Az easyJet, Európa vezető légitársasága ma a milánói Malpensa repülőtéren megrendezett pán-európai rendezvény keretében bejelentette, hogy sikerrel lezajlott a légitársaság gépének automata drónokkal elvégzett műszaki átvizsgálása. A kísérletek azt igazolták, hogy az előre programozott drónok segítségével a gépeknek kevesebb órát kell üzemen kívül tölteniük például a villámcsapáshoz hasonló események után, mintha az átvizsgálást hagyományos, kézi módszerrel végeznék. Az easyJet a tervek szerint 12 hónapon belül állítaná üzembe a drónokat a különböző európai szerelőbázisokon.
A drónok tesztelése mellett más újdonságokon is dolgozik a légitársaság. Az easyJet szakemberi kísérleteket folytatnak az utaskabin egyes alkatrészeinek 3D-s nyomtatással történő pótlása kapcsán is, mert felgyorsíthatják az alkatrészcsere folyamatát és csökkentheti a raktáron tartandó pótalkatrészek mennyiségét. A 3D-s nyomtatás már az easyJet által megrendelt új generációs hajtóművek gyártása során is szerepet kap. A LEAP-hajtóműben több, 3D-s nyomtatással előállított alkatrész is van, pl. üzemanyag-befecskendező fúvókák, karbon szűrőventilátor-lapátok és kerámiamátrixú kompozitokból készült alkatrészek.
Az easyJet az Airbusszal közösen egy olyan prognosztikus karbantartási módszert is vizsgál, mely bizonyos szolgáltatások és eSolution-megoldások segítségével az ACARS üzenettovábbító technológia segítségével valós idejű adatokat kaphat a repülőgép különböző rendszereitől. Az így szerzett információkat elemzik, a meghibásodási előrejelzéseket pedig továbbítják a légitársaság üzemeltetési részlegéhez, amely leszállás után azonnal hozzákezdhet a hibaelhárításhoz, vagy beillesztheti a feladatot a gép rendes karbantartási ütemtervébe. Az easyJet ezzel jelentősen tudja csökkenteni a műszaki okból bekövetkező késések számát. Az elmúlt öt évben ezt a számot 1000 repülésenként 10-ről 6-ra sikerült leszorítaniuk.
A színfalak mögött zajló újításokkal azonos jelentőségűek azok a digitális innovációk is, melyek célja az utasok életének megkönnyítése, és melyekre a légitársaság szintén igen nagy hangsúlyt helyez. Ilyen újítás például az új iPhone- és Apple Watch-alkalmazás is.
Carolyn McCall, az easyJet vezérigazgatója így kommentálta a fejleményeket:
„Az innováció az easyJet génjeiben van, így az elmúlt évben több új és feltörekvő technológiát is bemutattunk, melyeket a légi közlekedési ágazaton belül először alkalmaztunk a flottánk hatékonyabb, gazdaságosabb és biztonságosabb működtetése érdekében. E technológiák közül néhány mára a mindennapjaink részévé vált – megvalósítottuk például a teljesen papírmentes pilótafülkét, olyan alkalmazásokat használunk, melyek egyszerűbbé tettek bizonyos folyamatokat – például a madárbaleseteket követő turbinalapát-cserét, vagy az üzemeltetési központunk által a mérnökeinknek és a gépek legénységének a hálózat minden pontján felmerülő műszaki problémák megoldásában történő segítségnyújtást.
Komoly lépéseket tettünk a dróntechnológia alkalmazása terén: sikerrel lezajlottak az egyik gépünk automata drónokkal végzett átvizsgálásának próbái, és új együttműködési megállapodást kötöttünk az Airbusszal egy repülés közbeni prognosztikai eszköz kidolgozása céljából. Mindkét fejlemény segít csökkenteni a műszaki okokból bekövetkező késések számát.
Erőfeszítéseink célja, hogy tovább javítsuk repülőgépeink megbízhatóságát és így még kedvezőbbé tegyük az utasaink által szerzett benyomásokat. Különböző digitális újításokra is áldoztunk, például az új iPhone-alkalmazásra, a kimondottan a mi igényeinkre szabott Apple Watch-appra és egy olyan új, digitális önmenedzselő eszközre, mely visszaadja utasainknak az intézkedés lehetőségét, hogy szállást és repülőjegyet foglalhassanak maguknak egy járatkimaradás esetén.”