Az InfoTrends piackutató cég jelentése szerint a legtöbb elhasznál, kiürült tintapatront egyszerűen kidobjuk a szemétbe, nem használjuk fel újra. A legegyszerűbb módja az újrahasznosításnak, hogy újratöltjük a patront, ami visszakerül a nyomtatóba. Ugyanakkor szakszerűen szét is lehetne bontani a patront alkotóelemeire, és így hasznosítani, ám ezt is kevesen teszik.
A nyomtató gyártóknak nyilván sokkal több profitot jelent, ha az új tintapatronokat adják el, és nem kell az elhasználtakkal foglalkozniuk. A piackutató jelentése szerint a patron eredeti gyártója és a patronok újratöltésével foglalkozó cégek egymással versengenek a használt patronok begyűjtése terén. A patron gyártója újrahasznosítja, vagyis darabjaira szedi és igény szerint felhasználja azokat, így már nem kerülhetnek az újratöltő cégek kezébe és nem ronthatják az új patronok eladását.
A jelentés szerint - mivel jobban érdekeltek az üres patronok begyűjtésében - az újratöltő cégek 70 százalékkal több patront gyűjtenek be, mint a gyártók. Az újratöltés 20 százalékkal csökkenti az új patronok iránti keresletet. A kutatásban az is megjelent, hogy a nagy patrongyártók - Xerox vagy Lexmark - lassan rájönnek arra, hogy gazdaságosabb újratölteni a patronokat, mint szétszedni őket.
A patronok összegyűjtése nem egyszerű. Noha egyes gyártók borítékot mellékelnek az új patron mellé, melyben visszaküldhetjük az elhasznált terméket, a postai költség miatt néha nem éri meg. A patronok újratöltését és hasznosítását gátolja az is, hogy nincs egy standard típusú tintapatron.
A jelentés szerint a tintapatronok 86 százalékát és a tonerek 80 százalékát egyszerűen kidobják, mert nem gazdaságos újratölteni őket.
A nyomtatóhoz szükséges tonerek és patronok gyártásával foglalkozók igyekeznek a szemétbe kerülő elhasznált termékek mértékét csökkenteni (ahogy azt korábban mi is megírtuk, a HP például 2007 júniusáig egymilliárd font e-hulladékot dolgozott fel), ám az évente vásárolt több mint fél milliárd darabszámú patronnal szemben ez nem elég.