A hazai startup versenyek mostanában úgy szaporodnak, mint a gomba. A résztvevő kezdő vállalkozások száma azonban valószínűleg a megmérettetések száma ellenére állandó. A forgatókönyv szinte mindenhol ugyanaz, általában egy már ismert konferencia, symposium keretein belül népes közönség és egy szakmai zsűri előtt elhangzanak a bemutatkozók, majd a grémium okos tanácsokkal látja el a versenyzőket és mindenki folytatja tovább, amit eddig csinált. A befektetők befektetnek, szerencsés esetben valamelyik startupba, az induló cégek pedig próbálnak életben maradni, legtöbbször igen kis eséllyel. A közönség meg örül, hogy vannak még innovatív ötletek kishazánkban.
Az Enterprising Culture Kft. szervezésében azonban hamarosan új típusú kihívások várják azokat a kezdő vállalkozásokat, amelyek meghívást nyernek a formabontónak is nevezhető rendezvénysorozat selejtezőire. A hazai vállalkozási kultúra reformálására kísérletet tevő kezdeményezés ugyanis nem szándékozik széles közönség előtt bemutatni a pályázókat, a cél sokkal inkább a vállalkozások és a befektetők közvetlen kapcsolatának felépítése.
Az Elevator Pitch Competition egy speciális programsorozat, melynek célja a startup vállalkozások és magánbefektetők kapcsolódási lehetőségeinek népszerűsítése. A versenyen olyan, működőképes üzleti stratégiával rendelkező projektek mutatkoznak be, amelyek első - vagy következő - tőkebevonásukat tervezik. Nincs iparági megkötés, cég megléte nem feltétel, ppt-t sem kell készíteni a pályázóknak, viszont a kihívás egészen újszerű.
Miért más mint a többi?
A bemutatkozó startupok két perces prezentációban, és előzetesen megismertetett pályázatuk alapján három perces kérdezz-felelek formában győzhetik meg a zsűri tagjait felkészültségükről. A befektetőkből álló zsűri tagjai végül értékelik a prezentációkat és egy képzeletbeli portfóliót állítanak össze, amely a végeredményt is szimbolizálja. A „portfolióban” legnagyobb arányban szereplő vállalkozás 100.000 forinttal gazdagabban jut tovább a döntőbe, ahova a közönség ehhez hasonló módon az öt selejtezőből szintén egy továbbjutót delegál. A verseny öt fordulóból – selejtezőkből – és egy döntőből áll majd. A június 3-ára tervezett döntő nyertese négy hetet tölthet tapasztalatszerzéssel és kapcsolatépítéssel Kaliforniában, a Silicon Valley-ben.
A versenyek sokkal koncentráltabb előadásokat és lényegre törőbb vállalkozókat kívánnak bemutatni egy zártkörű rendezvény keretében, mint a nagy konferenciák startup versenyei. Ezzel természetesen azt is megpróbálják elérni, hogy közelebb kerülhessen egymáshoz a szakmai grémium és a bemutatott ötlet tulajdonosa. Ne csak egy a pódiumon elmondott prezentáció és az arra reagáló értékelés legyen a verseny lényege, hanem egyfajta igazi kapcsolatteremtés a befektetni kívánók és az inventorok között.
A verseny éles selejtezői április 29-én megkezdődnek, de a pilot versenyek már lezajlottak, amelyben a szervezők azt tesztelték, hogy modelljük jól működik-e. Az első tapasztalatok szerint a zártkörű rendezvények hangulata sokkal közvetlenebb, mint a nagy konferenciás változatoké. A jelenlevők sokkal aktívabban fejtik ki a véleményüket, s a startupok is több odafigyelést kapnak a befektetőktől, hiszen a versenyzők kis száma lényegesen jobb lehetőséget ad egy-egy pályázat jobb bemutatkozására is.
Jelentkezni már lehet
Az éles versenyek tervezett exkluzív szolgáltatásai azt is garantálják majd, hogy a hazai innováció legjobbjai kellő felkészítéssel lépjenek fel az éles bemutatón, s a szervezők azt is ígérik, hogy olyan befektetőket, üzleti angyalokat igyekeznek az ügynek megnyerni, akik célja a valódi vállalkozásfejlesztés, a hazai szürkeállomány támogatása.
A jelentkezés folyamatos, de az első forduló jelentkezési határideje igen szoros 2010. április 24. Így érdemes sietni a pályázóknak. Versenyzőként itt lehet regisztrálni: http://www.enterprisingculture.com/epc