Egyre többen használják manapság információszerzésre az internetet, legalábbis a felmérések ezt mutatják Magyarországon. Ezzel szemben még mindig kevesen választják – a kézenfekvőnek látszó – online vásárlást, s inkább elmennek egy hagyományos boltba és kifizetnek akár 10-15 százalékkal is többet ugyanazért a termékért. Miért is van ez így? Miért nincs még mindig bizalom az online boltok iránt?
A felmérések azt is megmutatják, hogy az online vásárlási kedv évről évre növekszik, bár ez még mindig csak a teljes forgalom töredékét teszi ki, a fejlődés azonban egyértelműen látható. Egyes termékek esetében - mint a könyvek, CD-k – szívesen választjuk a virtuális beszerzést, de drágább eszközöket továbbra is hagyományos módon szeretünk megvenni.
Árösszehasonlítás és bizalom
Ezt a gyakorlatot még az sem tudta megváltoztatni, hogy megjelentek az árösszehasonlító oldalak, ahol kiválasztható a legkedvezőbbnek látszó ajánlat. Kiemelve a legkedvezőbbnek látszó megjegyzés, ugyanis ezen ajánlatok között sajnos megjelennek a szürke importőrök és az ellenőrizhetetlen forrásból származó termékeket forgalmazó vállalkozások is.
A különböző árösszehasonlítók is igen széles választékot mutathatnak egy-egy termék tekintetében. A jobb oldalak legalább 5-10 forrásból keresnek, míg a haszontalanabbak 2-3 árral is beérik. Különbség mutatkozik a termék kínálatban is, hiszen a hasznosabb árukeresőkön sokféle márka termékei között válogathatunk. Végül egyáltalán nem mindegy a honlap frissessége, az akciók gyors beillesztése és a kapcsolódó információk hasznossága. Egy igazán jól működő árösszehasonlító oldalon láthatjuk a hasonló termékeket keresők megjegyzéseit, kiderülhet egy forgalmazóról, hogy megbízható-e mind az áru, mind a garancia tekintetében, illetve a termékekkel kapcsolatban is tanácsokat kaphatunk. Összességében akár az online vásárlás felé is mozdíthatnák a vásárlókat, ha a kapcsolódó webshopok bizalmat ébresztenek a vevőkben.
Hagyományos bolt vs. Webshop
A szaküzletek többségében azért bízunk meg, mert egy állandónak látszó üzlet még mindig sokkal biztonságosabb beszerzési forrásnak tűnik, mint egy ügyfélszolgálati címmel és jobb esetben telefon elérhetőséggel rendelkező webbolt.
A vásárló pedig a döntés után legtöbbször azonnal vásárolni szeretne. Online ezt szinte sosem teheti meg. A webshopok többsége továbbra is egy-két napos átfutási idővel dolgozik, mivel raktárkészletekre nem futja, így a hagyományos boltoktól csupán az különbözteti meg ezeket, hogy némileg talán olcsóbbak. Az árak pedig csak viszonylagosan olcsók, hiszen ha a nagykereskedők maguk nyitnának online boltokat, nem kellene a hazai vásárlónak lenyelni még egy árrést, az amúgy is drága termékek esetében.
Ha mégis az ár számítana, akkor érdemesebb a személyes átvétel mellett dönteni, hiszen a kiszállított termékek esetében van némi rizikó, hogy nem pont azt, vagy nem egészen a megrendelt minőségben kapjuk meg.
Másrészről már a termék kiválasztásánál sokszor szempont az is, hogy azt kipróbálhassuk, vagy kézbe vehessük. Egy laptop, vagy egy fényképezőgép esetében ez mindenképpen fontos, hiszen nem egy alkatrészről van szó, amit pótolni szeretnénk. A webboltok oldalain az információ legtöbbször nem elegendő a döntéshez, az ott látható képek sok esetben akár félre is vezethetik a vevőt. Persze akadnak kivételek is, de a vásárlók többségében az információ hiány miatt nem képesek választani a hatalmas online kínálatból.
Harmadrészt az olcsó webáruházak többségében csupán viszonteladásra rendelkeznek be. Ez sokszor megnehezíti a garancia érvényesítését, ami rengeteg kellemetlenséget okozhat a vásárlónak, aki így inkább bízik a szervizháttér is sejtető hagyományos üzletekben.
A vásárlást sokszor az információszerzés sem előzi meg, s a webboltoktól csak igen ritkán kérnek tanácsot a vevők, sokkal egyszerűbb bemenni egy szaküzletbe és kifaggatni egy eladót. Persze ha ért hozzá. Egy webshopban az átláthatatlanul sok termék miatt ez általában nagyjából lehetetlen.
Mit is tehetünk tehát, annak érdekében, hogy a legjobb áron vásároljuk meg a számunkra legmegfelelőbb terméket?
- Tájékozódjunk pontosan a kínálatban szereplő termékekkel kapcsolatban.
- Nézzünk utána az anyagi lehetőségeinken belül mely termékek elérhetők.
- Kérjük ki hozzáértő tanácsát és döntsük el, hogy melyik gyártó, melyik modelljét kívánjuk megvásárolni.
- Keressünk egy hatékony árösszehasonlító oldalt, és tájékozódjunk az aktuális ajánlatokról.
- Ne ugorjunk be a hamis akciókat kínáló, garancia nélküli termékeket forgalmazó cégeknek, annak ellenére sem, hogy itt a termék ára nagyságrendekkel lesz kisebb.
- Olvassuk el más vásárlók véleményeit, hozzászólásait.
- Vizsgáljuk meg gondosan, hogy a forgalmazó milyen garanciát vállal, rendelkezik-e szerviz háttérrel, illetve ügyfélszolgálata elérhető-e.
- Lehetőleg külföldi székhelyű online boltot ne válasszunk, mert szinte bizonyos, hogy problémáink adódhatnak a termék paramétereivel. Például egy laptop esetében nem garantált a magyar billentyűzet, más termékeknél a magyar nyelvű menü, használati utasítás, illetve itt is gondok lehetnek az általános garancia feltételekkel.
- Olvassuk át a kiszállítás, illetve az átvétel feltételeit, sokszor itt elveszhet az az árelőny, amit a hagyományos boltokkal szemben a webshop kínál.
- Tisztázzuk a kiszállítás pontos időpontját, ha lehet, olyan helyszínt adjunk meg, ahol az átvétel a kiszállítás egész napján biztosítható.
- Ha mód van rá inkább magunk vegyük át és ellenőrizzük, hogy azt kaptuk-e amit megrendeltünk.