Rob Glaser, a RealNetworks alapítója és a Microsoft korábbi felső szintű vezetője (1983-1993) csípős hangulatú írást tett közzé a Quora oldalán "Miért tűnik úgy, hogy a Microsoft leállt az innovációval?" címmel. Habár az aktív munkától már visszavonult Glaser soha nem ment a szomszédba, ha a Microsoft kritizálásáról volt szó (korábban többször nézeteltérése támadt korábbi munkaadójával), mégis elmélkedésében több olyan elemet is találhatunk, amelyeket érdemes legalább egyszer megfontolnunk.
"Mindenképpen le kell szögeznem elsőként, hogy az elmúlt években a Microsoft bizonyította, hogy képes innovatív termékeket alkotni - lásd Project Natal (végleges nevén: Kinect)-, valamint hogy legalább egy üzletileg sikeres megoldást létrehozott, az Xbox Live szolgáltatását, amelynek a becslések szerint 10 millió előfizetője van. Ennek ellenére úgy vélem, hogy a Microsoftnál személyenként körülbelül annyi potenciális innováció van, mint az IBM-nél és a HP-nál, miközben a Google és az Apple lekörözi őket" - írja a rettegetten szókimondó Glaser, aki később négy pontban igyekszik állítását alátámasztani.
A PC halála
Elsőként szerinte a probléma azzal van, hogy a redmondi szoftvercég túlságosan is PC centrikus vállalat, amihez foggal-körömmel ragaszkodik. Ez nem is csoda, hiszen ezen a piacon két megoldása is domináns a maga területén: az Office és a Windows. S problémaként merül fel, hogy főként e két termékének eladásaiból igyekszik megélni.
Ez zsákutca lehet Glaser szerint, mivel jelenleg egy olyan időszakot élünk, amikor a PC-knek lassan bealkonyul. Új, konkurens készülékek jelennek meg nap mint nap, ráadásul az elmúlt évek üzleti sikerei is más területekről érkeztek. A RealNetworks alapítója hármat sorol fel. Elsőként a Google példáját említi, amely a végfelhasználók számára egy remek, ingyenes keresőt alkotott, amit a lehető legjobban célozható reklámokkal finanszíroz. Érdemes mellettük szerinte az Apple és a RIM üzleti modelljét is megvizsgálni, amely cégek együttesen értékesítik a hardvert, a szoftvert és a szolgáltatásokat. Azaz Steve Jobs cége például az iPhone mobiltelefon eladása mellett a programokból és készülékre szánt szolgáltatásokból is gazdagodik. Tehát a hardverjükre épül a már bizonyított üzleti modelljük. Harmadrészt Glaser szerint sikerként említhető még a Facebook, amelynek a készítői egy olyan ingyenes oldalt alkottak, ahol a felhasználók generálják a tartalmakat.
S habár az első két területen a Microsoft próbálkozik, nem sikerült eddig felzárkózniuk a Google, az Apple és a RIM megoldásai mellé. A Zune és a Bing ugyanis korántsem tett szert hasonló népszerűségre. A redmondi szoftvercég e mellett a Windows Mobile elterjesztésén ügyködik már jó ideje, de eddig sikertelenül, mivel a fejlesztők számára sokkal csábítóbb az iPhone és az Android felhasználók népes tábora. Glaser szerint egyedül a redmondi szoftvercég háza tájáról az Xbox számít sikertörténetnek, hiszen esetében - az iPhone-hoz hasonlóan - a hardverre épülnek a szoftverek és a szolgáltatások, amit a Microsoft együttesen kínál.
Rossz céges kultúra
Harmadízben Glaser szerint a Microsoft teljes egészében a két domináns szoftvere - Windows és Office - szerint szerveződik, s a vállalat célja nem más, minthogy megtartsa e termékeinek a monopóliumát. Ahhoz, hogy új területeket is meghódítsanak, egy más felfogás szerint szerveződő cég kellene. Vállalva azt a kockázatot, hogy az erők átcsoportosítása a meglévő sikeres termékek rovására megy (erre ellenpélda lehet a Bing, amelybe a redmondi szoftvercég egyelőre eredmény nélkül pumpálja a pénzt).
Végezetül a RealNetworks alapítója szerint probléma van a cégvezetéssel is, hiszen véleménye szerint Steve Ballmer csak árnyéka Bill Gatesnek. Előbbi kemény vezető volt, aki mellett a nem elégé határozott és tehetséges emberek kihullottak, ám teret kapott a stratégiai gondolkodás is, ami jót tett a szervezet működésének. "Bill irányításával a Microsoft egy olyan cég volt, ami tolerálta, sőt sokszor táplálta az eltérő gondolatokat és ötleteket, ami azon felvetésekre is igaz volt, amelyeknél tudni lehetett, hogy a vezetőség nem támogatja azt" - írja Glaser. Míg elmondása szerint Steve Ballmer vezetésével ennek ellenkezője valósult meg, ahol a területek vezetői inkább elhallgatják az ötleteiket, mintsem megküzdjenek Ballmerrel az elképzeléseikért. Probléma szerinte az is, hogy Gates anno egyaránt figyelt a fogyasztói és a céges piacra is, amely utódjára nem igaz. Steve Ballmer gondolatai ugyanis mindig is az üzleti felhasználók felé jártak. "Steve az a srác volt, aki imádta az üzletet, de kevésbé volt fogékony a felhasználók hóbortjai, szeszélyei és a divat iránt".