Az SAP kis- és középvállalati ERP megoldásának története azonban korábban kezdődött, azt követően, hogy a német szoftverszállító az ezredfordulón felvásárolt egy izraeli céget. Két év leforgása alatt az SAP teljesen újraírta a kódot, és a rendszert Business One 6.5 néven mutatta be. Akkoriban az SAP – a lokalizációs feladatok kezelésére – külön termékváltozatokat bocsátott ki az egyes régiókban, így további két évbe telt, mire a kkv-kra szabott ERP megoldás 2004-ben Közép-Kelet-Európában is megjelent.
– Csakhamar egyesítette azonban az SAP ezeket a termékváltozatokat, így az SAP Business One a 8.x-es verziótól ugyanazzal a kóddal érhető el a világ minden régiójában, ami a rendszer további fejlődése szempontjából fontos mérföldkőnek számít – mondta Kézdy Gergely, az SAP Business One üzletágának regionális vezetője. – Abban az évben vásárolta fel az SAP az üzleti intelligencia megoldásairól ismert, kaliforniai BusinessObjects nevű céget, így a BI eszközök csakúgy, mint az SAP nagyvállalati alkalmazásaiba, a Business One-ba is egységesen épülhettek be.
Nagyszerű ERP kisebb vállalatoknak
Valóban, ma az SAP Business One szinte mindent tud, amit nagyobb testvére, a SAP Business Suite, beleértve a különböző szolgáltatási modellek támogatását is: a kkv ERP megoldás házon belül – akár egy laptopra – is telepíthető, ugyanakkor felhőszolgáltatásként és az SAP HANA platformján is elérhető.
Kézdy Gergely - Business One regionális üzletágávezető, SAP
– Nem a funkciókban különbözik egy nagy- és egy kisvállalati ERP megoldás, ahogyan a nagy- és a kisvállalatok között is elsősorban a méretbeli különbség a szembetűnő – mondta Kézdy Gergely.- Egy példával megvilágítva: Forma-1-es versenyautóval is lehet 50 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedni a városban, de sokkal hatékonyabb, ha erre a célra egy kis személygépkocsit választ az ember. Ha több ezer egyidejű felhasználót kell kiszolgálnia egy ERP megoldásnak, akkor ahhoz megfelelő technológiai alapokra kell épülnie, amelyek kisvállalati környezetben túlméretezettek és indokolatlanul költségesek lennének. De ha a funkcionalitásukat nézzük, akkor a nagy- és a kisvállalati ERP rendszerekben lényegében ugyanazokat a modulokat, területeket és eszközöket találjuk. Az SAP Business One esetében a hasonlóság olyan kifejezett, hogy még beépített CRM funkciót, valamint workflow motort is tartalmaz a munkafolyamatok definiálásához, ami azért nem triviális ebben a kategóriában.
Az SAP Business One fejlődését is a felhasználói oldal igényei határozzák meg. Tíz évvel ezelőtt még sok kkv életében nagy előrelépésnek számított egy integrált vállalatirányítási rendszer bevezetése, amely megkönnyítette, következetessé és átláthatóvá tette az ügyfelek, az árukészlet, a megrendelések, a kinnlevőségek nyilvántartását. Az adatvagyon növekedésével azonban jelentkezett a hasznosítás, a kimutatás és a tervezés igénye, amit az SAP Business One fejlett BI és interaktív adatvizualizáló eszközökkel, vezetői műszerfalakkal szolgál ki.
Napjaink hálózatba kapcsolt, a folyamatos elérhetőséget kézenfekvőnek tekintő világában csak az a kkv lehet sikeres, amely platformként tud működni, és többféle csatornán folyamatos kapcsolatot tart ügyfeleivel, partnereivel és saját alkalmazottaival, a külvilággal általában, és képes azonnal reagálni a tevékenységét befolyásoló eseményekre– mondta Kézdy Gergely.
Kapcsolatok rendszere
Az SAP Business One számos nagyvállalat fiókirodáiban, beszállítói és franchise hálózatában működik. Ezek a telephelyek és vállalatok ma már nem tudnak napokat, heteket várni a kimutatások elkészítésére és összesítésére, a rendelésállomány- és a készletadatok szinkronizálása, az online vásárlás státusáról az ügyfélnek interaktív módon tájékoztatást adó webáruház kulcsfontosságú számukra, miként az is, hogy a vezetők mobileszközön bármikor elérjék a mérőszámok alakulását mutató műszerfalat, és szükség esetén a változások okaihoz is lefúrhassanak.
– Éppen ezért az SAP NetWeaver technológiai platformját is beépítette a Business One-ba, amellyel létrehozhatók az adatkapcsolatok más alkalmazások felé – mondta Kézdy Gergely. – Ilyen adatkapukra mutatnak azok az iparági igényeket lefedő, beépülő szoftvermodulok is, amelyeket az SAP partnerei fejlesztenek, Magyarországon többek között termelésirányítási és kórházi front-end rendszerek is készültek SAP Business One-hoz. Két nagy előny is származik ebből, az alapkód stabilitását nem veszélyeztethetik külső fejlesztések, míg a beépülő szoftvermodulok a kétévente megjelenő főverziókon és az azokhoz időközben kibocsátott két alverzión keresztül is változatlanul megőrzik kompatibilitásukat, biztosítva az innováció értékállóságát.
Nyugat-Európában az új ügyfelek egyre jelentősebb része már a felhőben használja az SAP Business One-t, ezért a tapasztalatok alapján arra számíthatunk, hogy két-három éven belül régiónkban is hasonlóan jelentősen megnövekszik az arányuk. OnDemand szolgáltatásként az SAP Business One még könnyebb hozzáférést ad a kkv-knak az olyan fejlett technológiákhoz, mint az SAP HANA. Világszerte több mint 45 000 vállalat használja az SAP Business One-t, míg Magyarországon a szám 1000 feletti.
– Akár felhőben éri el, akár házon belül vezeti be a rendszert a vállalat, eldöntheti, hogy SQL vagy HANA platformon kívánja használni – mondta Kézdy Gergely. – Utóbbi esetben az in-memory technológia teljesítményére építve az SAP Business One olyan plusz szolgáltatásokat ad, mint a valós idejű analitika, a szimuláció és a prediktív keresés. Számos vállalat tapasztalja, hogy felhőben a mobilitás és az új üzleti modellek támogatása is könnyebb, amelyeket a big data, a közösségi hálók és a dolgok internete hív életre.