A comScore, a Starcom és a Tacoda friss "Natural Born Clickers" című felmérése szerint az elmúlt két évben az Egyesült Államokon belül 50 százalékkal zuhant azok aránya, akik havonta legalább egyszer rákattintottak a weboldalakon megjelenő hirdetésekre.
Míg 2007 nyarán az internetezők 32 százaléka kattintott legalább havi egyszer egy hirdetésre, 2009 márciusára arányuk 16 százalékra zuhant. Ennek megfelelően a reklámra nem-kattintók aránya 68 százalékról 84 százalékra nőt. Ráadásul ezt tetőzi még, hogy a felmérés szerint az internetezők 8 százaléka felelős az összes átkattintás 85 százalékáért. Két évvel ezelőtt még dupláját mérték ennek: 16 százalékuk adta a kattintások 80 százalékát.
Nem csak a kattintás számít
Linda Anderson a comScore marketing igazgatója és a kutatás szerzőjének elmondása alapján azonban nem érdemes ez alapján pálcát törnünk az internetes hirdetések felett. "Egy korábbi comScore felmérés már kimutatta, hogy azon reklámok is hatással vannak a látogatókra, amelyekre egyébként nem kattintanak. A marketingeseknek ezért a megjelenés hatására érdemes odafigyelniük - akár kattintottak arra, akár nem - mérve annak a fogyasztókra gyakorolt hatását" - vélte a kutatóintézet szakértője.
Az általa hivatkozott 2007-es "Whither the Click?" című kutatás szerint ugyanis nem érdemes a kampányok hatékonyságát átkattintás alapján mérni, mivel a reklámok megjelenésének hatására a fogyasztók valamilyen módon sokszor érdeklődni kezdenek a termék iránt. A comScore 200 cég körében végzett tanulmánya alapján az online reklámkampányok hatására a hirdetőknek jelentősen megnőtt a weboldalaiknak látogatottsága, többen kerestek rá az adott termékre, illetve növekedtek az online és offline eladások is. Nem számított, hogy a fogyasztók rákattintottak-e a hirdetésre, vagy sem. Elég volt, hogy látták.