Hosszú, eredménytelen násztánc
A Microsoft 2008 februárjában kezdte el megkörnyékezni a Yahoo-t, amikor 44,6 milliárd dollárt ajánlott a cégért készpénzben és részvényekben. Az ajánlatot akkor visszautasították, aminek az lett a következménye, hogy a Microsoft és a Yahoo között tárgyalások indultak arról, hogy a redmondi cég átvenné a Yahoo internetes kereső és hirdetési üzletágát. A Yahoo elég fura játékot űzött a Microsofttal, egyszer azt hangoztatva, hogy készen áll arra, hogy tető alá hozzanak egy ilyen egyezséget, majd később elutasította a Microsoftot. A Microsoft még ellenséges felvásárlással is fenyegetőzött. Hogy teljes legyen a zűrzavar, a Google az egész ügy kellős közepén jelezte érdeklődését a keresési találatok mellett megjelenő hirdetések értékesítését célzó együttműködési szándékát a Yahoo-nak. Leginkább a meghiúsult MS?Yahoo-üzlet miatt, a befektetők nyomására a Yahoo élére új vezető, Carol Bartz került, aki már egyáltalán nem zárkózott volna el attól, hogy értékesítse a cég keresőmotor és hirdetési üzletágát. A kérdés csupán az, hogy van-e ilyen irányú, érvényes ajánlat. A legfrissebb ? meg nem erősített ? hírek szerint úgy fest, van.
Már megint a Microsofttal
A feltételezések szerint a Microsoft több milliárd dollárt fizetne a Yahoo keresőmotor hirdetési üzletágáért, és részesedést kapna az értékesített hirdetések után. Az értesüléseket egyik cég sem volt hajlandó kommentálni, de úgy tudjuk, hogy a két cég a jövő hét elején hivatalosan bejelenti a megállapodást, a negyedéves pénzügyi eredményeik nyilvánosságra hozatalával egy időben.
A Microsoft érdeklődését nyilvánvalóan vadonatúj, Bing keresőmotorjának fejlesztése katalizálja, illetve az, hogy szeretne konkurálni az online hirdetések piacát uraló Google-lel. A kérdés az, hogy mennyire gyorsan lesz képes a Microsoft az integrációra. Egyes vélemények szerint a Microsoft az eredeti forgatókönyv szerint haladva ? a Yahoo felvásárlásával ? nem lett volna képes konkurálni a Google-lel, ám a Bing képbe kerülése változtathat ezen.
Mi marad a Yahoo-ból?
A Yahoo legértékesebb része a keresőmotor hirdetési üzletág. Éppen ezért jogos a kérdés: mi marad a Yahoo-ból, ha ezt értékesíti, és ami megmarad, azokat miből fogja fenntartani a cég? A mi marad kérdésre viszonylag könnyű a válasz, elég csak áttekintenünk a Yahoo termékeinek listáját, melyek között ott a népszerű Flickr fotómegosztó, a Yahoo! Mail, Yahoo! Finance, Yahoo! Messenger. Az viszont jó kérdés, hogy ezek fenntartása miként lehetséges a cég saját hirdetési üzletága nélkül. Bár utólag könnyű okosnak lenni, most úgy tűnik, hogy a Yahoo akkor járt volna a legjobban, ha elfogadja a Microsoft eredeti, a teljes vállalatra vonatkozó ajánlatát. Szemben azzal, hogy most a Microsoft a tejszínhabot kanalazza le a cég tortájáról.