A Pannon csütörtökön bejelentette, hogy rövidesen tulajdonos anyavállalata, a norvég Telenor nevén folytatja tevékenységét. A vizuális arculatváltást már 2006 februárjában végrehajtotta a cég, az azóta már megszokott "propelleres" (mások szerint virágot ábrázoló) logó és kék-fehér színvilág mellett három hónapon belül a Telenor névvel ismerkedhetnek a Pannon jelenlegi és jövőbeli ügyfelei. Anders Jensen, a hazai leánycég vezérigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta, a rebranding mellé új üzleti ambíciók is társulnak, a vállalat célja a Digitális Magyarország kezdeményezéshez csatlakozva a vezeték nélküli adatkapcsolatok piacának kiterjesztése lesz egy 2020-ig tartó hosszú távú terv keretében.
A 2009-es év természetesen a Pannont sem hagyta érintetlenül. 177 milliárd forintos éves árbevétele mellett nyeresége 3,6 milliárddal 73,4 milliárd forintra csökkent, februárban pedig 3 milliárdos költségcsökkentési programot tett közzé 2010-re, amelynek 250 alkalmazott elbocsátása is részét képezi. A megtakarított pénzt részben kutatásokra fordítja a cég, tavasszal kezdi például a következő generációs (4G) LTE-hálózat tesztelését hazánkban.
Piaci részesedés szempontjából vegyes a kép a Pannon számára, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) januárban közzétett jelentése szerint a cég a mobil előfizetések teljes számát tekintve félszázalékos csökkenéssel 34,52 százalékos részesedéssel zárta a tavalyi évet. (A T-Mobile is gyengült, bár valamivel kisebb mértékben, a Vodafone pedig 1 százalékkal növekedett.) A mobilinternet-piacról közzétett januári NHH-jelentés viszont már arról tájékoztat, hogy a szolgáltató részesedése több mint 1 százalékos erősödéssel 29,35 százalékra nőtt, miközben a T-Mobile és a Vodafone is csökkent ebben a szegmensben.
Anders Jensen elismerte, a tavalyi év nehéz időszak volt cége számára, ám arra figyelmeztetett, hogy a növekedési lehetőségek biztosítása elkerülhetetlenné tette az átszervezést. Ennek jegyében 2010-re még stabilizációt, 2011-re pedig már növekedést prognosztizál a Pannon.
A mobilinternetben hisznek
Az arculatváltás háttere kapcsán elhangzott, a mobilpiac bővülése szempontjából a hang(hívások) uralmát rövidesen az adat(hívások) uralma váltja fel. A névváltoztatást ezért megpróbálták összehangolni az új kihívások és lehetőségek megjelenésével. Bár az internet-penetráció az elmúlt 8 évben gyorsan növekedett Magyarországon, a jelenlegi adatokkal csak a középmezőnyben vagyunk a többiekhez képest. A mobilinternet dinamikusan erősödött 2009-ben, aminek oka a vezérigazgató szerint könnyen megérthető: a vezeték nélküli mobilinternet helytől és időtől függetlenül hozzáférhető, és közel hasonló élményt nyújt, mint a hagyományos, vezetékes internetkapcsolatok (erről azért megoszlanak a vélemények).
A Boston Consulting Group által a Pannon megbízásából készített magyarországi felmérés 91 százalékos otthoni és 96 százalékos vállalati internet-penetrációt jósol 2020-ra. A kutatás szerint ekkorra a szélessávú kapcsolatok 54 százaléka már vezeték nélküli mobilinternet lesz. Mindez pozitív makrogazdasági tényezőkkel járhat, az elemzők számításai alapján jelentős mértékben növelheti a GDP-t, 88 ezer új munkahelyet és 44 ezer új vállalkozást teremthet hazánkban. A mobilinternet lehetőségeit az egészségügyben, az oktatásban és a kormányzatban egyaránt hasznosítani lehet, ehhez azonban megfelelő jogi szabályozás és átlátható technológiai roadmap szükséges. A Pannon ezért hosszú távú befektetéseket tervez a piacon, és a Digitális Magyarország program részeként akadémiai és iparági partnerekkel együtt közös pilotprojekteket tervez szerte az országban.
A vállalat a következő három hónap folyamán hajtja végre a márkaváltást, és szintén ebben az időszakban várható a beharangozott befektetések és pilotprojektek részleteiről szóló részletesebb tájékoztatás.
A Telenor a világ hatodik legnagyobb mobilszolgáltatójaként 174 milliós ügyfélkörrel bír 13 európai és ázsiai országban, ezen belül a Pannon 3,6 millió előfizetővel rendelkezik itthon.