Hosszú távon már kiegyenlítettebb az arány: a magyar bankok mintegy 40%-a számít arra, hogy csökkennek a bevételei az új szabályozás következtében. Tízből nyolc bank úgy véli, hogy a GAFAA (Google, Amazon, Facebook, Apple, Ali-Baba) komoly kihívást jelent, a fintechekekről csak tízből három vélekedik így. Ennek ellenére csak a bankok felénél jelenik meg a PSD2-re történő felkészülés IT-területen összhangban a stratégiával. Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere szerint nagyon fontos lenne, hogy a pénzintézetek az üzleti tervezésben is számszerűsítsék a szabályozásra történő felkészülést, és annak eredményhatását és ne csak az IT-beruházások szintjén.
A konferencián a "Nyakunkon a PSD2 és a GDPR - Felkészültek a pénzintézetek?" témájú kerekasztalon olyan kérdéseket vitattak meg a szakértők, hogy vajon a bankoknak IT-szakemberekre vagy üzleti szakemberekre lesz-e inkább szükségük, ki a változások generátora és kié a felelősség a jogszabályi változások bevezetését követően, illetve milyen kulcsképességek kellenek a jövő bankárainak.
A szakértők - Barits János (WyzeMe), Gáborjáni Szabó Ákos (Gránit Bank), Dr. Orbán Zsombor (Kinstellar), Pereczes János (MKB Fintechlab) és a moderátor Schannen Frigyes (Roland Berger) - egyetértettek abban, hogy a jövő vezetőinek egyformán kell érteni a technológiai és az üzleti igényeket és partnerséget kell kialakítani az IT és az üzleti területen között, mert ezek egyenrangúak, egyik sincs kiszolgáló szerepre kárhoztatva. A sikeres üzletmenetet azt biztosíthatja, ha a vezető menedzser szemlélettel rendelkezik és az adatmegfelelést, az ügyfélközpontúságot és a technológiát azonos arányban támogatja.
A kerekasztal résztvevők elmondták, a PSD2 esetében már a felkészülés zömén túl vannak a magyar pénzintézetek - 2017 első féléve erről szólt - most már arra helyeződött a hangsúly, hogy hogyan profitálhatnak belőle. A GDPR esetében a nagyobb bankok már felkészültek, de alapvetően még sok a kérdés a piacon, főleg az elfogadásra váró RTS (SCA&CSC) miatt még nem látszik, melyek a nyerő stratégiák az adatvédelmi megfelelőséghez. Az azonban elmondható, hogy a szabályozás gyorsítja a változásokat, lehetőséget ad a bankoknak a szemléletváltásra és jó alkalmat nyújt a fintech ökoszisztémák kialakítására, amely fontos lépés a digitális bankolás felé.