Komoly veszteséget jelenthet egy vállalat számára, ha a technológiai háttér zavarai, az informatikai rendszerek fennakadásai miatt rövidebb-hosszabb ideig lelassulnak vagy szünetelnek bizonyos üzleti tevékenységei. Manapság a megváltozott gazdasági helyzetben a veszteségek minimalizálása létkérdés, ezért a cégeknek ajánlott fokozott hangsúlyt fektetni az üzletmenet-folytonosságra, illetve annak menedzselésére (BCM, business continuity management). A gyakorlat azt mutatja, hogy a nagyvállalatok körében ismert és kézben tartott a probléma, a kis- és középvállalatoknál azonban csak most kezd terjedni a BCM.
Alap a jó átvilágítás
„Ha egy vállalatnál kulcskérdés a kiesésmentes működés, mindenekelőtt pontosan fel kell mérni az üzletileg kritikus folyamatokat, valamint azt, hogy ezen folyamatok milyen technológiai rendszereket – szervereket, adatbázisokat, tárolókat, aktív eszközöket stb. – használnak. Gyakori, hogy házon belül nem látják tisztán az üzleti folyamatokat, ilyenkor célszerű külső szakértői segítséget kérni. Mindennek a jó átvilágítás az alapja, hiszen ha tudja a cég, hogy mire van szüksége, akkor már könnyedén talál a piacon jó megoldásokat a problémájára” – fogalmaz Marton László, az Invitel ICT üzletfejlesztési igazgatója.
Az egyik leggyakrabban alkalmazott megoldás, amikor biztonságos helyen másodlagos szerverközpontot építenek ki. Szintén terjednek azok a bérelhető, korszerű informatikai és kommunikációs infrastruktúrával ellátott irodák, ahová vészhelyzet esetén át lehet telepíteni a munkahelyeket, és ahol zavartalanul folytatható a megszokott munka. Emellett egyre több cégnél ismerik fel a vállalati kulcsinformációk és adatvagyon fontosságát, és végzik azok mentését az üzletmenet és a törvényi előírások által megkívánt szinten (valós időben, naponta, hetente stb., X ideig visszakereshetően).
Saját infrastruktúra nélkül
Az Invitel szolgáltatásait igénybe véve beruházás nélkül, bérleti konstrukcióban, havidíjért gondoskodhatnak a cégek üzletmenetük folytonosságáról, a legkisebb cégektől kezdve egészen a nagyvállalatokig. Nem kell e célra külön infrastruktúrát kiépíteniük, saját folyamatokat gyártaniuk, embereket felvenniük.
„A legegyszerűbb a helyzet, ha a kritikus folyamatokat, valamint a mögöttük lévő technológiai hátteret pontosan ismeri a vállalat, és azokat le is dokumentálja. Ilyenkor egyértelmű, hogy milyen üzletfolytonossági megoldásokat kell alkalmazni. Ha nem ismertek a folyamatok, az Invitel segít az átvilágításban, majd rámutat azokra a folyamatokra, amelyeket célszerű megtámogatni. A szolgáltatáskínálat igen széles körű, szerepel benne például készenléti iroda, központi vagy helyszíni mentés (szalagos, lemezes), mentés és tárolás, azaz a legkülönfélébb kombinációk lehetségesek” – tette hozzá Marton László.