Az üzletfejlesztés egy kicsit olyan, mint a szex: az üzleti élet résztvevőinek mind van fogalmuk róla, csinálják is (de legalábbis hallottak róla, vagy létezik elképzelésük róla) - mégis mindenkinek egy kicsit mást és mást jelent.
Persze mindkét területnek nagyjából van egy közös magja, amiről közmegállapodás és egyetértés van: ez igen, ez beletartozik.
Mégis a határvidékek eléggé elmosódottak, vannak olyan tevékenységek, amit egyesek semmiféleképp nem gondolnának beletartozónak, mások pedig el sem tudnák nélküle képzelni…
Üzletfejlesztés – itt és most
A bizonytalan meghatározhatóság (definíció) és elméleti, szakmai háttér ellenére üzletfejlesztési igazgatói, üzletfejlesztési menedzseri, üzletfejlesztői pozíciók - mégpedig egyre nagyobb számban! - funkcionálnak magyar (bejegyzésű) vállalkozásokban.
Mit tegyünk hát, ha hiányos szakirodalom híján meg akarjuk ismerni az üzletfejlesztést? Elmélet hiján lássuk hát a gyakorlatot – mind mond erről a való élet!
Egyre több olyan meghirdetett pozícióval lehet találkozni, amelyben üzletfejlesztési területre keresnek vezetőt vagy munkatársat. És egyre több olyan hirdetéssel, amelyben a fő munka mellett kell az üzletfejlesztéssel is foglalkozni.
Egy meghatározott időszak álláshirdetéseinek elemzése alapján (magyar szakirodalom híján) összeáll az a kép, amelyből kiderül, hogy egy üzletfejlesztőnek mi is a feladata, az üzletfejlesztési tevékenység mit is takar valójában, illetve milyen területek vannak általa megszólítva.
Kiket kerestek a hirdetésekben?
Az elemzett pozíciókban a következő megnevezésekkel kerestek munkatársakat: üzletfejlesztési igazgató, üzletfejlesztési vezető, üzletfejlesztési munkatárs, üzletfejlesztő, business development manager – és még egy üzletfejlesztési asszisztens munkakörre is várt jelentkezőt valamely szervezet!
Most lássuk tehát a hirdetések, állások elemzésének eredményeit!
Körülbelül egy fél év interneten megjelent álláshirdetéseit elemeztem ki és ennek alapján a következők derültek ki az üzletfejlesztők főbb feladatairól, felelősségeiről (a HR-esek figyelmébe ajánljuk, hogy négyórás telefonos "üzletfejlesztőket" ezentúl ne tessenek keresni!):
- növelni az üzleti teljesítményt, értékesítést,
- felmérni az új üzleti lehetőségeket,
- új termék és/vagy szolgáltatás bevezetése,
- az üzletfejlesztéshez kapcsolódó kérdések elemzése,
- a jogi és technológiai háttér ismerete,
- piacelemzés.
És az elemzés alapján milyen elvárásokkal léptek fel az üzletfejlesztőkkel szemben? Íme:
- akvizíciós erő,
- innovációs képesség,
- termékfejlesztési, szolgáltatásfejlesztési ismeretek,
- kreativitás,
- kapcsolati háló megléte,
- rendszerben gondolkodás,
- jó elemzési készségek (lásd „üzleti gondolkodás”!),
- jó kommunikációs képességek, hitelesség, vezetési képességek...
Ennek alapján áll össze az öt "hívószó":
- az üzletfejlesztés tehát nagyon erős értékesítés-orientációval rendelkezik (ám nem csak és kizárólag "eladó" - mert akkor értékesítőnek, kereskedőnek hívnák),
- a marketing eszköztárából (is) építkezik (de interdiszciplinárisabb, mint egy "egyszerű" marketinges),
- felhasználja a kreatológiát (ismeretekkel rendelkezik a kreativitásról és azokat alkalmazza is),
- innovációs ismeretekkel bír és ezt képes az innovációmenedzsment keretén belül alkalmazni (egy csöpp projektmenedzsment, egy csöpp finanszírozás, egy csöpp pályázati ismeret...),
- IT, információs rendszerekkel, távközlési eszközökkel kapcsolatban alapos ismeretekkel rendelkezik és ezeket használja tevékenységében (ICT).
Ez tehát az az alap, amire az üzleti innováció, üzletfejlesztés épül.
A közelmúltban egészült ki még egy "hívószóval" - ez pedig nem más, mint a versenyképesség (korábban ezt úgy került körülírásra: „a vállalkozás céljainak jövedelmező elérése érdekében végzett tevékenység „ – de egyszerűbb és képletesebb, ha a versenyképesség fogalommal nevesítjük, amiben benne van a körülírás – és még több is).
A különböző alkalmazó szervezeteknél, a különböző szektorokban más és más üzletfejlesztői tulajdonságok kerülnek kihangsúlyozásra – és természetesen lehetségesek átfedések az adott szempontok között, de az öt plusz egy hívószó alapja változatlan.