Okostelefonokból 349 millió talált gazdára 2016 első negyedévében, ami 3,9 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest a Gartner adatai szerint. Az összes eladott mobil 78 százaléka volt okostelefon, elszenvedte első kétszámjegyű csökkenését az Apple, miközben a Samsung növelte piaci részesedését.
Anshul Gupta, a Gartner kutatási igazgatója szerint az okostelefon eladásokat a feltörekvő piacokon az olcsó okostelefonok iránti kereslet, valamint világszerte a megfizethető 4G rendszerű mobilok iránt megnyilvánuló igény ösztönözte. A lassuló okostelefon piacon - ahol a nagy gyártók a piac telítettségétől szenvednek - a feltörekvő márkák a piacvezetők babérjaira törnek merőben más üzleti modelljükkel részesedésük növelése érdekében. Az első negyedévben három kínai márka - a Huawei, az Oppo és a Xiaomi - együttesen már az okostelefon piac 17 százalékát uralta.
Az okostelefon piac dinamikájának megváltozása azt eredményezi, hogy a kínai márkák új globális vezető márkává válnak. Tavaly két kínai gyártó került be az öt legnagyobb okostelefon gyártó közé, együttesen 11 százalékot hasítva ki a tortából. Az idei első negyedévben három kínai márka - a Huawei, az Oppo és a Xiaomi - pedig együttesen már az okostelefon piac 17 százalékát uralta. A piacvezető Samsung ugyanakkor elhúzott az Apple-től, és 23 százalékos részesedéssel megerősített a pozícióját 2016 első három hónapjában.
A Galaxy S7 sorozatú mobilok és a megújított termékportfólió erős szereplővé tették a Samsungot a feltörekvő okostelefon piacán is, ahol a koreai óriásvállalatnak a komoly riválisnak számító helyi gyártókkal kell megküzdenie a vásárlók kegyeiért, mondta Gupta. Közben pedig az Apple kénytelen volt elszenvedni első kétszámjegyű negyedéves visszaesését: az iPhone eladások 14 százalékkal csökkentek 2016 első negyedében az előző év azonos időszakához képest.
Gupta szerint korábban az iPhone 6-ra és 6s-re való frissítési program segített az Apple-nek segített növelni az eladásait a vállalat legnagyobb piacának számító Egyesült Államokban.
Rossz passzban van a Lenovo is, amely kikerült az első öt okostelefon-gyártó és az első 10 mobilgyártó közül 2016 első negyedévében. A kínai vállalat 33 százalékkal kevesebb okostelefont értékesített az időszakban, mint egy évvel korábban. Kínában ennél is lényegesen nagyobb, 75 százalékos volt a visszaesés, ahol a Lenovót erősen szorongatják a helyi márkák.