A vállalat szerdán mutatta be az ötödik éve gondozott Milan projekt eredményét, amellyel kapcsolatban Bill Gates a digitális otthonokkal kapcsolatos vízióin kívül kevés konkrétumot olvashattunk. A Surface névre átkeresztelt eszköz tulajdonképpen egy asztal, amelynek kezeléséhez a hatalmas, 30 hüvelykes érintőképernyő révén nincs szükség semmiféle perifériára. Az eszköz teljes egészében a Microsoft saját fejlesztése, és az Xbox konzolhoz vagy a Zune lejátszóhoz hasonlóan saját brandként kerül majd forgalomba, ára 5 és 10 ezer dollár között lesz. A vállalat ígérete szerint az átlagos felhasználó pénztárcájához igazított, olcsóbb változatok kedvező esetben 3, de legkésőbb 5 év múlva megjelenhetnek. Gates a kaliforniai D5 konferencián úgy nyilatkozott, hogy a készülék árát idővel 1000 dollárra kívánják leszorítani.
A Surface első példányai vállalati felhasználókhoz kerülnek. Ezek elsősorban hotelek, kaszinók, éttermek vagy mobiltelefon-bemutatótermek lesznek, a Microsoft ezek közül már megállapodott a T-Mobile USA-val, a Las Vegas-i Harrah's Entertainmenttel és a Starwood szállodalánccal is az első Surface modellek idei szolgálatba állításáról. A technológia még nyilvánvalóan hardveres és szoftveres szempontból is tökéletesítésre szorul, azonban jövőbeli sikeréhez mindenképpen szükség van arra, hogy szem előtt legyen - a T-Mobile például még 2007 során összesen 1200 bemutatótermében állítja majd fel az új játékszert.
Az 55,88 centiméter magas, 53,34 centi mélységű és 106,68 centi széles Surface bemutatott változata 3 gigahertzes Pentium 4-es processzorral, 2 gigabájtos memóriával, valamint egy közelebbről nem definiált videokártyával rendelkezik, és a Windows Vista operációs rendszer fut rajta. Az érintőképernyő stílusa jól-rosszul visszaköszön a Microsoft hivatalos Surface honlapjának kialakításában, a vállalat bemutatóján és a közzé tett felvételeken egy képkezelő alkalmazás segítségével szemléltették a futurisztikus eszköz működését.
Az érintőképernyős megoldások, úgy tűnik, végleg divatba jönnek. Erre a Microsoft új termékén kívül kézenfekvő példa az Apple iPhone-ja vagy a Samsung F700, de a HP is már előállt egy dohányzóasztal-szerű, érintőképernyős készülék koncepciómodelljével, amely több felhasználó együttes szórakozását tenné lehetővé. Steve Ballmer, a Microsoft vezérigazgatója mindezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy multimilliárdos üzletről van szó, és cége már világosan látja azt az időszakot, amikor az érintőképernyős technológiák általánosan elterjednek - az asztali számítógépektől kezdve egészen az előszobai tükrökig.
A Surface-szel kapcsolatban véleményt mondani természetesen még korai volna, azonban egyetérthetünk az IDC elemzőjével, David Dauod-val, aki szerint a Microsoft már nagyon régen nem mutatott ilyen fokú innovativitást az elektronikai fogyasztási cikkek piacán. A már említett Xbox és a Zune tulajdonképpen más termékek leutánzása volt, míg a Surface új oldaláról mutatja be a vállalatot.