Jó pár éve folynak már kísérletek az autonóm közlekedési eszközökkel - ezt, mint annyi minden mást, az Egyesült Államok védelmi kutatásokkal foglalkozó ügynökségének (DARPA) köszönhetjük. Számos előnyt kínál ugyanis egy jól működő technika: optimalizált útvonalválasztást és üzemanyagfogyasztást, drasztikus közlekedésibaleset-csökkenést, továbbá a volán mögött ülő számára lehetőség nyílik a vezetés helyett bármi mással foglalkozni. Például már azelőtt megkezdheti a munkát, mielőtt beérne irodájába, hogy csak egy, az egyén szempontjából kevésbé pozitív példát említsünk.
Az önműködően, környezeti változásokra biztonsággal reagálni képes módon használható gépjármű létrehozása azonban nem egyszerű feladat. A DARPA kísérletei során elsőre nem is született olyan autó, mely képes lett volna maradéktalanul teljesíteni az ügynökség minden előírását. Ezért 2004 után 2005-ben és 2007-ben is versenyt hirdettek, először 1, majd 2 millió dolláros jutalommal a feladatot teljesítő számára. Utóbbi jelentette a legnagyobb kihívást, hiszen míg az első két alkalommal terepen kellett bizonyítaniuk a jelentkezőknek, 2007-ben már 96 kilométernyi városi szakaszon kellett baleset nélkül végighajtani, mindössze 6 óra alatt (a feladatot egyébként négy csapat is teljesítette).
Meglátta a lehetőséget a projektben a Google is, melynek mérnökcsapata részt vett a DARPA második futamában. Ezt követően az amerikai keresővállalat önálló projektbe fogott, kihasználva a saját technológiáiban rejlő lehetőségeket. Autói a Google Sreet View-ból nyert információ mellett olyan mesterséges intelligencia szoftveren alapulnak, mely a kocsiban elhelyezett videokamerák és a jármű tetejére erősített, úgynevezett LIDAR érzékelő jeleit kombinálja a közlekedési eszköz elejére rögzített radarérzékelők és egy pozíciómérő eszköz által nyújtott adatokkal. Ennek eredményeként a tavalyi év során összesen 1600 kilométeres távolságot sikerült már megtenni mindenféle emberi beavatkozás nélkül, összesen pedig 230 ezer kilométernyi távot jártak a Google autói szinte kizárólag autonóm módon, minimális emberi interakció mellett.
A jövőbe vezető út
Jól jelzi a technika fejlettségét, hogy a világon először Nevada államban döntött úgy a helyi törvényhozás, hogy lehetővé teszi az önműködő autók utcai közlekedését. Az 511-es törvényt a múlt héten fogadta el a motorgépjárművek szabályozásáért felelős állami hivatal. Megkezdődik tehát az autonóm közlekedési eszközökre vonatkozó szabályok kidolgozása.
Miért fontos ez annyira az Egyesült Államoknak, a fent már említett szempontokon túl? Nos, azért, mert a modern technológia, a robotizált autók kitörési pontot jelentenek az ország számára. A gazdasági válságból kikecmeregni látszó USA korántsem olyan erős, mint amilyen volt 10-20 éve, a távol-keleti országok, elsősorban Kína, lendületes fejlődéssel komoly technológiai hátrányt hoztak be. Az automatizált közlekedési eszközök azonban a világon mindenhol úttörő technikának számítanak, még általánosan elfogadott szabályai sincsenek. A robotizált autók hozzájárulhatnak az USA igencsak megtépázott gépjárműipara nimbuszának visszaállításához, borsot törve a japán és a feltörekvő kínai gyártók orra alá.
A technológia, különösen a mesterséges intelligencia alapjaiban változtathatja meg az autóvezetésről kialakult képünket, állítja Sebastian Thrun, a Stanfordi Egyetem mesterséges intelligenciával foglalkozó laboratóriumának professzora. Egy kérdés viszont elsikkadni látszik a nagy technológiai áttörés mellett: mi lesz a vezetés élményével? Ahogy eltűnt a kurbli és visszaszorulóban van a manuális váltó, úgy a húsz évvel későbbi emberek már a kormányt se markolják majd? Akarjuk mi ezt?