Az üzleti tanácsadócég megállapítja, hogy a videoletöltéstől a vásárlásig, a bankszámlák kezelésétől a Facebook frissen tartásáig a fogyasztók a lehetséges tevékenységek olyan széles választékára támaszkodnak, amely - párosulva az eszköz iránti lelkesedéssel - a következő években sokkal intenzívebbé teszi a mobilhasználatot, különösen, ha az alkalmazások kreatívabbá és kényelmesebbé válnak.
Az üzleti élet számára ez az élénk érdeklődés a lehetőségek tárházát jelenti. A fogyasztók hasznos, ötletes megoldásokat szeretnének, amelyek könnyebbé teszik az életüket, például a tartózkodási helyhez kapcsolódó alkalmazásokon keresztül.
Azok az ügyek, amelyeket a felhasználók hagyományosan PC-n való böngészéssel intéznek el - értékesítési kedvezmények után való kutatás, a személyes pénzügyek kezelése, videók letöltése és sztrímelése - máris jelentős mértékben átkerültek az okostelefonokra. A trend folytatódni fog, ha a vállalati fejlesztők képesek lesznek olyan applikációkat kidolgozni, amelyek ezeket a tevékenységeket még biztonságosabbá és komfortosabbá teszik.
A mobiltulajdonosok nagyon is hajlandók a készüléküket vásárlásra használni, mert a folyamatot egyszerűsíteni akarják. Ugyanakkor a cégeknek meg kell találniuk a módot vásárlóik millióféleképpen fenyegetett személyiségi jogainak és biztonságának megőrzésére. A vállalatoknak azt is meg kell határozniuk, hogy miként használják a mobilitást növekedésük elősegítésére, és hogyan alakítsanak ki új megoldásokat kompetitív előnyök eléréséhez.
A lelkesedés lehet az üzleti kulcstényező?
A vásárlók lelkesedése az okostelefonok iránt s a készülékekre való támaszkodásuk erősödni fog. A legtöbb okostelefon-tulajdonos ugyanis hiszi, hogy határtalan az eszközben lévő potenciál. Mivel száz és ezer applikáció érhető el máris, azt is biztosra veszik, hogy folyamatosan jobb lesz a készülékek funkcionalitása és nő a használati értékük.
A megvizsgált mobilos tevékenységek (lásd a grafikonokat) mindegyike erősödni fog a következő két évben. A felhasználók szerint az alkalmazások burjánzása megkönnyíti a többfunkciós használat terjedését.
Miközben az okostelefon-tulajdonosok 98 százaléka már használta hang, szöveg és e-mailezési célokra készülékét, 46 százalékuk azt is állította, hogy a jövőben még gyakrabban veszi igénybe ezekben az alapszolgáltatásokat a következő két évben. Sőt 21 százalék úgy gondolja, hogy megkettőzi a készülék alapfeladatokra való használatát. Ezt a trendet az internetelérés lehetőségén keresztül az e-mailezés és a közösségi oldalakon való jelenlét hajtja.
Azonban egyelőre csak 12 százalék vásárol gyakran árut az okostelefonjával, de 45 százalék jelezte, hogy növelni szándékozik ezt a tevékenységét. Több mint egyharmada ezeknek a vásárlóknak (az összes felhasználó 16 százaléka) több időt fordít erre, ha az alkalmazások megkönnyítik a vásárlást.
A tartózkodási helyhez kötött szolgáltatások is serkentik a növekedést, különösen a fiatalabb korosztályok körében. Az okostelefont használók a három legfontosabb mobiltevékenység közé sorolják a helymeghatározáshoz kapcsolódó vagy helytől függő szolgáltatásokat, az alapkommunikáció (hang, e-mail, szöveg) és a hírtartalmak böngészése után. A következő két évben 53 százalék szándékozik bővíteni ilyen jellegű aktivitását. Nincs is másik terület a riport szerint, amely ekkora növekedésre számíthatna a közeljövőben. Így itt nagy piaci tér nyílik a kereskedelmi alkalmazások számára.
M-kereskedelem, biztonság és kényelem
Az M-kereskedelem (mobilkereskedelem) növekedése a fogyasztói attitűd változásától, a biztonság és a kényelem színvonalától függ. Az elmúlt évben az okostelefon-felhasználók 86 százaléka (42 százalék hetente) használta készülékét a megvásárolni kívánt áru vagy szolgáltatás felkutatására. Ugyanakkor csak 52 százalékuk jutott el (12 százalék hetente) a mobilon való vásárlásig. A telefont sokkal szívesebben használnák virtuális pénztárcaként, amely például vonalkód-leolvasással működne, mert a kényelem ezt diktálja.
A személyes adatok megadása még mindig érzékeny probléma. Sok fogyasztó ódzkodik információkat megosztani (like/dislike, hobbi, érdeklődés, jelenlegi tartózkodási hely, mobilvásárlási előélet, otthoni cím stb.) sőt, elzárkóznak attól is, hogy kapjanak valamilyen személyre szóló marketingüzenetet, hirdetést, ajánlatot, diszkontot.
De a fogyasztók többsége (61 százalék) hajlandó valamit megosztani a személyes információk közül, ha személyre szabott információkat ígérnek nekik, bár sokkal kevesebben (20 százalék) hajlandók erre szívesen. Ha az elégedettség és a biztonság érzése növekedne a készülékek, a szolgáltatások és az alkalmazások iránt, az megnövelné a készülékek használhatóságát. Már a közeli jövőben jobb üzleti modellek és jobban megtervezett applikációk kellenének, hogy a felhasználók átléphessék a biztonsági, személyiségvédelmi és kényelmetlenségi aggályokat, amelyek ma döntően szerepet játszanak a fogyasztók tartózkodó magatartásában.
Fontolgatás, majd vásárlás
A kereskedelmi vállalatok számára fontos az okostelefonok technikai képességeinek kihasználása, mert a jó alkalmazások felgyorsíthatják az átmenetet a fontolgatás és a tényleges vásárlás között. Ha vásárolni lehet hagyományos közösségimédia-regisztráció alapján, vonalkód-leolvasással vagy egy kattintással meg lehet venni a bemutatott árut, akkor az M-kereskedelmi aktivitás jelentősen megnövekedhet.
Vannak területek, ahol még nehezebb lesz a továbblépés. Egyelőre a személyes pénzügyek vagy a személyes egészséggel kapcsolatos ügyek kezelése egy darabig még biztosan érzékeny területnek számít a mobilkörnyezetben.
A megbízható biztonsági és adatkezelési szolgáltatásokat általában véve igen magasra értékelik a fogyasztók. Ezért minden olyan megoldásért hálásak, amely mérsékli a vásárlással kapcsolatos információk és a személyes adatok ellopásának kockázatát a mobilkörnyezetben. Azok a társaságok, amelyek e veszélyeket képesek csökkenteni jobb készülékekkel, applikációkkal, biztonsági és kényelmi fejlesztésekkel egyben fel is pörgethetik a mobilaktivitást - állítja a PwC tanulmánya.