Susan Wojcicki, a cég termékmenedzsmentért felelős alelnöke jelentette be az új célzási technológia tesztelésének megkezdését, amely a Google megjelenítő partnereinek weboldalaiból álló tartalmi hálózaton és a YouTube-on érhető el. Az új célzási lehetőség a tesztelés után várhatóan a magyarországi AdWords-hirdetők eszköztárába is bekerülhet majd.
Az eddigi technológia alapján a tartalmi hálózaton legfőképp olyan Google-hirdetések jelenhetnek meg, amelyeket a weboldalak szövege, témája alapján társított a rendszerünk a megfelelő oldalhoz - például egy horvátországi utazással kapcsolatos weboldalon olyan hirdetések jelenhetnek meg, amelyek mondjuk horvátországi szállásokat népszerűsítenek. A fejlesztőik most azon dolgoznak, hogy az internetezők számára egyre hasznosabbak legyenek az általunk kiszolgált hirdetések. Ez természetesen nemcsak az internetezők érdeke, hanem a hirdetőké és a megjelenítő partnereké is, hiszen a relevánsabb, ezáltal nagyobb mértékben megtérülő és hatékonyabb hirdetések nagyobb bevételt hoznak nekik is.
A bétatesztelés alatt álló célzási technológia alapján a Google AdWords hirdetési program felhasználói azokat az internetezőket is megcélozhatják a YouTube-on és a tartalmi hálózat egyéb oldalain, akik előzőleg meglátogatták a hirdető honlapját. Például, ha valaki egy utazási iroda weboldalán járt, az adott utazási iroda később is elérheti őt más honlapokon, mondjuk last minute ajánlatokkal. Emellett az internetezők általános érdeklődési körük alapján is elérhetőek lesznek. Az érdeklődési körre pedig a korábban meglátogatott tartalmi hálózati oldalak és a megtekintett YouTube-videók alapján következtet a rendszerünk, de az internetezők ezt maguk is beállíthatják, sőt azt is megadhatják, hogy milyen témájú hirdetésekre nem kíváncsiak.
A módszer miatt esetlegesen felvetődő adatvédelmi aggályok eloszlatására a Google máris több megoldást dolgozott ki:
Átláthatóság: a tartalmi hálózaton a kiszolgált hirdetések túlnyomó többsége mellett már most is jól látható, hogy Google-hirdetésről van szó. A címkére kattintva megtekinthető, hogy mi alapján irányította a rendszer a felhasználóhoz a hirdetéseket.
Választási lehetőséget ajánl az új rendszer azoknak is, akik speciális érdeklődési körét nem fedi le eléggé az új rendszer, vagy egyáltalán nem szeretné, hogy a Google láthassa a böngészési szokásainkat. : Az Ad Preferences Manager eszközzel megnézhető, módosítható és törölhető az adott böngészőhöz társított érdeklődési kör.
Ellenőrzés: A célzáshoz használt sütik küldését bárki bármikor letilthatja ezen az oldalon. Annak érdekében, hogy ez a beállítás a sütik törlése után is megmaradjon, egy plugint is telepíthetünk a böngészőre.
A tesztelés alatt álló rendszer még annyira új, hogy még nincsenek pontos tapasztalatok arra, hogy a felhasználók mennyire szeretnék, hogy a cég pontosan feltérképezze internetesési szokásaikat.
Az online marketinggel foglalkozó oldalakon azonban már tavaly nyár óta folyik a vita a Google újabb felhasználó azonosító/célzó terveivel kapcsolatban.