Hirdetés
. Hirdetés

Tanítónk, a mesterséges intelligencia

|

Többcsatornás tanulási utak, kognitív oktatóprogramok, virtuális tanácsadók, valamint a mesterséges intelligenciával támogatott oktatásianyag-fejlesztés biztosítja majd a jövőben, hogy az online kurzusok hallgatói naprakész ismeretekhez jussanak.

Hirdetés

A vállalati üzleti modelleket és gyakran teljes iparágakat folyamatosan átformáló innováció kapcsán felmerül a kérdés, vajon miképpen tud lépést tartani az online oktatás a fejlődéssel, s hogyan lesz képes naprakész ismeretekkel ellátni a mai és jövőbeli munkavállalókat. Márpedig az oktatás hatékonysága alapvető hatással van a gazdasági növekedésre, amelyhez feltétlenül szükség van magasan képzett, a legújabb ismeretekkel rendelkező munkaerőre.

Hirdetés

Reményeink szerint az online oktatásban élenjáró intézmények a jövőben teljes mértékben alkalmazni fogják azokat a módszereket, amelyek digitálisan átalakították a technológiai oktatási piacot. Számíthatunk a többcsatornás tanulási utak, a kognitív oktatóprogramok, a virtuális tanácsadók, valamint a mesterséges intelligenciával felvértezett oktatásianyag-fejlesztés és osztályozás hatékony kombinációjára az online oktatásban.

AI-alapú innovációk segítségével minden korábbinál frissebb ismeretek elsajátítását ígérő oktatóprogramok és korszerű digitális szolgáltatások hozhatók létre, amelyekkel a hallgatók minden egyes lépésnél hatékony támogatást kapnak személyes tanulási céljaik eléréséhez - foglalható össze Nicholas D. Evans, a CIO magazin munkatársának a következő évtized tendenciáiba betekintő írása.

Többválasztásos tanulási utak
Először is az online oktatás a bárhol, bármikor elérhető többcsatornás modellről a többválasztásos megközelítésre tér át, amelynél a hallgatók maguk választhatják meg és konfigurálhatják tanulási útjaikat. Ily módon teljesen személyre szabhatják rövid és hosszú távú tanulási tervüket, hozzáigazítva azokat egyedi helyzetükhöz, igényeikhez és érdeklődésükhöz.

Például az önvezető autók elterjedésével a tanulást végezhetik otthon, osztályteremben vagy útközben, és az online tananyagokhoz bármely eszközzel, bárhol és bármikor hozzáférhetnek, tetszés szerinti formátumban és időtartamban. A mesterséges intelligencia jóvoltából maximálisan személyre szabhatják ezt a többválasztásos oktatási modellt, így teljes mértékben a tanulásra fókuszálhatnak, nem vonja el a figyelmüket és energiájukat a tanulás mechanikája.

Kognitív oktatóprogramok
Ezen túlmenően az online tanórák a korlátozott permutációjú szimulációkból sokkal kifinomultabb, interaktív, technológiai alapú tanulási élménnyé fejlődnek, lehetővé téve a hallgatók számára, hogy saját elképzeléseik szerint, cselekvő módon tanuljanak. A más iparágakban, például az egészségügyben lezajlott digitális átalakulás, melynek eredményeképpen a hagyományos szolgáltatási modell az otthonokba vitte a gyógyítást olyan technológiák segítségével, mint a viselhető eszközök és a dolgok internete, az oktatási szektorban is megvalósul, 21. századi színvonalra emelve az intézményeket.

Például az érzelmileg intelligens virtuális asszisztensek (lásd alább a virtuális tanácsadókat) szemmel fogják tartani, mennyire figyelnek a hallgatók, és tanácsot adnak, mikor célszerű szünetet tartaniuk vagy másik tanulási módszerre áttérniük. Ugyancsak segítenek majd a problémás hallgatóknak, hogy ne hagyják abba a tanulást.

A hibrid tantermi/online kurzusok ötvözni fogják mindkét módszer előnyeit, továbbá személyre szabhatóak lesznek oly módon, hogy közben konzisztensek maradnak, és a tanulók, illetve tanárok széles körének biztosítják az ismeretek hatékony elsajátítását.

Mi több, az új digitális technológiáknak köszönhetően (3D nyomtatás, digitális ikrek, kiterjesztett és virtuális valóság) elmosódnak majd a digitális és fizikai tanulási lehetőségek és módszerek közötti határok, így a hallgatók egyre kevésbé fogják érezni a különbséget közöttük.

Virtuális tanácsadók
A többféle interakciós stílusban (hang, viselhető eszköz, kiterjesztett/virtuális valóság, humanoid robotok) elérhető virtuális tanácsadók hasznos útmutatással és mentorálással fognak segíteni a hallgatóknak a tanulási folyamat minden szakaszában az intézmény és kurzus kiválasztásától kezdve a tanfolyamok elvégzésén át egészen a karriertervezésig és álláskeresésig.

Nem helyettesítik, inkább kiegészítik az emberi tanácsadókat a virtuális asszisztensek, így az előbbiek a stratégiai szempontból legfontosabb tevékenységekre fókuszálhatnak. Valahogy úgy, ahogy azt az érzelmi intelligenciával ellátott Amelia virtuális ügynök teszi, "aki" alapszinten kezeli a telefonhívásokat, majd átadja azokat egy hús-vér alkalmazottnak, ha bonyolultabb problémákat kell megoldania.

AI-alapú tananyagfejlesztés
Egyes előrejelzések szerint a szerződéses munkatársakat foglalkoztató úgynevezett haknigazdaság (gig economy) 2027-re megelőzi a hagyományos, teljes munkaidős foglalkoztatást megvalósító gazdaságot. Emiatt az oktatási szektornak olyan új üzleti modellre kell áttérnie, amely lehetővé teszi a globális munkaerőpiacon versengő szabadúszó munkavállalók gyorsan változó igényeit kielégítő online kurzusok gyors kidolgozását és bevezetését.

A vezető oktatási intézmények tananyag-fejlesztői mesterségesintelligencia-technológiákat fognak használni az oktatóprogramok gyors összeállításához, akár 80 százalékkal is csökkentve a manuális tevékenységeket. Ennek köszönhetően a tananyag-fejlesztők és a kurzusvezetők több időt fordíthatnak majd a stratégiai tervezésre - az üzleti és közösségi partnerekkel szoros együttműködésben.

A tanítható AI-eszközök (hasonlóan a Rethink Robotics tanítható ipari robotjaihoz) gépi látásuk segítségével képesek lesznek megfigyelni az osztályteremben tartott órát, és elkészíteni annak vázlatát a kurzus online változatához. Ez jelentősen felgyorsítja majd az online tanfolyamok összeállítását és a naprakész ismereteket tartalmazó oktatóprogramok elkészítését.

Mi több, a mesterségesintelligencia-alapú osztályozás igen fejlett szinten fog működni öt-tíz éven belül: a gépi tanulás, a szemantika és a természetes nyelvi feldolgozás terén végbemenő fejlesztéseknek köszönhetően a kurzus-adminisztrátorok megbízhatnak majd az automatikus osztályozó algoritmusok igazságosságban és pontosságában. Ha kéréseket akarnak feltenni valamely hallgató osztályzatával kapcsolatban, előhangos kommunikációt folytathatnak majd az AI-rendszerrel, ellenőrizhetik az osztályozási szempontokat, és ha szükségesnek ítélik meg, módosíthatnak azokon.

Digitális ökoszisztémák
Bár a jövő oktatási technológiái jelentősen különbözni fognak a jelenleg használatosaktól, az oktatóprogramokat kínáló intézmények márkaértéke és reputációja ugyanolyan fontos vagy még fontosabb lesz, mint manapság. A hallgatók olyan kurzusokat keresnek majd, amelyek kiemelkednek a kínálatból tartalmuk, digitális elérhetőségük és támogatási mechanizmusuk tekintetében (vagyis a legjobb tanulási élményt, árat, választási lehetőségeket és hozzáférhetőséget nyújtják), de oda fognak figyelni az intézmény és a tanárok reputációjára is.

Azok az intézmények lesznek a legsikeresebbek, amelyek robusztus és elismert oktatási, üzleti és közösségi partneri ökoszisztémát alakítanak ki, amelyek világszínvonalú oktatókkal rendelkeznek, és amelyek a gyorsan változó világgal lépést tartó, digitálisan fejlett kurzusok széles választékát kínálják. Jellemző lesz rájuk a fejlett digitális stratégia, a feltörekvő technológiák (3D nyomtatás, mesterséges intelligencia, kiterjesztett és virtuális valóság, blokklánc, dolgok internete) alkalmazása és az együttműködő ökoszisztéma kialakítása, de végeredményben az oktatók és munkatársak minősége fogja igazán megalapozni az eredményességüket.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.