Várhatóan 2012 végén megszűnik a mentők 104-es, a tűzoltók 105-ös és a rendőrség 107-es hívószáma, és a jövőben mindenfajta vészhelyzetben a 112-es számot kell majd hívni. Az Európai Unióban egységes, bármilyen telefonról ingyenesen hívható segélyhívó szám – a nemzeti hívószámok mellett – már évek óta működik Magyarországon. A korábbi számok tervezett eltörlése többek szerint nem szerencsés – és az Európai Unió részéről nem is elvárt – lépés. A követelmény csupán annyi, hogy a 112 és a nemzeti hívószámok mögötti rendszerek kompatibilisek legyenek, tehát a hívásokat és az azokhoz kapcsolódó adatokat a lehető leggyorsabban lehessen továbbítani az egyik rendszerből a másikba.
Az már ma napi gyakorlat, hogy a 112 diszpécserei – néhány rövid kérdést követően – a mentőkhöz vagy a tűzoltókhoz kapcsolják a hívást (anonim módon); ez általában 15-20 másodperc időveszteséget jelent. A tervek szerint azonban a jövőben a 112 operátorainak összetettebb volna a feladatuk, és csak alaposabb kikérdezést követően továbbítanák a hívást és az ahhoz tartozó adatokat a megfelelő sürgősségi szervezethez. A nemzeti hívószámok megszüntetésének ellenzői attól tartanak, hogy számottevően megnő majd a riasztás és a tényleges intézkedés közötti idő. Félelmeik egyik forrása, hogy a 112 földrajzilag mindössze két központban, Miskolcon és Szombathelyen fogadja a hívásokat, így az is jó időbe telhet, amíg a zaklatott hívótól sikerül megtudni, pontosan hova várja a segítséget. Ezen túlmenően mindenképpen időveszteség, ha az egészségügyi segítséget kérőt nem egészségügyi szakember kérdezi ki; ezzel egy új szint kerül a rendszerbe. Elgondolkodtató a beérkező fals hívások aránya is: amíg ma a mentőkhöz közvetlenül, tehát a 104-re befutó hívásoknak csupán az 5-6 százaléka fals, addig a 112-re beérkező hívások 70 százaléka nem valós esetbejelentés (például a lopott mobiltelefonok működőképességéről a 112 hívásával SIM-kártya nélkül is meg lehet győződni).
Mentésirányítási rendszer 4,5 milliárdból
Egy magát megnevezni nem kívánó szakértő szerint a nemzeti hívószámok megszüntetése ellen szól az is, hogy az Országos Mentőszolgálat komoly pályázati pénzzel rendelkezik egy mentésirányítási és vállalatirányítási rendszer (MIR és VIR) megvalósítására. A MIR-re európai uniós forrásból 4,5 milliárd forint, a VIR-re 500 millió forint áll rendelkezésre. A projekt előkészítése már folyamatban van. Rövidesen megjelenik a közbeszerzési pályázat a szállító kiválasztására, és várhatóan 2012 szeptemberében meg lehet kötni a beszállítóval a szerződést.
A 4,5 milliárdból világszínvonalú mentésirányítási (bevetésirányítási) rendszert alakítanának ki, két számítógépközponttal. A mentőautókra mobilegységeket szerelnének, amelyek minden folyamatot rögzítenek, útvonalat terveznek, adatot kezelnek, dokumentálnak, kórházi hálózatokkal teremtenek kapcsolatot stb. Ezzel a megoldással teljesen ki lehetne váltani a mai, papíralapú esetregisztrálást. Alapelv az eszközbeszerzésnél, hogy dobozos terméket vásárolnak, ráadásul olyat, aminek legalább két referenciája van már a világon. A főbb potenciális beszállítók az Avaya, az EADS, a HP, az IBM és a Siemens.
Összhangban az uniós elvárásokkal
Az Európai Unió a segélyhívó rendszerekkel szemben szigorú elvárásokat támaszt. Minden országban működnie kell az egységes, 112-es hívószámnak. Előírás, hogy mindenki saját nyelvén tudjon bejelentést tenni, és a határszéleken a szomszéd országok nyelvén is lehessen telefonálni. Kötelező a hívószámkijelzés, tehát a diszpécsernek látnia kell a hívó telefonszámát. Minden országban arra kell törekedni, hogy a mobilhívások esetén minél pontosabban be lehessen határolni a hívó geopozícióját (e téren a hazai mobiltársaságoknál ma jelentős az eltérés). Előírás az úgynevezett eCall; ez a személygépkocsiba épített rendszer baj esetén riasztást küld a diszpécserközpontba. További elvárás, hogy a rendszert ne csak telefonon, hanem SMS-sel és e-mailben is el lehessen érni.
Az Országos Mentőszolgálatnál olyan mentésirányítási rendszert terveznek bevezetni, amely minden európai uniós elvárásnak megfelel. A megrendelt rendszer egészségügyi ellátásra, illetve mentésre optimalizált. Ezzel szemben a 112-ben a rendőrség dominál, és háttérbe szorulnak a gyógyítás szempontjai.
Európai kitekintés
Az Európai Unió legtöbb tagállamában a 112 kiegészítő sürgősségi hívószám a nemzeti hívószámok mellett. Mindössze három tagállam (Dánia, Hollandia, Svédország) van, ahol a 112 az egyedüli sürgősségi hívószám. Hat tagállamnak (Németország, Észtország, Luxemburg, Szlovénia, Finnország, Portugália) a 112 mellett egy további nemzeti sürgősségi száma van a fő sürgősségi szolgáltatások egyikére (rendőrség vagy tűzoltóság). A legtöbb tagállam, szám szerint 14 az egységes európai sürgősségi hívószám mellett speciális nemzeti sürgősségi hívószámmal rendelkezik mindhárom fő sürgősségi szolgáltatásra vonatkozóan. Jelenleg Magyarország is ezen országok közé tartozik.