A dallamok alapján a látássérültek pontos képet kaphatnak beszélgetőpartnerük lelkiállapotáról. A vállalat nemzetközi projektje keretében 2019 januárjában Magyarországon is különleges együttműködésre készül a látássérültek hazai szervezeteivel.
A Huawei Facing Emotions elnevezésű társadalmi érzékenyítő kampányában arra kereste a választ, hogyan segíthet a mesterséges intelligencia a vak és gyengénlátó embereknek többet érzékelni a körülöttük lévő világból. A gyártó nemzetközi látássérült szervezetek bevonásával olyan applikációt hozott létre, amely képes az emberi arcon megjelenő érzelmeket leolvasni, majd a látássérült felhasználók számára hanggá alakítani azokat. Hiszen az érzelmek kifejezésének egyik legnyilvánvalóbb és legfontosabb eszköze az arcmimika, észlelése azonban nehézséget okoz a vakok és gyengénlátók számára.
Az applikáció a Mate 20 Pro kamerarendszerét és a mesterséges intelligenciát hívja segítségül: az arcfelismerő algoritmusok azonosítják az egyes mimikai elemeket és kielemzik a szemek, az orr, a szemöldök és a száj, valamint azok egymáshoz viszonyított helyzetét, melyek alapján másodperceken belül elkülönítik a hét alapérzelemre jellemző gesztusokat. A készülék ezt követően a hét alapérzelemhez (boldogság, szomorúság, félelem, undor, meglepődés, düh, megvetés) különböző hangulatú dallamokat társít, amelyet valós időben, offline módban továbbít a felhasználók fülhallgatójára.
Az app segítségével az érzelmek olyan apró részletei is megfigyelhetők, amelyeket a vak és gyengénlátó emberek nem lennének képesek pusztán a partner hangsúlyozásából, hanglejtéséből kikövetkeztetni. A felhasználók a fülükben lévő vezeték nélküli fülhallgatón keresztül jellegzetes zenei motívumokat hallhatnak, amelyekből egyszerűen megállapíthatják, beszélgetőpartnerük éppen szívből mosolyog-e rájuk, vagy zavarban van-e az adott szituációban, estleg szomorúság tükröződik-e az arcán.
A Huawei a Facing Emotions applikáció fejlesztésekor több látássérültekkel foglalkozó szervezettel is szoros együttműködésben dolgozott, hogy a lehető legjobb megoldást kínálja az érintett csoportok számára, és olyan segítséget nyújtson, amely ténylegesen hasznosíthatóvá teszi az alkalmazást a mindennapokban. A vak és gyengénlátó közösség képviselői a fejlesztés teljes ideje alatt részt vettek a tesztfolyamatokban, így a Huawei fejlesztői csapatával közösen alkották meg az alkalmazás funkcióit, színvilágát és az érzelmekre utaló hangokat.
Az alkalmazásfejlesztési folyamat során arra is fény derült, hogy a látássérült emberek olyan megoldásokat preferálnak, amelyekhez nincs szükség a kezükre, hiszen azokat a botok és egyéb kisegítő eszközök használata igényli. Ezért a kampány részeként a díjnyertes tervező, Janek Kochanski speciális 3D-s nyomtatott, nyakbaakasztható telefontokot fejlesztett a Mate 20 Pro számára, amely megkönnyíti az alkalmazás és az okoskészülék használatát.
A nemzetközi projekt keretében jövő januárban Magyarországon eddig példátlan együttműködés veszi kezdetét: a Huawei Technologies Hungary kezdeményezésére, vak és gyengénlátó szervezetek, illetve látássérültek segítése iránt elkötelezett hírességek bevonásával hívják fel a figyelmet az érzékenyítés fontosságára. A Facing Emotions applikáció kizárólag Huawei Mate 20 Pro okoskészülékeken elérhető, és december 17-től ingyenesen letölthető a Google Play Store internetes áruházból.