Kedvelt lakossági foglalatosság az online vásárlás. A Statista adatai szerint az elektronikus kiskereskedelem piacmérete tavaly 2,304 billió (ezer milliárd) dollár volt világszinten, közel 1 billióval több, mint három évvel korábban, és a bevételek a következő négy évben bőven megduplázódnak. Ezzel párhuzamosan a fogyasztók mindinkább elvárják azt is, hogy online vásárlásaik közben szabadon válthassanak digitális eszközeik és az értékesítési csatornák között, a laptopon indított kereséssel kiválasztott terméket például egy üzletbe személyesen betérve kézbe vehessék, okostelefonjukról kifizethessék, majd a nekik megfelelő helyen és időpontban, megbízhatóan megkaphassák - és a kereskedő vagy gyártó, amelytől vásárolnak, mindvégig tudja, hogy pontosan melyik ügyfelének mely tranzakciójáról van szó, arra milyen kedvezmények érvényesek. Mindez nemcsak a lakosság online vásárlásairól mondható el, mert az e-beszerzés területén a vállalatok és más szervezetek szokásai és igényei is hasonlóan fejlődnek.
Más szóval a gyártók, a szállítmányozók és a kereskedők is olyan kiélezett versenyhelyzetbe kerültek, amelyben megítélésük jelentős mértékben azon múlik, milyen gyorsan és rugalmasan, mégis pontosan tudják teljesíteni vásárlóik megrendeléseit. A különböző típusú - például házon belüli, intralogisztikai, területi elosztó, disztribúciós vagy az ügyfelek közvetlen kiszolgálására fenntartott, a megrendeléseket teljesítő - raktárakat működtető vállalatok eközben az emberi munkaerő hiányával, a növekvő bérek terhével és a munkavállalók egyre hosszabb betanításának költségeivel szembesülnek. Raktári folyamataik hatékonyságát ezért automatizálással igyekeznek javítani, amit a beérő újgenerációs technológiák minden eddiginél hathatósabban segítenek.
Intelligens dolgok
Egy ellátási lánc jellemzően a természeti források felhasználásának szabályozásával indul, majd a nyersanyag-kitermelésen, az alkatrészgyártáson, az összeszerelésen és a szállításon átívelve a raktározás különböző szakaszain keresztül éri el a vásárlót. Szervezetek elosztott, önszerveződő rendszere, amely a keresletet és a kínálatot igyekszik minél jobban egyensúlyozni, ezért tág teret ad a fejlett analitikára és mesterséges intelligenciára (AI-re), automatizálásra épülő optimalizálásnak.
A Gartner felmérése szerint az ellátási láncot menedzselő szakemberek 65 százaléka egyetért abban, hogy az újgenerációs technológiák alkalmazása versenyelőnyt ad az érintett szervezeteknek. Előrejelzéseiben (Gartner Predicts 2018: Future of Supply Chain Operations és Top 8 Supply Chain Technology Trends for 2018) a piacelemző olyan jövőképet rajzol fel, amelyben az innovatív technológiák - a mesterséges intelligenciától kezdve az együttműködő robotokon át a blokkláncig - szervesen összefonódnak a vállalatok ellátásilánc-kezelő (supply chain management, SCM-) stratégiájával és megoldásaival. A technológia által az eddigiekben csupán támogatott SCM digitálisan átalakul, és gyorsan technológiaközpontúvá válik.
Mesterséges intelligencia segíti majd többek között a változó ügyféligények pontosabb előrejelzését és akár bizonyos döntések automatikus meghozatalát is, továbbá olyan konverzációs rendszereket, csevegőrobotokat hajt meg, amelyek a vásárlói kérdések megválaszolása mellett a tranzakciókat is emberi ügyintézői közreműködés nélkül kezelik. A fejlett analitikai eszközök pedig az ellátási lánc optimalizálását segítik a tervezéstől kezdve a folyamatok monitorozásán át a teljesítmény méréséig, felhasználva a dolgok internetére (IoT-re) csatlakozó érzékelőkről érkező valós idejű és történeti adatokat.
Az SCM elosztott funkcióihoz, közöttük az automatikusan frissülő okosszerződések kezeléséhez, az árucikkek követéséhez, eredetük, hitelességük és törvényi megfelelőségük tanúsításához a blokklánc-technológia ígér hathatós támogatást, míg a virtuális és a kiterjesztett valóságra (VR-ra és AR-re) épülő megoldások már napjainkban is segítik a karbantartók munkáját az iparban, a logisztika és a raktározás területén. A Gartner szerint a VR a következő 2-5 évben, míg az AR 5-10 év távlatában kerülhet a főáramba hasonló alkalmazásokban.
Ugyancsak a raktárak szervezett és felügyelt környezetében terjedtek el elsőként az intelligens, önjáró robotok, amelyek a piacelemző szerint a továbbiakban más termék- és szolgáltatásközpontú területeken is teret hódítanak majd, alkalmat adva a vállalatoknak, hogy dolgozóikat a tárgyak mozgatásánál nagyobb hozzáadott értéket adó munkakörökbe csoportosítsák át.
Sokoldalú, tanulékony gépek
Az Allied Market Research jelentése (Warehouse Robotics Market: Global Opportunity Analysis and Industry Forecast, 2017-2023) szerint a raktári robotrendszerek piacmérete 2,442 milliárd dollár volt 2016-ban, de 2023-ra több mint a kétszeresére, 5,185 milliárd dollárra fog nőni, ami évente átlagosan 11,6 százalékos bővülést vetít előre. Ebben az időszakban változatlanul az e-kereskedelem lesz a raktári robotok legnagyobb felhasználója, a 2016-ban jegyzett 33 százalékos piaci részesedésével legnagyobb régiónak számító Észak-Amerika helyét azonban a gyorsabban növekvő Ázsia veheti át: Kína kereskedelmében a forgalom több mint 19 százalékát már most is az online vásárlások adják.
Minthogy a fogyasztók igényei gyorsan változnak, elvárásaik pedig nőnek, az e-kereskedőknek egyre élesebb piaci versenyben kell teljesíteniük. Jellemző trend, hogy a nagyobb hatékonyság, az árucikkek által megtett útvonal lerövidítése, a gyorsabb és pontosabb kiszolgálás érdekében a webáruházak és más kereskedőcégek raktáraikban összevonják az elosztó és a rendelésteljesítő (a nagy- és kiskereskedelmi) funkciókat, és a munkafolyamatok automatizálására különféle, például darabválogató, csomagkezelő, palettázó és tehermozgató robotokat alkalmaznak.
Az Amazon például a Kiva Systems felvásárlását követően kizárólag saját raktáraiba fejleszt speciális, a megrendelt cikkeket a csomagoláson dolgozó alkalmazottakhoz szállító, rögzített pályán, illetve autonóm módon, szabadon járó robotokat, amelyek kifinomult navigációs képességeik mellett mesterséges intelligenciájukkal felismerik a látómezőjükbe kerülő tárgyakat, és megértik a szóban kiadott utasításokat is. Idén júniusi adat szerint az e-kereskedelem óriásának raktáraiban már 100 ezer robot dolgozik. Az Amazon ugyanakkor több mint 500 ezer embert foglalkoztat, kétszer annyit, mint 2016 októberében, ami jelzi, hogy a robotok, legalábbis egyelőre, nem veszik el az emberek kenyerét, csupán munkavégzésük hatékonyságát növelik.
Hasonló, a kiküldendő csomagokba kerülő árucikkeket a raktári alkalmazottakhoz vivő rendszereket más nagy gyártók is szállítanak, közöttük a raktári robotok piacán kimagasló, 13 százalékos piaci részesedéssel rendelkező SSI Schaefer, vagy a KUKA csoporthoz tartozó Swisslog, amely az egészségügyi raktári automatizálásra szakosodott. A MiR együttműködő mobilrobotjait is változatos módon használják a logisztikában, mivel nemcsak anyag- és alkatrészmozgató polcegységként alkalmazhatók, hanem automata raklapvillával és a megrendelt tételeket összeválogató robotkarral is kiegészíthetők, illetve a szállítószalagok rugalmas kiterjesztéseként is bevethetők.
Többfunkciós raktáraikba a vállalatok egyre inkább az ilyen sokoldalú, nemcsak mobil és rugalmas, hanem egyúttal intelligens és tanulékony, együttműködő robotokat keresnek, amelyek a nagy, rögzített rendszerektől eltérően kisebb beruházással, könnyen és gyorsan munkába állíthatók, és többféle feladatkörben, folyamatban is helytállnak, például különféle (elektronikai, élelmiszer- és ruhaipari stb.) árucikkeket is össze tudnak válogatni, és az összeállított csomagokat is kezelik. Ilyen kifinomult és érzékeny kezű, gépi tanulásra képes raktári robotokat fejleszt többek között a Locus Robotics és a RightHand Robotics is. A LocusBotok például rajban is dolgoznak, nemcsak az emberekkel, hanem egymással is hatékonyan működnek együtt. A szállítók listája egyre hosszabb, mert sorra jelennek meg a start-up cégek, amelyek iránt élénken érdeklődnek a kockázatitőke-befektetők, mivel az elemzők szerint középtávon a robotpiacnak ez a szegmense fog nőni a leggyorsabban.
Raktára és folyamata válogatja azonban, hogy adott helyzetben milyen rendszer növelheti leginkább az emberi munkaerő hatékonyságát, ezért nem könnyű kiválasztani a megfelelő megoldást. A Gartner azt tanácsolja az ellátási lánc szereplőinek, hogy kiindulásképpen mérjék fel, vállalatuk felkészült-e a beruházást kísérő kockázatok kezelésére. Ha kétségeik támadnak, akkor célszerű kisebb próbaprojekteket indítani, és így meggyőződni róla, hogy egyik vagy másik kiszemelt robottechnológia erősítené inkább a versenyképességet, melyik megoldás vállalati szintű kiterjesztésébe érdemes beruházni - vállalva a használatához szükséges új ismeretek elsajátításának költségeit is.