Az IDC csütörtöki beszámolójában 17,2 százalékra módosította az első naptári negyedév korábban közölt, 15,8 százalékos éves szintű csökkenését, míg a második negyedévre 269,6 millió leszállított készülékről ír - ez 10,8 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi második negyedévben. Ramon Llamas, a piackutató cég vezető elemzője szerint az elmúlt kilenc hónap olyan kihívások elé állította a készülékgyártókat, amelyeknek fényében második negyedéves negatív teljesítményük semmiképpen sem okozott meglepetést, sőt tulajdonképpen a helyzet enyhülését jelzi: a csúcskategóriás mobiltelefonok (okostelefonok) területén például enyhe növekedés tapasztalható.
Llamas úgy gondolja, hogy az értékesítési csatornákban a készletek agresszív leépítése, a valutaárfolyamok hullámzása és a bizonytalan kereslet okolható a szállítások csökkenéséért; ez a gyártóknak nyilvánvalóan kellemetlen, ám a vásárlóknak hasznos jelenség, mivel lenyomta a készülékek árát. Az IDC elemzője szerint minderre az iPhone 3G árazása a legjobb példa, és a tendencia még több negyedéven át kitart majd. A piackutató jelentése éves szinten 13 százalékos csökkenést vár a leszállított készülékek mennyiségét tekintve.
A felsőház eredményei
A Nokia a második negyedév végére is megőrizte piacvezető pozícióját a maga 103,2 millió eladott telefonjával, ami éves összehasonlításban átlag feletti, 15,4 százalékos csökkenést jelent. A második helyezett Samsung ezzel szemben 14,2 százalékos növekedést produkálva 52,3 millió készüléket szállított, és a harmadik LG is 6 százalékkal több, összesen 29,8 millió darab mobiltelefont értékesített.
A Motorola a tavalyi második negyedévhez képest tragikusan szerepelt, de még így is a világ negyedik legnagyobb gyártója: az amerikai vállalat 14,7 milliós eredményével 47 százalékos visszaesést könyvelhetett el. Az első negyedévhez viszonyítva azonban még a Motorola is enyhe növekedést jegyez, csakúgy, mint az első három gyártó - ezzel szemben az ötödik Sony Ericsson 13,8 millió mobiltelefont szállított, ami nemcsak az előző év második negyedévéhez képest jelent 43,4 százalékos csökkenést, de az idei első negyedév 14,5 milliós darabszámát sem éri el.
Éledezik a régiós piac
Az IDC jelentése kitér a Magyarországot is magában foglaló CEMA (Kelet-Közép-Európa, Közel-Kelet, Afrika) régióra, ahol a mobiltelefon-piac fél éves mélyrepülés után újra magára talált, és az első negyedévhez képest 15 százalékos növekedést produkált. A jelentés szerint a térségben aránylag sok készülék cserél gazdát a mobilszolgáltatóktól függetlenül, így a hitelcsatornák 9 hónappal ezelőtti, hirtelen elapadása azonnali visszaesést okozott; a szállítások újbóli növekedése mindenesetre azt jelzi, hogy a régióban a kereslet továbbra is erős, ami a gazdasági körülmények javulásával újra érvényre jut.