A Microsoft eddigi Office Communication Serverét váltó Lync Server neve az angol link és sync szavak összevonásával született, ami sok mindent elárul a tervezők szándékáról. Az új egységes kommunikációs szerver ugyanis arra hivatott, hogy a chatelő, tweetelő, közösségi oldalakon keresztül kapcsolatot tartó, legfiatalabb munkavállalók igényeit is kiszolgálja, a kommunikációs csatornák használatában szerzett jártasságukat hasznosíthatóvá tegye vállalati környezetben.
A Microsoft Lync termékcsaládot három termék alkotja - az említett Lync Server 2010 mellett ide tartozik az Office Communicator helyébe lépő Lync kliens alkalmazás, valamint a Lync Online szolgáltatás is. Ez utóbbi a felhőben, havi díjas szolgáltatás formájában teszi majd elérhetővé a Microsoft egységes kommunikációs megoldását - várhatóan 2011 februárjától.
Újdonság, hogy a Microsoft hardvergyártó partnerei széles IP-telefon választékkal jelennek meg, és a készülékek kijelzőjén mindazok a funkciók elérhetők lesznek, amelyeket a Lync kliens kínál. A kliens alkalmazás felülete pedig a felhasználók kérésére immár billentyűzetet is tartalmaz, hívást tehát már nem csupán név - illetve a Lync-ben fotó - alapján lehet kezdeményezni. További újítás, hogy a Lync az eddig különálló Live Meeting kliens alkalmazás funkcióit is megörökölte, a felhasználók így ugyanarról a felületről indíthatják a telefon- és a videokonferencia hívásokat.
Az egységes kommunikációs infrastruktúra üzemeltetését teszi könnyebbé, hogy a Lync Server - a monitoring szerepkör kivételével - virtualizálható, és a kliensek túlélik, ha a szerver, amelyre bejelentkeztek, kiesik, mivel automatikusan átjelentkeznek a tartalék kiszolgálóra.
Érdekesség, hogy az Egyesült Államokban, ahol a törvényi szabályozás értelmében a Wi-Fi hotspotok megadják saját GPS koordinátáikat, a Lync ezt kijelzi, ezért a felhasználó aktuális fizikai tartózkodási helye is beazonosítható.
A Lync Server 2010 és a Lync kliens decemberben kerül ugyan forgalomba, azonban már számos vállalat használja őket. A Microsoft nemzetközi ügyfeleinek tapasztalatai szerint az egységes kommunikációs környezet kialakítása 20-80 százalékos költségcsökkenést és 10-20 százalékos hatékonyságnövekedést eredményezhet a vállalatnál.