Az Amazon Web Services és a Google Cloud Platform nyilvános IaaS szolgáltatásai egészen lenyűgöző rendelkezésre állást mutattak fel 2014 folyamán, míg más szolgáltatók kiadósabb leállásokkal küszködtek – állapította meg a CloudHarmony, amely közel 50 felhőszolgáltatónál helyezett el webszervereket, amelyeken keresztül a szolgáltatások elérhetőségét monitorozza, és nyilvántartja a leállások számát, valamint időtartamát is. A módszer meglehet, nem tökéletes, de egészen jó áttekintést ad arról, hogy a felhőszolgáltatók miként teljesítenek az ügyfelek szempontjából nézve.
Úgy tűnik a tavalyi adatok alapján, hogy a legnagyobb szolgáltatók némelyike a korábbi évekhez mérten sokat fejlődött ezen a téren, és mára megközelíti a rendelkezésre állás netovábbját. Közülük is kiemelkedik az Amazon és a Google a CloudHarmony szerint. Az Amazon Elastic Compute Cloud (EC2) 20 alkalommal összesen 2,41 órára állt le 2014-ben, ami azt jelenti, hogy a szolgáltatás az idő 99,9974 százalékában elérhető volt. Az Amazon Web Services méretét tekintve – a Gartner szerint az Amazon elosztott rendszere ötször nagyobb, mint versenytársaié – ezek meggyőző számok. Még lenyűgözőbb a Google Cloud Platform felhőalapú tárhelyszolgáltatásának eredménye, amely az elmúlt év egészében mindössze 14 percre állt le, ami 99,9996 százalékos rendelkezésre állásnak felel meg.
Ezzel együtt a felhőszolgáltatók tavaly is több problémával szembesültek. Az AWS EC2 egy részét újra kellett indítani, miután ősszel fény derült egy Xen sérülékenységre, a Microsoft tárhelyszolgáltatása is szünetet tartott novemberben, míg a Verizon azzal a bejelentéssel indította 2015-öt, hogy felhőszolgáltatása 48 órán át elérhetetlen lesz, ütemezett karbantartási munkálatok miatt – ami eléggé meglepő, felhőidegen ütemezésnek tűnik.
A Microsoft tárhelyszolgáltatásának említett leállása hozzájárult ahhoz, hogy az Azure nem teljesített valami fényesen a CloudHarmony tesztjén – feldolgozási kapacitást kínáló szolgáltatásai 92 alkalommal, összesen 39,77 órán át szüneteltek, míg tárolóplatformja 141 esetben, összesen 10,97 órán át volt elérhetetlen. Összehasonlításképp az Amazon tárhelyszolgáltatása 23 alkalommal, összesen 2,69 órára állt le.
Donnie Berkholz, a Redmonk vezető elemzője azonban anyalapunknak küldött levelében rámutatott, hogy egyes felhőszolgáltatások – közöttük a Microsoft Azure – annak ellenére népszerűek, hogy rendelkezésre állásuk nem közelítette meg olyan mértékben az öt kilencest, mint némely versenytársuké. A CloudHarmony adatai is tükrözik, hogy a felhőszolgáltatások elterjedésével, ahogyan a méretek is egyre nőnek, a szolgáltatók évről évre egyre jobb rendelkezésre állást érnek el. Az elemző szerint azonban a felhasználók is egyre tapasztaltabbá válnak, és ügyesebben készülnek fel a leállásokra – éles rendszereiket például redundánsan hosztolják a felhőben, olyan felügyeleti eszközöket használnak, amelyek leállás esetén átirányítják az adatforgalmat, és gyakran tesztelik a rendszer katasztrófatűrését. Egyre több vállalat alkalmazza ezt a bevált gyakorlatot, míg mások egyszerűen nem helyeznek olyan kritikus rendszereket a felhőbe, amelyek leállása fájdalmasan érintené az üzletmenetet.
Éppen ezért nem az a legfontosabb kérdés, hogy a felhőszolgáltatás rendelkezésre állása mennyire közelít az öt kilenceshez, hanem az, hogy a szolgáltató ügyfelei milyen szintet tartanak elfogadhatónak.