Mi jellemzi a társaságok működését a 21. században Magyarországon? Az a vállalkozás, akinek csak néhány ügyfele van, az üzlettel kapcsolatos információkat, rendeléseket fejben tartja. Ha a társaság már nagyobb: több munkatársa is önállóan tárgyal a vevőkkel, a szállítókkal. A számítógépek szövegszerkesztő, táblázatkezelő, levelező programjai segíthetik a szerződéskötéseket, a kommunikációt. A háttérben elszeparáltan történik a könyvelés. A kereskedő cégek használnak egy számlázó + készletnyilvántartó rendszert.
Mit gondolnak, előnyben van a konkurens cégeivel szemben az, aki néhány másodpercen belül ismeri a vevő vásárlási szokásait, mit szokott (és mit nem!) venni, kik a kiemelt vevők, akik nagyobb odafigyelést igényelnek, kik a lemorzsolódó vevők, akiket elcsábít a konkurencia. Egyáltalán ismerjük vevőinket, odafigyelünk rájuk?
Ha egy társaság nem csak kereskedik, hanem maga is gyárt terméket és komplex szolgáltatás nyújt, akkor szervezetten történik a folyamatok szervezése ? Használnak egyáltalán projektkezelő rendszert?
Az esetek többségében nem, így nagyon sok információ csak az üzletkötő fejében és személyes feljegyzéseiben található. Mi lesz a vállalkozással, ha ez a munkatárs - akár csak néhány hétre is - kiesik a munkából?
Néhány évvel ezelőtt a társaságok csak számlázási rendszert kerestek. Mennyire változott a helyzet 2008-ban? Erről kérdezzük Marosi Györgyöt a Multi Informatikai Kft ügyvezető igazgatóját, az általuk készítette és forgalmazott szoftverekről.
- Tapasztalatunk szerint a társaságok zöme még nem ismerte fel az információ hatalmát. Több önállóan működő rendszert használnak, melyek között a kommunikáció csak a legritkább esetben automatikus. Az automatizmus hiánya nagyobb emberi erőforrás igénybevételét jelenti és ezáltal jóval költségesebb és nehezen átláthatóbb a működtetése. Ha egy információt két személy két különböző helyre visz fel, az a legritkább esetben egyezik meg. A vezetés számára nehezebben átláthatóak a társaság belső működési folyamatai, kevésbé észrevehetőek az anomáliák, ezáltal nem tud időben „lépni „ és ráhatni a folyamatokra. A vevőkről szerzett információk legtöbbször egy-egy személy birtokában maradnak és nem hasznosíthatóak és nem nyújtanak segítséget a társaság piaci előnyszerzéséhez.
Tud erre megoldást?
- A piacon több olyan szoftver található, amely nem csak az alapvető funkciókat (kereskedelem, könyvelés) támogatja, hanem integrált részét képezi egy ügyfélkiszolgáló (CRM) és (a) projektkezelő modul is. A társaságunk által készítette Visual Apolló program is ilyen. Az elmúlt évben több bemutatót tartottunk, ahol igyekeztünk meggyőzni a résztvevőket az integrált működés előnyeiről.
Sikerült?
- Igen. Többen felismerték a piaci lehetőségeket, a hatékonyabb, biztonságosabb működésből származó előnyöket.
Milyen ellenérv hangzott el ellene?
- Több vezető attól félt, hogy a megosztott, a „közkincsé" tett információ a munkatársaikat arra ösztönözheti, hogy önálló vállalkozásba kezdjenek. Érvként hoztuk fel rendszerünk mellett, hogy a Visual Apolló szoftver jogosultsági rendszere nem akadályozza meg a komplex információs bázis kialakítását, viszont beállítható benne (az) hogy a közös tudásból mindenki csak azon információkhoz jusson hozzá, ami a munkájához elengedhetetlen.
Önnek mi a véleménye? Ossza meg velünk.