.
A PC World E-commerce konferenciáján - 2010. április 14.-én - nemcsak az induló vállalkozásokat érdeklő kérdésekre keressük a választ, de a már működő boltokat érintő hasznos tanácsokra is sort kerítünk.