„Hiba lenne a Kinectre (kódnevén Project Natal) kizárólag úgy gondolni, mint egy izgalmas új játék-platformra... érdemes a természetes felhasználói felületekben (NUI - Natural User Interface) rejlő lehetőségekre is gondolnunk, ami már túlmutat az érintéssel, beszéddel és tollal történő vezérlésen. Utóbbi képes már vizuális- és hangfelismerésre, valamint gesztusokkal történő irányításra, amely teljesen új kapukat tár ki a technológiai iparágban". Utóbbi gondolatokat még augusztusban a redmondi szoftvercég (renitens?) szakemberei vetették képernyőre az MSDN oktatási blogján , mikor a Kinect messze volt még attól, hogy megjelenhessen kereskedelmi forgalomban.
Írásuk akkor kuriózum volt, mivel első körben a Microsoft hivatalosan a Kinectet teljes egészében az Xbox platformmal párosította, kicsit azt hitetve el, hogy a mozgásérzékelő vezérlő játékra lett tervezve. Ez nem így van, hiszen a fenti blog-bejegyzés is figyelmeztet arra, hogy a Microsoft Research kutatóintézetben született technológia teljesen újfajta vezérlést biztosít, amely szétfeszíti a konzol világ kereteit.
"Tisztán látom a lehetőséget a játékokon túl, arra gondolva, hogy a Kinecttel miként nézhet ki a jövő osztályterme, illetve milyen kapcsolat alakítható ki a diákok és a csoport között. Olyan egyszerű dolgokra érdemes gondolni, hogy a Kinect miként képes felismerni azt, hogy ki jelentkezik éppen" - olvasható az MSDN blogjában. Az írás megjelenése után egy korábbi rendezvényen megkérdeztük a Microsoft Magyarország képviselőit a Kinect oktatási potenciáljáról, de nyár végén még nem tudtak egyetlen tantermekben használható szoftver érkezéséről sem beszámolni.
Az eddigi kínálatban valóban leginkább játék szoftvereket találunk, de például a Kinectimals felvillantja az oktatásban rejlő lehetőségeket. Az alkalmazással például biológia órán a diákok egy óriási kivetítőn valós interakcióba léphetnek a vadon állataival, olyan közelségbe kerülve, amilyen közel még talán az állatkertbe sem juthatnak. Persze a megnevezett játék erre még nem képes, de a fejlesztők előtt nyitva van a lehetőség, hogy oktatásban is használható programokat készítsenek. A természetes felhasználói felület már adott hozzá.
A sötét oldal?
A világ fejlesztői ráadásul a jelek szerint nem is tétlenkednek, mivel a mozgásérzékelő novemberi megjelenése után naponta érkeztek a hírek a különböző Kinect-hackelésekről. A Seattle Post-Intelligencer összegyűjtött néhány érdekesebbet közülük, s cikkükben is jól látható, hogy hiba lenne a Kinectet belehúzni az Xbox skatulyába. Lehet vele a PC-t és a TV-t vezérelni, valamint 3D-s képet alkotni. A sötét oldalon tevékenykedő fejlesztők számára ráadásul nagy a csábítás, hiszen különleges a technológia. A Sony és a Nintendo hasonló megoldásánál ugyanis szükség van egy eszközre, míg a Kinect valódi természetes beviteli felületet biztosít.
A videókon is jól látszik, hogy a lehetőségek tárháza meglehetősen széles, a fejlesztők pedig nem tesznek mást, mint próbálják kitolni a Kinect univerzumot olyan szélesre, amelyben a Microsoft Research kutatói talán titkon reménykedtek is. Erre legutóbb a Razorfish mérnökei tettek próbát, akik egy picit átalakították a Surface táblára írt Physics és DaVinci alkalmazásaikat, hogy az a Kinecttel is vezérelhető legyen. Az így nyert alkalmazás tökéletesen modellezi a fizika törvényszerűségeit, és esetében például már nem olyan elrugaszkodott dolog, hogy ismét elővegyük az osztálytermekben való megjelenés lehetőségét. Illetve az üzleti, a kereskedelmi felhasználást, és így tovább.