Kamal Shah a Tajvanon megrendezésre került International Small Fuel Cell Application Technical Forumon (Nemzetközi Kis-Üzemanyagcella Alkalmazási Technológiai Fórum) beszélt a DMFC (Direct Methanol Fuel Cell) rendszerek noteszgépekben történő alkalmazásáról. Az Intel mobil platformok csoportjának munkatársa szerint - aki egyúttal a Mobile PC Extended Battery Life (EBL) munkacsoport elnöke is, mely a noteszgépek energiatakarékossági és energia menedzsment irányelveinek kidolgozását végzi - DMFC rendszerekkel leghamarabb 2010-2011 tájékán találkozhatunk majd notebookokban.
A 2005 szeptemberében alapított EBL 23 tagot számlál, melyek közül a legtöbb egyáltalán nem publikálta, hogy DMFC technológia fejlesztésén dolgozna. Kamal Shah - akivel jelen sorok írójának volt szerencséje pár éve személyesen is találkozni egy pár évvel ezelőtti Intel Fejlesztői Fórumon - mindig is nagyon óvatosan nyilatkozott az üzemanyagcellás alkalmazásokkal kapcsolatban. Az ok, hogy a technológia számos olyan sajátossággal bír, mely megnehezíti a kereskedelmi alkalmazást. Az egyik legnyilvánvalóbb elméleti akadály, hogy a légügyi szabályozásokért felelős hatóságok (International Civil Aviation Organization /ICAO/, International Air Transport Association /IATA/) jelenleg nem engedik a mérgező és gyúlékony metanolt kereskedelmi repülőgép fedélzetére kézipoggyászként. Ez leghamarabb 2008-ra változhat, de csak akkor, ha sikerül az ICAO és az IATA elvárásainak megfelelő, a repülésbiztonságot nem veszélyeztető metanol kazettákat kifejleszteni.
A metanol üzemanyagcellák sajátossága, hogy kémiai reakció során termelnek rendkívül tiszta, környezetbarát energiát. A kicserélhető vagy feltölthető üzemanyagcella katalizátorának felületén a metanol víz jelenlétében szén-dioxiddá alakul át, az így felszabadult elektronok pedig az áramszedő lemez felé áramlanak. A kémiai reakció során tehát vízmolekulák, szén-dioxid, hő és elektromos energia keletkezik a cellában. Talán mondanunk sem kell, hogy egy noteszgép esetében nem kis kihívás az így keletkezett vizet megfelelően kezelni.
Még várnunk kell a laptopokba kerülő üzemanyagcellákra
Kamal Shah, az Intel mobilplatform csoportjának munkatársa egy tajvani konferencián a metanol alapú üzemanyagcella-technológiák noteszgépekben történő felhasználásáról beszélt. Még 3-4 évet kell várnunk?
Hirdetés
Hirdetés