A szerverek virtualizációja és a számítási felhők segítségével a PC-k kihasználtsága a korábbi 20-ról akár 80 százalék fölé is emelkedhet. A leterheltséget figyelő szoftverek felfedik, ha egy gépnek szabad kapacitásai vannak, és feladatokat osztanak ki rá anélkül, hogy ez megzavarná eredeti funkciójának ellátását. De ha ez működik a gépekkel, miért ne lehetne megcsinálni emberekkel is? - tette fel a kérdést néhány amerikai cég, amely máris rávetette magát a kihasználatlan emberi kapacitásokra - írja a lap.
Az Uber nevű limuzinszerviz például úgy oldja meg kapacitáshiányát New Yorkban, hogy az éppen kihasználatlan autókat és akár az éjszakai órákban is dolgozni hajlandó sofőrjeiket mozgósítja, ha kuncsaft bukkan fel állomáshelyük közelében. Egy másik szolgáltatás, az Airbnb azonnal elfoglalható apartmanokat, olcsó szobákat vagy ágyakat közvetít ki, riasztva a házigazdákat, hogy vendég érkezik, lehet, hogy negyedórán belül. A San Francisco-i központból vezérelt, és a világ számos pontján elérhető rendszer 12 hónap alatt 2 millió foglalást regisztrált azok között, akik nem bánják, hogy a szállásadó rossz esetben pizsamában fogadja őket, vagy éppen be van csiccsentve.
A lényeg minden esetben ugyan az. Egy adatbázisból (amely többnyire a felhőben van) azonnal megtudható, hogy a szükséges kapacitás - legyen szó limuzinról, szobáról vagy bármi másféle képességről, szakértelemről - hol és mennyi időn belül áll rendelkezésre. A plusz jövedelem fejében pedig sokan vállalják, hogy elrángassák őket a vacsora mellől, vagy kedvenc tv-sorozatukat kelljen otthagyniuk -, ha szükség van rájuk. Az ilyen hálózatok működtetésére korábban is meg lett volna az elméleti lehetőség - állapítja meg a New York Times -, de most már az olcsó rendszer is a rendelkezésre áll hozzá.
A legjobb példát talán a LiveOps nevű felhő alapú call center adja. Az olyan vállalatok, mint a nálunk is ismert Pizza Hut vagy Kodak, illetve az Egyesült Államokban otthoni orvosi vizsgálatokat szolgáltató NationsHealth percenként negyed dollárt fizet a rendelések felvételéért, a vásárló panaszok kezeléséért és a termékek értékesítéséért. A LiveOps 20 ezer „otthon ülő" embert alkalmaz, akikkel a felhőn keresztül tartja a kapcsolatot. Ezek az „alvó ügynökök" olyan szerződést kötnek, hogy hetente néhányszor félórás ügyeletet tartanak a szabadidejükben, s ha a LiveOps „ébreszti" őket, elvégzik a rájuk kiosztott feladatot.
A cég ügyvezetője Marty Beard elmondta a lapnak, hogy a számítógépeik az adatbázisból meghatározzák, hogy ki a megfelelő ember a feladatra, s a hívást a lakására irányítják. Az ügyintézők többnyire diákok, otthon lévő szülők vagy munkát kereső veteránok, azaz olyan emberek, akiknek van egy kis munkával eltölthető szabadidejük. A telefonhívások mellett ezek az emberek válaszolni tudnak a LiveOps-szal szerződést kötött cégekkel kapcsolatos Twitter vagy Facebook üzenetekre is.
Az így alkalmazott emberek általában heti 25-30 órát dolgoznak, s szép jövedelmet szereznek például termékek vagy szolgáltatások (így biztosítások) eladásán keresztül. „Aki igazán jó, akár 45-50 ezer dollárt is megkereshet" - mondja az ügyvezető, de hozzáteszi, hogy a többség valószínűleg ennek a felét teljesíti. Ennek az ára persze a felhőn keresztül eladott szabadidejük.
Quentin Hardy, a cikk szerzője végül megállapítja, hogy e gépek által létrehozott sürgősségi rendszer alacsonyabb árakat eredményez (és sokaknak egyben alacsonyabb fizetést is), így valószínűleg sok támadásnak lesz még kitéve. Ugyanis sokunk munkája csúszhat át az Uber vagy a LiveOps által kínált modellbe, amikor annak megfelelően jutunk feladathoz, hogy a naptárunkat és a dokumentumainkat hogyan osztjuk meg, s mennyire használunk a helyzetüket mindig ismerő eszközöket, amelyek révén alkalmassá válunk a többször és több helyszínen való munkavégzésre.