A MarketingProfs.com weboldal nyári felmérése szerint habár a cégek egyre fontosabb szerepet szánnak a szociális médiának, és az azokon indított kampányok megtérülését (ROI - Return of Investment) 70 százalékuk szerint fontos lenne mérni, a tapasztalatok szerint csak kevesen teszik azt meg. Kvázi vakon hirdetnek, hiszen miután elhelyezik reklámjukat a különböző közösségi oldalakon - például Facebook és Twitter - fogalmuk sincs arról, hogy az pontosan mennyi új vásárlót/ügyfelet eredményezett számukra.
A marketing szakemberek között felmérés alapján ennek legtöbbször technológiai oka van, hiszen a megkérdezettek 30 százaléka nyilatkozta azt, hogy nincs eszköz a kezükben a megfelelő méréshez és analízishez. 25 százaléknak fogalma sem volt róla, hogy miként lehetne ezt megtenni, míg 20 százalék szerint a közösségi oldalak esetén nem elsődleges szempont a hatékonyság-mérés. Vagyis habár a cégek egyre inkább megtelepednek a közösségi médiában, fogalmuk sincs arról, hogy az mennyire lendíti fel az üzletmenetüket. Miközben már többségük méri a keresőkből érkező átkattintásokat, a hírlevelek és a web-oldaluk hatékonyságát is.
Egyedi URL a csiripelésnek
A problémát az atlantai Georgia Aquarium vezetősége kiválóan megoldotta, példát mutatva másoknak, hogy miként lehet mérni például a Twitter és a Facebook hirdetések megtérülését. Az akvárium ugyanis webes Twitter, Facebook és MySpace követőinek egy speciális 25-40 százalékos kedvezményt ajánlott fel hirdetésében, amelynek hivatkozását egy csak erre a célra kialakított URL-re irányította, ahol jegyet lehetett rendelni.
Mivel az URL a web-oldalukon keresztül nem volt elérhető, ezért arra csak a közösségi oldalakról érkező látogatók navigálhattak el. Nagy tömegük összesen 42 ezer dolláros bevételt generált - az amerikai ComputerWorld beszámolója szerint, így pontosan ki tudták számolni, hogy mennyi befektetésért cserébe mennyi bevételhez jutottak, s összességében milyen megtérüléssel számolhatnak.
Dave Santucci, az akvárium marketing igazgatója a lapnak nyilatkozva elmondta, hogy már hosszú évek óta kiemelt figyelmet szentelnek a közösségi médiának. A tanulópénzt számukra egy látogató YouTube-ra feltöltött videója szolgáltatta, amelyet habár közel 1 millióan tekintettek meg, abból a Georgia Aquarium semmit sem tudott profitálni. Tanulságként ez után felvettek teljes munkaidőben egy alkalmazottat, aki csak a közösségi médiával foglalkozik, s folyamatosan növelték jelenlétüket a népszerű oldalakon is. "Tavaly még semmi eladást nem produkáltunk a szociális oldalakon, idén ez jelentősen megnövekedett" - mondta a lapnak Santucci. Vagyis itt az idő, hogy a cégek komolyabban el kezdjenek foglalkozni a közösségi oldalakkal.