A 2011-es Black Friday (fekete péntek) akciók okozta izgalom éppen lecsengett, máris itt van a webes társa, a cyber hétfő, amely jellemzően a webáruházak kiárusításának a napja. A két nap egyébként egyre inkább összemosódik, mivel az IBM kutatása szerint az offline kereskedelmi napon is 24,3 százalékkal növekedtek meg az online eladások. Az 500 webáruház megkérdezésén alapuló kutatás szerint az emberek egyre inkább otthon maradnak és a gépünk mellett kattintgatva, vagy a mobil eszközüket tapizva igyekeznek elkerülni a sorban állást és azt a tülekedés, amely ilyenkor az amerikai boltokra jellemző. (A lenti videóban például jól látható, hogy milyen zűrzavart szül egy 2 dollárra leárazott gofrisütő). Sőt agressziót is, mivel az Associated Press tudósítása szerint például egy los angeles-i Walmart boltban paprikaspray-vel fújta le az egyik vásárló a másikat, hogy így szerezze meg a leárazott Xbox konzolt.
Az IBM tanulmánya alapján a 24,3 százalékos online növekedésben egyre nagyobb szerepet kapnak a mobil eszközök. Az okostelefonok ugyanis a Black Friday forgalomnak mintegy 14,3 százalékát, a vásárlásoknak pedig a 9,8 százalékát adták.
A comScore mérései alapján egyébként novemberben, az elő karácsonyi szezon első 25 napján az Egyesült Államokban a vásárlók 12,7 milliárd dollár költöttek el online, amely 15 százalékos növekedésnek felel meg az elmúlt évhez képest. Csak a fekete pénteken 816 millió dollár volt a webes forgalom, amely 2011-ben csúcsnak számít, a tavalyi akciókhoz képest pedig 26 százalékos növekedésnek. Sőt még a hálaadás napján is - mikor a vásárlási kedv csekély szokott lenni - 479 millió dollárt költöttek el az amerikaiak online boltokban, amely az elmúlt évhez képest 18 százalékos növekedésnek felel meg. Ráadásul az év legnagyobb forgalmát adó cyber hétfő még előttünk van. A becslések alapján ma körülbelül 1 milliárd dollárt hagyhatnak ott a tengerentúli webáruházakban.
A kutatóintézet adati alapján egyébként 50 millió amerikai kereste fel pénteken a webes boltokat - túlnyomórészt vásárlás előtti informálódás gyanánt -, amely 35 százalékkal több a tavaly mért összegnél. A legnépszerűbb kereskedő az Amazon volt, amelyet a Walmart, a Best Buy, a Target és az Apple követett.