Hirdetés
. Hirdetés

Miről álmodnak a vezetők?

|

Korábban, amíg a bárminemű útbaigazítást megtagadó férfi vezetett, a jobbján ülő nőnek volt a feladata a rádió gombjának csavargatása, közben pedig a térképet is forgatnia kellett, hogy biztosan odataláljanak a kívánt helyre. A gépjármű- és az IT-ipar közeledése azonban mindent megváltoztat...

Hirdetés

Napjaink trendjét követve nemcsak a telefonjaink, hanem az autóink is egyre okosabbak lesznek. Am korábban az autónak a dizájn és a lóerő volt az egyik, ha nem a legfontosabb tulajdonsága, mára előtérbe kerültekz utazást a sofőr és az utasok számára is kellemesebbé és szórakoztatóbbá tevő jellemzők. Figyelembe véve,mennyi időt töltenek az emberek kocsijukban, ez egyáltalán nem meglepő. Az autók „okosodásának” első számú letéteményese a járműn belüli információs és szórakoztatórendszer, azaz in-Vehicle Infotaintment, röviden IVI.
Az IVI olyan beépített rendszert takar, amely magában foglalja az utasokat szórakoztatni hivatott funkciókat, segítséget nyújt a sofőrnek a vezetésben és a tájékozódásban, helyzetalapú szolgáltatásokra (location-based services, LBS) ad lehetőséget, kapcsolatot biztosít a különböző mobileszközökkel és kommunikál a külvilággal. Korábban, amíg apu vezetett, a jobbján ülő anyunak volt a feladata a rádió gombjának csavargatása, amíg élvezhető minőségű zenét nem talált, közben pedig a térképet is figyelnie kellett, hogy biztosan odataláljanak az üdülőhöz. Miután elunták a tehenek számlálását, a gyerekek majd meghaltak az unalomtól a hátsó ülésen.
Ma már az apróságok filmet nézhetnek hátul vagy akár játszhatnak is az LCD-kijelzőkön, a zenét a kormányon lévő gombokkal lehet irányítani, az autó navigációs rendszere biztosítja, hogy gyorsan és biztosan odaérjünk a kiválasztott célhoz, és egyre több dolog segíti a vezetőt a gépjármű irányításában a tolatóradartól kezdve az éjjellátó rendszeren át az autók közötti kommunikációig.  

Fogyasztói szükségletek
Napjainkban a gyártóknak egyre több elvárásnak kell megfelelniük, hiszen a fogyasztók hozzászoktak, hogy a technológia hihetetlen ütemben fejlődik, és a kegyeik elnyeréséért folytatott harcban a fejlesztők folyamatosan jobb és kényelmesebb megoldásokkal kápráztatják el őket. Nem könnyű a helyzet, hiszen egy autó egészen más életciklussal rendelkezik, mint mondjuk egy okostelefon. A mobilját az ember akár évente lecserélheti, míg a kocsiját azért ennél ritkábban teszi. A rugalmasság és a támogatás alapvető fontosságú lett.
A BMW, a Delphi, a GM, az Intel, a Magneti-Marelli, a PSA Peugeot Citroën, a Visteon és a Wind River 2009-ben létrehozta a jövő autóinak információs és szórakoztatórendszereinek tervezésével foglalkozó szövetséget, a GENIVI Alliance-t, hogy olyan előremutató megoldást és egységes szabványt alkossanak meg, amely az adatátviteli megoldások, a navigáció és a szórakoztatás számára is hosszú távon előremutató lehet. Azaz egy platformtól és architektúrától is független rendszer szülessen, amely a jövőben az autók széles skáláján elérhetővé válik. Felméréseik segítségével megállapították, hogy milyen elvárásokat támasztanak a vásárlók az infotainment rendszerekkel szemben. Mint kiderült, a mobileszközök kapcsolódása e rendszerekhez kiemelt szerepet játszik a fogyasztók döntésében, akik fontosnak tartják a közvetlenül letölthető vagy a mobileszközökről a rendszer kijelzőjén megjeleníthető alkalmazásokat és az internetrádiót. Ezeket a funkciókat világszerte, különböző konfigurációkban alapértelmezettként fogják kínálni a gyártók. De mindez csak addig jó, amíg a jobb vezetési élmény mellé biztonságot is nyújt.
Az elvárások között kiemelt helyen szerepel a hangfelismerés funkció. A hatékony hangfelismerés segítségével szükségtelenné válik a többlépcsős navigálás a menükben, és nem szükséges a kezünket – és főként a figyelmünket – használni. Ezért egyre inkább előtérbe kerülnek a felolvasó funkciók is, mivel lehetővé teszik, hogy a kezelőfelületek nagy sebesség mellett is használhatók legyenek közúti veszélyeztetés nélkül. Általános elvárásnak mondható az érintőképernyő és a 3D grafika. Sokan várják a Heads Up Display, azaz a HUD elterjedését, amiben az augmented reality technológia nagy szerepet fog játszani. A Toyota Motor Europe és a Copenhagen Institute of Interaction Desing által közösen fejlesztett Window to the World koncepció például a hátsó ajtók szélvédőit használja a kiterjesztett valóság alkalmazására: a nagyméretű üvegfelületeket akár rajztáblának is lehetne az elképzelések szerint használni.
A GENIVI jóslata szerint, ami a kapcsolódást illeti, a vezetékes szabvány még egy darabig az USB marad, 2015 környékén már az USB 3.0 lesz az általános, ami szép lassan átengedi majd a terepet a vezeték nélküli kapcsolatoknak. Ebben jelenleg a Bluetooth az élenjáró, de várható, hogy valamilyen alternatíva letaszítja majd a trónról, ez feltételezhetően a Wi-Fi lesz.

Milyen "volt" a jövő közlekedése?
Az IBM kutatói már öt évvel ezelőtt öt pontban vázolták a közlekedés területén várható újításokat – amelyek a mai napig megállják a helyüket. A cég szakembereinek akkori meggyőződése az volt, hogy véget ért az a korszak, amikor a közlekedés problémáit több út építésével és több járat üzemeltetésével lehetett megoldani a fejlett világban. Szerintük a jövőben csak az információ- és kommunikációs technológia segítségével növelhető a közlekedési rendszerek hatékonysága, kapacitása, biztonsága, rugalmassága. Akkori feltételezéseik szerint az autókban általánossá válnak az együttműködő közlekedést támogató érzékelő- és visszajelző rendszerek. A járművek információt cserélnek egymással és az úthálózattal: felkeményedő gázpedál figyelmezteti a sofőrt, ha nem tartja be a követési távolságot; nehezebben forgatható kormány jelzi, ha veszélyesen közel irányítaná autóját egy másik járműhez; sőt az autók akár automatikusan megfelelő korrekciót hajthatnak végre szükség esetén.
Már akkoriban úgy gondolták, előbb-utóbb általánossá válik a hangvezérlés és a vezetők beszélgetnek autóikkal. Így kapcsolhatják a gépkocsi berendezéseit, meghallgathatják SMS-üzeneteiket vagy e-mailjeiket, de az autó is kínál szóban, fény-, illetve hangjelzésekkel tájékoztatást. Intelligens, a forgalmi helyzetet valós időben nyomon követő és azonnal reagáló rendszerek bevezetésével irányítják majd a lámpákat, amelyek mindig az adott körülményeknek megfelelően segítik a közlekedést. Hasonló módon szabályozzák majd a haladást a változtatható irányú sávokban, s a vezetők információt kapnak a javasolt útvonalakról.



Milyen lesz az autók szoftverarchitektúrája?
Még tavasszal jelentették be, hogy a Siemens központi kutatórészlege, a Corporate Technology partnereivel közösen fejleszti a jövőbeli villamos autók (e-autók) infokommunikációs technikáját. A munkában egy sor cég és szervezet vesz részt partnerként: a Siemens, a TRW Automotive, az AVL Software and Functions, a fortiss, a Stuttgarti Egyetem ILS intézete, a Müncheni Műegyetem két tanszéke, a München melletti Garchingban települt Fraunhofer AISEC (alkalmazott és integrált biztonsági) Intézet és az Aacheni Műszaki Főiskola; a RACE (Robust and Reliant Automotive Computing Environment for Future eCars) – három év tartamú projektet még a német szövetségi gazdasági és technológiai minisztérium is támogatja.
A projekt lényege a centralizált infokommunikációs architektúra létrehozása, melynek előnye, akárcsak egy PC esetében, hogy új rendszereket plug & play módon lehet telepíteni – külön vezérlőkészülékek és kábelezés nélkül. Ezenkívül az új architektúra lehetővé teheti egy jövőbeli intelligens áram- és közlekedési hálózattal való kommunikációt, sőt teljesen új funkciók kifejlesztését – például egy „auto-pilot”-ét, amely a távolabbi jövőben önállóan irányíthatja majd az autót. Az infokommunikációs architektúrát két e-autóban valósítják meg. Az „evolúció” prototípushoz a kutatók egy jármű meglévő technikáját lépésenként váltják ki új komponensekkel. Ezzel szemben a „revolúció” prototípusban eleve az új koncepciót valósítják meg az alapoktól kiindulva.

Noha a világ vezető autógyártói a legjobb minőségű terméket állítják elő, a beépített infotainment rendszerek a JD Power and Associates jelentése szerint egyre több fejfájást okoznak a tulajdonosoknak. Ahogy a technológia egyre több, átlagos autóban is megjelenik, a problémák száma is növekszik: az elmúlt négy évben 137%-os növekedést mutatva. David Sargent szakértő szerint a 2012-ben végzett felmérés során a válaszadók több mint 80%-a rendelkezett valamilyen kéz nélkül használható berendezéssel az autójában. „A technológia innovatív, de az emberek hamar dühbe gurulnak, ha nem úgy működnek a dolgok, ahogy ők elvárják.” Tény, hogy az okostelefonok hihetetlenül dinamikusan fejlődnek, egyre kifinomultabbá válnak, és az emberek minden más téren elvárják ezt a fejlődést.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.